Príchod elektromobilu s názvom EQA avizoval Mercedes už dávnejšie. V roku 2016 najskôr nemecký výrobca na parížskom autosalóne odhalil koncept s názvom EQ, aby mohol o rok neskôr predstaviť štúdiu s názvom EQA. Zdalo sa, že Mercedes vyvíja mestský elektromobil vychádzajúci z najmenšieho kompaktného modelu – triedy A. Sled následných udalostí spojený s ekonomickým faktorom však nakoniec spôsobil, že sériovo vyrábaný plne elektrický Mercedes EQA stojí na spoločnom základe s crossoverom GLA. Na slovenský trh prichádza doposiaľ najmenší člen elektrickej rodiny Mercedes-EQ pod označením EQA 250, pričom štartuje na sume 51 708 eur.
Nová éra
My sme si nový Mercedes EQA 250 mohli na pár hodín vyskúšať na domácich cestách a už teraz sa tešíme na redakčný test. Dizajnu karosérie dominujú čisté línie bez zbytočných prelisov a hrán, aby elektromobil zápasil s čo najmenším odporom vzduchu. Pri pohľade na EQA spredu si okamžite všimnete plastový kryt s trojcípou hviezdou namiesto klasickej mriežky chladiča a o pozornosť sa prihlási aj LED svetelný pás, ktorý opticky spája predné svetlá. Originálne prepojené sú tiež zadné LED svetlá, takže v noci elektrický Mercedes EQA spoľahlivo rozoznáte. V interiéri nastali len kozmetické zmeny v porovnaní s konvenčným modelom GLA, no elektromobil je pocitovo komfortnejší. Môže za to predovšetkým zmena charakteristiky tlmenia, avšak zdalo sa nám, že výrobca použil aj o niečo kvalitnejšie materiály. Aj elektrický Mercedes sa spolieha na multimediálny systém MBUX, no v tomto prípade so zabudovanou navigáciou Electric Intelligence. Špeciálne upravená navigácia zobrazuje nabíjacie stanice a dokáže tiež dynamicky reagovať na zmeny v premávke či počasí. Tieto faktory totiž ovplyvňujú celkový dojazd, podľa ktorého vie navigácia vodičovi odporučiť prestávku na dobitie batérie.
Slušné parametre
Prednú nápravu mestského elektromobilu poháňa v premiérovej verzii EQA 250 asynchrónny elektromotor s výkonom 140 kW (190 k) a najvyšším krútiacim momentom 375 Nm. Z nuly na stovku vystrelí elektrický Mercedes za 8,9 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h. Kapacita batérie v spomínanej verzii EQA 250 je 66,5 kWh, čo má elektromobilu vystačiť na 426 kilometrov. Päť batériových modulov je uložených v podlahe a ich celková váha dosahuje 480 kg. Výrobca oficiálne ráta s kombinovanou spotrebou 17,7 – 19,1 kWh na 100 kilometrov. Z domáceho Wallboxu s maximálnym výkonom 11 kW sa Mercedes EQA 250 dobije za necelých 6 hodín a na rýchlonabíjačke s maximnálnym výkonom 100 kW je batéria na 80 percent kapacity dobitá za pol hodiny.
Vďaka službe Mercedes me Charge môže majiteľ EQA využívať najširšiu sieť nabíjacích staníc v Európe. Dovedna až 500 000 nabíjacích stojanov v 31 krajinách Európy. Zaujímavosťou je, že až 200 000 z nich využíva zelenú energiu.
Mercedes sľubuje, že onedlho uvedie na trh aj EQA s dojazdom až do 500 kilometrov a výkonom maximálne 200 kW. V takom prípade bude mať elektrický crossover prídavný synchrónny elektromotor na zadnej náprave, čo zaručí pohon všetkých kolies.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov