Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Výskum IIHS – Vodiči prehliadali obrovského plyšáka, dôvod prekvapí!

Aktívne systémy riadenia sú už v automobiloch populárne. Od roku 2022 sa tento proces v EÚ výrazne urýchli. Odborníci sa však obávajú, že na začiatku môžeme očakávať zníženie bezpečnosti, pretože vodiči, ktorí sa budú učiť používať tieto systémy, môžu byť veľmi rozptýlení.

Americký poisťovací inštitút IIHS uskutočnili zaujímavý a – dalo by sa povedať – celkom okázalý výskum rozptylu vodičov využívajúcich aktívne systémy podpory riadenia. Výskumu sa zúčastnila skupina 31 ľudí, ktorí si sadli za volant Mercedesu Triedy C a ponúkli im tak druhý stupeň autonómie. To znamená, že za určitých podmienok je automobil schopný udržať vzdialenosť od vozidla vpredu a zostať vo zvolenom jazdnom pruhu. Vozidlá tohto typu samozrejme nie sú oslobodené od povinnosti viesť motorové vozidlá. Musíte mať ruky na volante a sledovať dopravnú situáciu.

Skupina bola rozdelená do troch tímov. Prvými (10) boli vodiči, ktorí sa predtým nikdy nezaoberali aktívnymi asistenčnými systémami jazdy a prvýkrát ich použili počas testovacích jázd. Tí v druhej skupine (10 osôb) šoférovali bez akejkoľvek pomoci elektroniky. Treťou skupinou (11 osôb) boli vodiči, ktorí predtým už používali asistenčné systémy, čiže mali skúsenosti.

Štatistiky dokazujú, že SUV sú postrachom chodcov

Počas hodinovej jazdy sa stalo niečo, o  čo neboli vopred informovaní. Každého z nich niekoľkokrát predbehol zamestnanec IIHS v automobile, ku kufru ktorého bol pripevnený veľký ružový plyšový medveď oblečený v reflexnej veste. S autom sa jazdilo tak, že zakaždým hračka zostala v zornom poli vyšetrovanej osoby asi 30 sekúnd.

Výsledky výskumu môžu byť prekvapivé. Na otázku, či si vodiči počas štúdie všimli niečo neobvyklé, až 5 ľudí z prvej skupiny, 2 ľudia z druhej a jeden z tretej odpovedali negatívne.

Hračku síce spozorovali, ale nedokázali správne povedať, koľkokrát – 4 ľudia z prvej skupiny, 7 z druhej a 5 z tretej. Medzi respondentmi, ktorí si hračku všimli a správne určili počet jej zjavení počas testu, bola 1 osoba z prvej a druhej skupiny a 5 ľudí z tretej skupiny.

Výsledky sú znepokojujúce. Celkovo 25 % vodičov nevideli nič neobvyklé. V skupine respondentov, ktorí predtým nepoužívali aktívne asistenčné systémy pri jazde a ešte sa ich len učili používať, bolo toto percento až 50%. Na druhej strane sa v štúdii darilo najlepšie skupine ľudí, ktorí už fungovanie takýchto systémov poznajú. Čo to pre nás znamená?

Smrtonosná dodávka s nákladom 770 kg

Od mája 2022 budú musieť byť všetky nové modely a generácie osobných automobilov vybavené množstvom elektronických riešení zvyšujúcich bezpečnosť. Ide to, okrem iných o Systém ISA (Intelligent Speed ​​Assist), systém automatického brzdenia pri kolízii, systém varovania pred opustením jazdného pruhu, systém detekcie chodcov a cyklistov.

Aby tieto systémy fungovali, potrebujete sieť senzorov okolo vozidla. Takáto sada senzorov bude stačiť na to, aby kupujúcim ponúkla aktívny tempomat alebo systém udržiavania automobilu v jazdnom pruhu bez ďalších nákladov alebo za nízku cenu.

Jazda na červenú. Smutná a tragická realita!

Podľa výskumu IIHS môžu byť ľudia, ktorí sa ešte len naučia, ako ich používať, tak sústredení na svoju činnosť v aute, že jednoducho odignorujú pútavé a dôležité udalosti na ceste. Preto je možné, že spočiatku, po zavedení povinnosti nových systémov vo vozidle, bezpečnosť skôr klesne, ako stúpne. Pamätajte, že autonómne systémy druhej úrovne sa niekedy mýlia. Jedná sa o zariadenia, ktoré si napriek svojim značným možnostiam vyžadujú ľudský dohľad, čo nám pripomínajú napríklad nehody týkajúce sa automobilov Tesla.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov