SEAT Leon Sportstourer – Pravé „Auto emoción“
SEAT Leon Sportstourer dokazuje, že elegancia a priestor sa vôbec nemusia vylučovať. Naopak...
Španielska automobilka SEAT je v rámci koncernu VW tá, ktorá najintenzívnejšie využíva hru na emócie. Dokonca to zakomponovala aj do svojho sloganu Auto emoción. A keď sa pozriem na modely ostatných rokov, tak môžem povedať, že právom. Nový Leon je aktuálne na špici rebríčka, z hľadiska naplnenia sloganu Auto emoción ani kombi verzia Leon Sportstourer mu neostáva nič dlžná.
Zadnú časť charakterizuje dlhý previs, výrazne skosené piate dvere s ostrým zlomom, ktorý na oboch stranách zasahuje až do blatníka a 3D tvarované zadné skupinové svetlá prepojené svetelným pásom. Vyzerá to vzrušujúco. SEAT-u sa však zároveň podarilo zachovať priestor a praktickú stránku kombi. Veď posúďte sami. Objem kufra je 620 dm3, čo je vysoko nadpriemer. Dno je dvojité a pod dnom je ešte dojazdové rezervné koleso.
Pod kufrom je rezervné koleso, a to bez príplatku.
Všetky Leony predávané na Slovensku ho majú štandardne, a aj to kvitujem viac ako väčšinu elektronických „serepetičiek“. Nenechajte sa obalamutiť tým, že defekt opravíte aj opravnou súpravou a alebo že po vás aj tak príde odťahovka, keď sa vám to nepodarí. Áno, niektoré defekty opravíte so spomínanou súpravou, a aj odťahovka po vás príde, keď máte neopraviteľný defekt, ale po akom čase a za akých podmienok? Skrátka rezerva je rezerva a spoliehať sa na náhodu, že ten defekt nebude veľký, resp. na iných nie je najlepšie riešenie. Vráťme sa však ku kufru. Vstupný otvor je veľký, nakladacia hrana je síce o niečo vyššie ako dno v základnej polohe, ale nie je to nič katastrofálne. Samotný priestor je vzhľadom na tvarovanie veľmi dobre využiteľný, nechýba 12 V konektor, háčiky po boku, kotevné okná na podlahe ani priehradky naboku. Operadlá zadných sedadiel sú delené v pomere 40:60 a dajú sa sklápať aj zozadu, na prevoz dlhších predmetov, ako sú napríklad lyže, si môžete sklopiť iba dvierka uprostred. Keď deliace plató nepotrebujete, môžete ho pekne uložiť do špeciálnej priehradky pod dnom kufra. Pri rázvore 2 686 mm ostáva dostatok miesta aj na zadných sedadlách, aj po tejto stránke je Leon Sportstourer nadpriemerný.
Pravé radosti
Nielen dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami je nový Leon Sportstourer skutočné „auto emoción“. Riadenie je síce bez výraznejšej spätnej väzby, ale samotné reakcie auta na vaše povely sú výborné. Podvozok vám dáva nesmiernu sebaistotu a hoci si Leon v zákrutách na istých typoch priečnych nerovností dokáže poodskočiť, nikdy nie do takej miery, žeby vás to prekvapilo. Naopak, vždy sa cítite, že ste pánom situácie. Zákruty budete milovať, hrou s plynom v zákrutách totiž môžete krásne vyvolať tendenciu k pretáčavej charakteristike bez toho, aby ste museli byť v strese, že vám ten zadok ustrelí. Jediné, na čom by mali tvorcovia zapracovať, je kvalita odfiltrovania nerovností. Je to „fungl“ nový model, už to mohlo byť na vyššej úrovni.
Motor 1,5 TSI 150 k už poznám z hatchbacku. Na prudké pridanie plynu reaguje s výrazne väčším oneskorením, než by som čakal, no pri pokojnej jazde je veľmi príjemný. Má príjemný zvuk, za plynom ide ochotne a energicky, obzvlášť v strede otáčkového pásma, kde sa zdá byť oveľa silnejší než 150 koníkov. Samozrejmosťou je štart-stop aj vypínanie dvoch valcov, ktoré pracuje jemne. Najväčšou devízou je však spotreba. Počas týždňového testu mi vyšiel priemer 5,7 l/100 km, čo samo osebe je výborná hodnota. Veď je to priestranné kombi, so slušným výkonovým potenciálom. Ibaže Leon Sportstourer s 1,5-litrovým motorom TSI, pri troche rozvahy, dokáže jazdiť aj pod 5 l/100 km. Pozor, je to TSI motor, nie TDI, teda benzínový, nie diesel!
Čo treba uznať
- Pod kufrom je rezervné koleso.
Čo nám chýbalo
- Trochu lepšie filtrovanie nerovností.
Čo nás prekvapilo
- Zvládne jazdiť aj pod 5 l/100 km.
SEAT Leon Sportstourer 1,5 TSI 150 Xcellence
Cena (základ/test) 17 120/27 099 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 127 – 145 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,8 s, vmax=217 km/h, spotreba výrobca/test 5,6 – 6,4/5,7 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka: 10,0
- Batožinový priestor: 620 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov