Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

SEAT Leon 5D – Rana pod pás

SEAT Leon 5D ohuruje vlastným dizajnom plným španielskeho temperamentu a precíznou nemeckou technikou koncernu VW.

Ak si odmyslíme nejaké malosériové automobilky, kde aj pár kusov navyše znamená v percentuálnom vyjadrení rastu produkcie veľké čísla a opomenieme aj start-upy, potom je španielsky SEAT najdynamickejšie sa rozvíjajúcou automobilkou v Európe. Už tretí rok po sebe vykazuje dvojciferný nárast predaja a vlaňajší rok bol suverénne najlepší v celej histórii automobilky. Tento rok síce vzhľadom na hromobitie, ktoré COVID-19 urobil v celom automobilovom priemysle, nebude taký úspešný, no SEAT môže patriť k tým automobilkám, ktoré utrpia najmenej. Na trh totiž prichádza nový Leon, ktorý je v rámci produktového portfólia značky najpredávanejším modelom. Áno, už nie Ibiza ťahá značku, ale Leon. Navyše prichádza v čase postupného oživovania trhu s autami. A do tretice: pozrite sa na to auto, nevyzerá výborne? Áno, internet je plný všelijakých „hejterských“ príspevkov o tom, že SEAT vykradol dizajn konkurenčných áut a nový Leon je akousi zlepeninou. V jednotlivých detailoch ľudia nachádzajú reminiscencie na Hyundai i30, Ford Focus, Mitsubishi Lancer… Nepopieram, v detailoch skutočne môžeme nájsť paralelu s konkurenčnými značkami, no pravda je taká, že dnes je už ťažké vymyslieť niečo, čo by ste pri troche snahy nemohli označiť za kópiu, prinajmenšom za podozrivo podobné. Nič to však nemení na tom, že nový Leon ako celok, ale aj v detailoch vyzerá fantasticky. Možno sa na mňa za toto budú vo VW hnevať, ale aké mali asi pocity vo VW, keď po novom Golfe uvideli toto auto? Muselo to pre nich byť ako poriadna rana pod pás. To všetko by malo nahrávať na karty SEAT-u v tom, aby „koronarok“ uzatvoril úspešne.

Trochu netradične budem pokračovať s ďalšou zaujímavou informáciou o značke SEAT. V globálnom meradle sú totiž jej zákazníci v priemere o 10 rokov mladší ako priemer v segmente. Na Slovensku tých 10 rokov síce neplatí, pretože u nás mladí ľudia radšej siahnu po jazdenom BMW či Audi. Jedným dychom však treba dodať, že situácia sa postupne mení a čoraz viac Slovákov radšej investuje do nového auta, akoby mali kupovať jazdenku. Tá je totiž veľakrát akousi mačkou vo vreci. Tak či onak, typický zákazník SEAT-u je aj na Slovensku mladší ako priemer v segmente a mladí ľudia majú celkom logicky blízko k športovej orientácii. Preto má obrovský úspech línia FR. Ďalšia informácia z interných štatistík SEAT-u je, že na Slovensku je najobľúbenejším motorom 1,5 TSI. Bol v predošlej generácii a zrejme bude aj v práve prichádzajúcej štvrtej. Zatiaľ tvorili manuálne prevodovky zhruba 78 percent predaja, no postupne sa zvyšuje podiel DSG prevodoviek. Keď si to zhrnieme a pozrieme sa na testovaný exemplár, tak máme v rukách typickú voľbu slovenského zákazníka – model s motorom 1,5 TSI, manuálnou prevodovkou vo výbave FR. Navyše v exkluzívnej príplatkovej červenej farbe Desire Red, v ktorej Leon vyzerá fantasticky. Sexi a vyzývavo.

Wau zvonka…

K výbave FR prislúcha športovejší nárazník s výraznými usmerňovačmi vzduchu, tmavý lem masky chladiča a čierne lemy okien, zadný nárazník s integrovanou imitáciou difúzora. Škoda, že aj koncovky výfuku sú iba imitáciou. Skutočná koncovka je pod nárazníkom a nebol by som proti tomu, keby vo výbave FR mala trochu výraznejší zvuk. Žiaľ, žijeme v takej dobe, že automobilky sa hanbia za výfukové plyny. K červenej farbe sa hodia matné sivé doplnky – kryty zrkadiel, usmerňovače vzduchu v prednom nárazníku a imitácia difúzora. Samozrejmosťou sú veľké kolesá, ktoré spolu s nízkoprofilovými pneumatikami 225/40 R18 pekne vypĺňajú blatníky.

Zmienku si zaslúžia aj predné svetlomety a to hneď z troch dôvodov. Po prvé preto, lebo spolu s pretiahnutou kapotou vytvárajú charakteristickú tvár Leonu. Po druhé preto, lebo keď sa na ne lepšie pozriete, nájdete množstvo pútavých detailov. Po tretie preto, lebo svietia dobre. V testovanom aute totiž ide o LED svetlá so zvýšeným svetelným výkonom na 900 lumenov. Navyše sa automaticky zapínajú pri vjazde do tunela, prepínajú medzi stretávacími a diaľkovými svetlami a prisvecujú do zákruty. Zvlášť musím vyzdvihnúť, že sa diaľkové svetlá zapnú veľmi rýchlo po tom, čo miniete oproti idúce auto. Chýba im však funkcia vykrývania premávky a SEAT túto funkciu ani neponúka, čo si myslím, že je na škodu veci. Nápadité sú aj zadné skupinové svetlá s funkciou uvítacej ceremónie. Nie som však stotožnený s tým, že tretie brzdové svetlo je integrované v prepojovacom pásiku svetiel. Vyššie, pod oknom kufra, by bolo pre ostatných vodičov lepšie viditeľné.

Wau aj vo vnútri

Čo sa týka wau efektu, ani interiér neostáva exteriéru nič dlžen. Dominantou sú horizontálne linky s ostrými hranami a samozrejme veľký dotykový displej uprostred. V našom prípade má 10-palcovú uhlopriečku a pod displejom tzv. slider. Mňa osobne, človeka zo starej školy, však mrzí, že sa klasické tlačidlá a otočné ovládače prakticky úplne vytratili. Štyri tlačidlá nájdete na stredovej konzole (štartovanie, resp. vypínanie motora, ručná brzda, zamykanie, resp. odomykanie dverí a auto hold), a zopár na volante, ale inak všetko ovládate cez dotykový displej. Ešte aj svetlá vľavo pod volantom sa ovládajú cez dotykové plôšky. Našťastie má displej výbornú responsibilitu – na dotyk reaguje citlivo a rýchlo. Navyše, situáciu sa Španieli snažili odľahčiť tým, že jednotlivé ikonky, resp. virtuálne tlačidlá urobili veľkými. Dokonca zašli tak ďaleko, že napríklad ikonky bezpečnostných a asistenčných systémov rozložili na tri listy. Jednotlivé tlačidlá tak nie sú natlačené na seba a poľahky ich trafíte aj za jazdy. Na centrálnom displeji si môžete nastaviť domovské zobrazenie v štandardných widgetoch alebo v troch plochách. Pochváliť musím aj slider pod dotykovým displejom – vlastne tri „slajdre“. Prostredným ovládate hlasitosť audiosystému, ľavým krajným teplotu klimatizácie pre seba, pravým krajným teplotu pre spolujazdca. Okrem toho si súčasným ťuknutím na modrý a červený pásik aktivujete vyhrievanie sedadiel. Škoda, že pri stlmení podsvietenia úplne zanikne podsvietenie ikoniek pod sliderom.

Digitálny je aj prístrojový štít a aj na ňom si môžete zvoliť niekoľko režimov zobrazenia. Trochu ma prekvapilo, že keď som z volantu vypol sledovanie jazdných pruhov, tak sa zobrazenie prístrojového štítu nevrátilo automaticky do pôvodného režimu zobrazenia. Predpokladám však, že je to otázka času a Španieli urobia nejakú softvérovú aktualizáciu, ktorá tento neduh vyrieši. Ešte jedna vec ma prekvapila. Keď som si vypol akýkoľvek bezpečnostný alebo asistenčný prvok, na prístrojovom štíte sa rozsvietili hneď dve oranžové ikonky. Okrem ikonky daného systému aj oranžový trojuholník, ktorý bežne evokuje, že s autom nie je niečo v poriadku a treba s ním zájsť do servisu. Podľa mňa je tento trojuholník zbytočný a navyše navodzuje mylný pocit problému s autom.

Okrem spomínaných vecí sa výbava FR vyznačuje športovým volantom a športovými sedadlami. Sedadlá sú pekné na pohľad, príjemné na dlhé cesty, pevné v zákrutách… Akurát hlavovú opierku by som si želal priblížiť ku hlave. Škoda, že testovaný model nemal čierny strop. Ja by som si zaň určite priplatil.

S odkladacími priestormi Leon nijako nevyniká, no ani sa nestratí. Pred prevodovou pákou je polička, za pákou dva držiaky na poháre a za nimi priehlbeň pod lakťovou opierkou. Do dverí vmestíte aj 1,5-litrovú PET fľašu a ešte vám tam ostane priestor na nejaké maličkosti. Chválim, že aj v zadných dverách sú odkladacie priečinky. Leon už prichádza s USB konektormi typu C.

Konečne kráľovsky

Rázvor osí náprav narástol voči predošlej generácii o 52 mm, ale objem kufra ostal na 380 dm3. Z toho vyplýva, že z celého nárastu rázvoru osí ťaží posádka – najviac pasažieri vzadu. Štvrtá generácia Leonu poskytuje vzadu v rámci segmentu, ale aj v absolútnom meradle skutočne kráľovský priestor. Sedí sa síce hlbšie, ale priestoru na kolená ja habadej a chodidlá si môžete schovať pod predné sedadlá aj vtedy, keď sú v najnižšej polohe. A to aj napriek tomu, že ten posed vpredu v najnižšej polohe sedadiel je skutočne pekne nízky. V testovanom modeli bola vzadu navyše tretia zóna klimatizácie s výduchmi aj v strede a dvoma USB-C konektormi.

Spomínaných 380 dm3 neznie ohurujúco, no to číslo vyjadruje skutočne využiteľný objem. Bez nejakých bočných výklenkov, ktoré by boli aj tak zle využiteľné. Navyše, pod dnom kufra je rezervné koleso. Hoci iba dojazdové, ale aj to sa počíta. Praktickosť kufra zvyšuje otvor na prestrčenie dlhých predmetov. Operadlá sa sklápajú spredu a po ich sklopení vznikne schod. Treba otvorene povedať aj to, že nakladacia hrana je poriadne vysoko. Je to však daň za krásny dizajn a vysokú tuhosť karosérie a ja tú daň rád zaplatím. Veko kufra nemá automatické otváranie a zatváranie. To je zlá správa pre komfortom zhýralých, no dobrá pre tých, ktorí ocenia nízku hmotnosť. Ja patrím do druhej skupiny ľudí.

Najčastejšia voľba Slovákov

Po technickej stránke nepoviem nič nové tým, že SEAT Leon stojí na tej istej platforme ako VW Golf a využíva podobnú techniku. A to je dobré. Zaujímavo vyznie porovnanie rázvoru osí náprav s koncernovými súrodencami. Leon má rázvor 2 686 mm, Golf 2 636 a Octavia 2 686.

Leon štvrtej generácie má mimoriadne širokú ponuku motorov – klasické benzínové TSI a dieselové TDI, mild hybridné benzíny eTSI, plug-in hybrid aj motor na CNG. K tomu manuálne aj DSG prevodovky a pohon predných kolies aj pohon všetkých štyroch kolies. Niektoré z nich sa do predaja dostanú neskôr. Ako som už v úvode spomenul, my sme na prvý test mali pre slovenského zákazníka typickú kombináciu – 1,5-litrový benzínový motor TSI so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

 Motor 1,5 TSI 130 k zvládne jazdiť na hranici 5,0 l/100 km. 

Motor vyvinie 96 kW (130 k), resp. 200 Nm, čo by na prevádzkovú hmotnosť 1 385 kg malo príjemne stačiť. Pri pokojnej jazde aj príjemne stačí. Motor ide hladko, ticho a pozvoľné pridávanie plynu sleduje bez najmenších problémov. Samozrejmosťou je systém štart-stop, teda vypínanie motora na križovatkách aj deaktivácia dvoch valcov pri pokojnej jazde s nízkou záťažou. Vypínanie nie, ale opätovné zapínanie valcov vnímavejší človek postrehne a postrehne aj mierne drsnejší chod motora na dva valce. Zdôrazňujem, že si to všimne iba vnímavejší človek, bežný zrejme nie. Tak dobre pracuje systém deaktivácie valcov. Pri športovej jazde alebo trebárs aj pri predbiehaní sa ukáže menej príjemná tvár motora. Mimoriadne veľká turbodiera, veľká neochota prekonať ju a emisnými limitmi zadupaný výkon. Veľmi príjemnou správou je zasa spotreba. Bez toho, aby som si nejako extra strážil pravú nohu, som mal týždňový priemer 5,9 l/100 km, ale bez najmenších problémov som dosiahol aj spotrebu na hranici 5 l/100 km. A to ešte motor nebol riadne zabehnutý.

Ide vo svojej stope

SEAT je v rámci koncernu VW športovo orientovanou značkou, a tak aj tvorcovia nového Leonu pristupovali k podvozku. Nemá príliš komunikatívne riadenie, no reakcie predných kolies na volant sú dobré. Hoci je vzadu vlečená náprava, grip oboch náprav je veľmi dobre vyvážený. Auto je nastavené a priori mierne nedotáčavo, avšak túto tendenciu môžete poľahky zmeniť na jemnú pretáčavosť. Celý podvozok je veľmi dobre čitateľný a ľahko korigovateľný – samozrejme, v rámci fyzikálnych zákonov. Zároveň si zachováva jednu z podľa mňa najsilnejších zbraní podvozkov koncernu VW – nevyžaduje si mimoriadne skúseného vodiča, aby bol rýchly. Podotýkam, že sme testované auto mali obuté na pneumatikách Bridgestone Turanza T005, ktoré nie sú vychýrené ultimatívnym zameraním na športovú jazdu. Naopak, na popredné miesto dávajú spotrebu a životnosť, resp. vysoký kilometrový výkon.

Grip oboch náprav je veľmi dobre vyvážený.

Testovaný model mal adaptívne tlmiče s takmer kontinuálnou zmenou tuhosti. Hovorím takmer, pretože okrem klasických polôh Comfort, Normal a Sport máte medzi každým stupňom tri medzipolohy a ďalšie tri na krajoch. Dovedna teda 15 stupňov tuhosti. Aj v najkomfortnejšom si však zachováva športový nádych značky. Cez dlhé nerovnosti sa auto krásne prehupne, no kratšie a ostrejšie nerovnosti nedokáže odfiltrovať. Akusticky síce áno, ale mechanicky nie. K tomu prirodzene prispievajú aj pomerne veľké kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami.

Podobný, ale nie identický

Keď som spomenul, že nový Leon využíva koncernovú platformu, tak musím povedať, že okrem podobných motorov to prináša aj podobnú komfortnú, bezpečnostnú a asistenčnú techniku. A to je pre SEAT opäť dobre, pretože ťaží z dobrého. Aj testovaný model mal množstvo asistenčných systémov – počnúc už spomínaným sledovaním jazdných pruhov a aktívnym vedením v ňom, cez automatický parkovací systém, čítanie dopravných značiek, varovanie na autá prichádzajúce zozadu  pri vystupovaní až po adaptívny tempomat. Využíva podobné systémy a myslím to doslovne, pretože nie sú celkom identické, ako majú koncernoví súrodenci. Zaujímavosťou SEAT-u je ambientné osvetlenie s inteligentnými funkciami. Ambientné osvetlenie vo dverách má zároveň aj varovnú funkciu. Ak sa zozadu priblíži auto, tak sa rozsvieti výraznejšie a ak začnete prechádzať do susedného pruhu, tak sa aj rozbliká. Ak chcete otvoriť dvere, ale zozadu sa blíži auto, aj vtedy sa rozbliká. Ak otvoríte dvere, tak sa rozsvieti na červeno, aby vodiči prichádzajúci zozadu videli, že máte otvorené dvere… Farbu aj defaultnú intenzitu ambientného osvetlenia si pritom môžete nastaviť.

No nekúpte to!

Čakal som trochu živší prejav motora, podvozok by mohol byť v najkomfortnejšom nastavení mäkší a privítal by som zopár starých dobrých tlačidiel na často používané a dôležité funkcie, ale aj s týmito výhradami sa mi nový Leon páči. Slovenský importér navyše pre prvých 100 zákazníkov na päťdverový hatchback a prvých 100 zákazníkov na kombi pripravil akčnú cenu, v rámci ktorej dostanete predĺženú záruku na 5 rokov alebo 100 000 km, servisné prehliadky na 4 roky alebo 80 000 km, výhodné financovanie s 0 percentným úrokom, PZP a havarijné poistenie na rok zadarmo a navyše ešte balík výbavy Premium podľa stupňa výbavy vášho vozidla – teda Premium Pack Reference, Style, Xcellence alebo FR. No nekúpte to!

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Emotívny dizajn, obzvlášť vo výbave FR.

Čo nám chýbalo

  • Lepší obraz cúvacej kamery v noci.

Čo nás prekvapilo

  • Tuhosť podvozka nastavujete takmer kontinuálne.
Základné technické parametre
  SEAT Leon 5D 1,5 TSI 130 FR Mazda3 Hatchback Skyactiv G-122 Plus Kia Ceed 1,4 T-GDi GT-Line
Cena základ/verzia/test [€] 15 990/22 010/XX XXX 21 340/22 540/– 13 390/21 290/–
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km, prvé 2 roky bez obmedzenia km 3 roky alebo 100 000 km 7 rokov alebo 150 000 km, prvé 3 roky bez obmedzenia km
Motor [typ/valce/ventily] preplňovaný zážihový R4/16V atmosférický zážihový R4/16V preplňovaný zážihový R4/16V
Objem valcov [cm3] 1 488 1 998 1 353
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 96 (130)/5 000 – 6 000 90 (122)/6 000 103 (140)/6 000
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 200/1 400 – 4 000 213/4 000 242/1 500 – 3 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 9,4 19,4 8,9
Max. rýchlosť [km/h] 210 197 183
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] 5,4 – 6,1 5,0 – 5,1 (NEDC konv.) 5,9 – 6,4
Test AM [l/100km] 5,9
Emisie CO2 podľa WLTP [g/km] 121 – 136 114 – 116 (NEDC konv.) 135 – 146
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 368/1 800/1 442 4 460/1 795/1 435 4 325/1 80/1 442
Rázvor osí náprav [mm] 2 684 2 725 2 650
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 385/435 od 1 364/do 511 od 1 380/do 440
  Bluetooth

Wi-fi

USB – áno

Zrkadlenie

Uhlopriečka: 10,0

Batožinový priestor: 380 dm3

 

Bluetooth

Wi-fi

USB – áno

Zrkadlenie

Uhlopriečka: 8,8

Batožinový priestor: 334 dm3

 

Bluetooth

Wi-fi

USB – áno

Zrkadlenie

Uhlopriečka: 8 alebo 10,25

Batožinový priestor: 395 dm3

 

 

Krátky test – Seat Arona Silver Cross

SEAT Leon 5D a konkurenti
SEAT Leon 5D  
Plusy Mínusy
–          emóciami naplnený dizajn

–          ambientné osvetlenie interiéru s inteligentnými funkciami

–          „kontinuálne“ nastaviteľná tuhosť tlmičov pri podvozku s DCC

–          široká ponuka motorov

–          balík SEAT All Inclusive plus balík výbavy Premium zadarmo

–          dobrá spotreba v reálnej premávke

–          aj dôležité a často používané funkcie sa ovládajú cez dotykový displej

–          „deravý“ motor 1,5 TSI 130

Mazda3 Hatchback  
Plusy Mínusy
–          vynikajúci podvozok

–          systém G-Vectoring Control Plus

–          riadenie s dobrou spätnou väzbou

–          mimoriadne presné manuálne prevodovky

–          fantastický dizajn exteriéru aj interiéru

–          aj verzie s pohonom 4×4

–          vysoké užitočné zaťaženie

–          výrazne menej miesta na zadných sedadlách

–          vyššia štartovacia cena

 

 

Kia Ceed  
Plusy Mínusy
–          záruka 7 rokov alebo 150 000 km

–          pohodlné predné sedadlá

–          dobre využitý priestor

–          jednoduché ovládanie

–          už teraz v ponuke aj plug-in hybrid

–          nízka štartovacia cena

–          menej emotívny dizajn

–          vyššia spotreba motorov v reálnych podmienkach

–          bez možnosti pohonu 4×4

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov