Hyundai Santa Fe – Facelift? Nie! Viac, než facelift!
Hyundai Sante Fe po relatívne krátkom čase – dva roky od uvedenia na trh – prichádza s faceliftom. V skutočnosti by sme ho však pokojne, a bez preháňania, mohli označiť za novú generáciu. Čo všetko sa zmenilo?
V prvom rade dizajn, a to poriadne. Celá predná časť je na nerozoznanie od pôvodnej. Zaujme najmä osvetľovacia technika. Jednak zdvojenými svetlami na bokoch masky a jednak dennými svetlami, ktoré sú delené, majú tvar T a zasahujú do svetlometov. Zmien je pochopiteľne viac. Ešte výraznejšou premenou prešiel interiér. Ten využíva z predfaceliftovanej verzie snáď iba hornú časť prístrojovej dosky. Dotykový displej uprostred je širší, prístrojový štít je plne digitálny…, ale to podstatné je, že stredová časť prístrojovej dosky je celkom nová. Tunel je výrazne vyššie, až tak vysoko, že tvorí lakťovú opierku. Tunel plynule prechádza do výrazne skloneného stredového panela s ovládaním klimatizácie, audiosystému a niektorých ďalších funkcií. Nachádza sa na ňom nový otočný ovládač jazdných režimov. Celkovo šesť režimov je rozdelených do dvoch skupín. V skupine Drive sú režimy pre jazdu po ceste – Smart, Sport a Eco; v skupine Terrain zasa režimy pre jazdu off-road – Snow (sneh), Mud (blato) a Sand (piesok). Medzi dvom skupinami režimov prepínate tlačením kruhového ovládača, medzi samotnými režimami otáčaním ovládača. Namiesto klasickej páky voliča prevodovky má nové Santa Fe tlačidlá R, N, D a P. Zaujímavo je vyriešené bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Nabíjacia plôška je z boku štrbiny, kam mobil zapadne a nelieta po poličke.
Nová platforma
Hoci nejde o novú generáciu, pokojne by sme modernizovaný Hyundai Sante Fe mohli označiť za ňu, pretože je postavený na novej podlahovej platforme. Tú si vyžiadala potreba diverzifikácie pohonu. Modernizované Sante Fe totiž muselo mať v ponuke okrem dieselového pohonu aj hybridný a plug-in hybridný. Emisné limity do toho tlačia všetkých výrobcov, Hyundai nevynímajúc. O to viac, že Hyundai nielen deklaruje, ale niekoľko rokov už naplno realizuje elektrifikáciu svojich modelov. Nová platforma zároveň zapríčinila, že v interiéri je viac miesta ako v predošlej verzii. Zároveň sa zväčšili aj vonkajšie rozmery – dĺžka o 15 mm, šírka o 10 mm a výška o 5 mm. Rázvor osí náprav však ostal bezo zmien. Veľmi dôležité je, že nová platforma zabezpečuje vyššiu pasívnu bezpečnosť pri nárazoch. Zároveň zabezpečuje nižšiu polohu ťažiska. Modernizácia prináša množstvo nových technológií. Za zmienku stojí napríklad vykrývanie zóny mŕtveho uhla kamerami. Tie priebežne monitorujú situáciu po bokoch auta a keď „vyhodíte“ smerovku, tak sa v otáčkomere alebo rýchlomere objaví obraz kamery príslušnej strany. Novinkou je aj semiautonómna jazda po diaľnici, automatické zastavenie pred prekážkou pri cúvaní, ale aj automatické parkovanie na diaľku. Napríklad keď je málo miesta, tak si auto prostredníctvom kľúča zaparkujete do medzere medzi autá a pri návrate ho zasa „vytiahnete“ spomedzi áut. Nemusíte sa tak pchať do auta cez dvere, keď ich neviete poriadne otvoriť.
Prvé pocity
Ako jedna z prvých dvoch redakcií na Slovensku sme mali možnosť vyskúšať nové Santa Fe aj spoza volantu, a to na cestách v okolí Modry a Trnavy. Ak opomeniem nadšenie z nového interiéru, potom na mňa najviac zapôsobil podvozok. Modernizovaný Hyundai Santa Fe ho má geniálny. Kto pozná tento región, ten vie, že sa tu striedajú kvalitné cesty s tými menej kvalitnými; že na niektorých úsekoch cestu ani nenájdete, prekryli ju plátania; že na mnohých miestach sú krajnice prepadnuté… Nové Santa Fe však všetky tieto neštandardné (pardon, na Slovensku štandardné) situácie zvládal a môj krvný tlak nijako nezvýšili ani úseky, kde jedny plátania prekrývali druhé. Podvozok veľmi príjemne tlmil nerovnosti, a to tak z pohľadu fyzikálneho ako aj akustického hľadiska, a na prepadnutých krajniciach ma nehojdalo ako na kyvadle. Je cítiť, že Hyundai pri modernizácii nového Santa Fe zapracoval aj na podvozku. Už sa teším na riadny redakčný test.
Čo sa týka motorizácie, na úvod budete môcť vybrať z dvoch alternatív – nový dieselový motor 2,2 CRDi s výkonom 148 kW (202 k) a hybrid. Neskôr príde na trh aj plug-in hybrid. Ja som mal možnosť vyskúšať hybridnú verziu. Pohonná jednotka pozostáva z 1,6-litrového preplňovaného benzínového motora s výkonom 132 kW (180 k), elektromotora so 44 kW (60 k) a lítiovo-polymérového akumulátora s kapacitou 1,49 kWh. Kombinovaný výkon hnacej sústavy je 169 kW (230 k). Pri bežnej jazde je celý systém nesmierne tichý a správa sa veľmi príjemne. Keďže systém pracuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, tak sa nemusíte obávať tzv. vysávačového efektu. Vďaka tomu sa auto správa veľmi prirodzene, keď nesledujete ukazovatele, tak v podstate ani nevnímate že máte hybrid. Pri vyššom zaťažení však benzínový má svoj špecifický zvuk. Výrobca udáva spotrebu podľa WLTP 6,8 – 7,4 l/100 km. Pre informáciu, dieselová verzia, ktorá spolupracuje s novou osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou má normovanú spotrebu vo WLTP 6,8 – 6,0 l/100 km. Obe verzie majú, pochopiteľne, pohon všetkých štyroch kolies.
To sa často nevidí!
Nový Hyundai Santa Fe na mňa urobil veľmi príjemný dojem. Je úplne prirodzené, že autá pri facelifte urobia krok vpred, no v prípade Santa Fe je facelift doslova generačnou zmenou. Zaujímavá – a skutočne veľmi seriózna – je cenová politika. Pôvodné Santa Fe (2,0 CRDi 150 k 6M Style) začína na cene 34 990 eur, nové Santa Fe vo verzii 2,2 CRDi 202 k 8DCT 4WD Elegance začína na akciovej cene 41 390 eur. Za motoricky podobnú predfaceliftovanú verziu Santa Fe 2,2 CRDi 200 k 4WD 8A Elegance by ste však za rovnakých podmienok (teda pri využití výhodného financovania) zaplatili 41 990 eur. Nový model vás teda vyjde lacnejšie ako predfaceliftovaný. To sa často nevidí! Pritom auto je na vyššej úrovni – motor je celkom nový, prevodovka celkom iná, podvozok prepracovaný, elektronika vyspelejšia…, a výbava Elegance je po facelifte bohatšia. Dodávame, že za Hybridné Santa Fe v základe zaplatíte 42 490 eur.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov