Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


18-ročné deti môžu riadiť veľké nákladiaky, no nie vždy a všade

Nie, nechcem sa do nikoho obúvať a už duplom nechcem na nikoho útočiť, prípadne moderným pojmom napísane diskriminovať. Tiež som bol nedávno čerstvo plnoletým, tiež som túžil mať papiere na všetko možné, čo má motor... Ale 18 rokov a momentálna mentálna vyspelosť jednotlivcov je diametrálne odlišná, ako bola pred 10-15 rokmi, nieto ešte pred tridsiatimi. Každopádne, čoraz viac krajín zvažuje znížiť dolnú hranicu veku na 18 rokov, aby mladí mohli jazdiť na 40 tonových kolosoch a nie iba vo vnútri domovského štátu, ale rovno medzinárodne.

Trh práce je dynamický. Avšak vodiči z povolania už dekády stále chýbajú. Hmmm, ktovie prečo asi?! Preto sa aj u nás vyvíjajú rôzne tlaky na zákonodarný orgán, aby jednoducho upravili hranicu z aktuálnych 21 rokov pre skupinu C + CE na 18 rokov. Áno, aj dnes existuje výnimka, kedy vodičské oprávnenie môže získať aj 18 ročný žiadateľ, ktorý je ale príslušníkom bezpečnostného, ozbrojeného alebo iného zboru. V praxi to je však minimum uchádzačov, kedy napr. na policajta je potrebná veková hranica 21 rokov, ale v praxi sa to dá obísť cez tzv. kadeta. O iných možnostiach ale rozprávať nebudeme, aby sme nenavádzali :).

Sú však krajiny, kde to funguje úplne inak. Pomerne zaujímavý nápad prichádza z USA, kde trh doslova túži po mladom mäsku. Tam, rovnako ako u nás, platí hranica 21 rokov. Tiež podobne ako u nás, aj v USA prebiehajú široké debaty o zrušení vekového limitu. Kým u nás som sa nikdy nedopátral k nejakým zmysluplným nápadom, ktoré by chránili verejnosť,  tak za oceánom už aj priniesli konkrétne návrhy, aby to bolo bezpečné pre ostatných.

Náš názor: Zmena zákona o cestnej premávke

Američania by chceli mladých vodičov (18-20 rokov) pustiť na veľké vzdialenosti, za predpokladu, že splnia zoznam,  obmedzení.  Vyberáme tie najzaujímavejšie…To najhlavnejšie v podstate spočíva v neustálom dohľade po dobu 280 hodín v skúšobnej dobe, následne by museli odjazdiť zhruba 40 tisíc km v rámci štátnej dopravy.

A čo si predstaviť pod pojmom nepretržitý dohľad? Mladí vodiči by spočiatku mohli riadiť len moderné stroje, ktorý disponujú vyššími stupňami autonómnej jazdy resp, prvkami aktívnej bezpečnosti, ktoré v podstate eliminujú riziko zrážky. Tiež by ich vozidlá museli mať obmedzovače rýchlosti na 65 mph (104 km/h!!!) a k tomu by museli byť na vozidle umiestnené kamery, ktoré by zaznamenávali jazdu vozidla. Nedopátral som sa však toho, či nemysleli aj kamery umiestnené v kabíne snímajúce konkrétne správanie mladého vodiča.

Mladí vodiči by ďalej nemohli prevážať nebezpečné materiály (u nás známe ako ADR), alebo nadrozmerné náklady, či iné špeciálne jazdné súpravy.

To, či sú takéto nároky a obmedzenia dostatočné alebo potrebné, je určite zaujímavá téma na diskusiu, my však zastávame názor, že 18 rokov a aktuálna prevažná nevyspelosť je na 40 ton aktuálne žalostne málo. A čo si myslíte vy?

Vraj polovica vodičov nevie, aké náradie je potrebné na výmenu kolesa

Foto: Archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov