Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Náš názor: Zmena zákona o cestnej premávke

Poslanci dnes schválili novelu zákona, ktorou sa menia povinnosti vodičov. Pozrite si, čo budete musieť už čoskoro dodržiavať. Nie je toho málo. Niektoré zmeny chválime, s inými ostro nesúhlasíme.

Čo sa zmení

Pokuty za používania prístrojov za volantom sa zdvojnásobia, zakázané bude držanie mobilu v ruke
  • Schvaľujeme. Vodiči až priveľmi často čumia do mobilu. Každopádne, aj samé autá v dnešnej dobe kvôli jednoduchým, ale aj zložitým infotainmentom nútia vodiča odlepiť zrak od vozovky… Bude sa robiť aj s tým niečo?
Zavedie sa 365-dňová diaľničná známka
  • Jednoznačne pozitívny krok. Škoda, že to nedotiahli ďalej, a nezvolili sa aj iné možnosti diaľničných známok, ktoré by digitálna platforma umožňovala. Veď digitálny svet má potenciál, tak prečo ho nevyužiť?
Zmeny sa dotknú aj podmienok úpravy parkovania na chodníku
  • Už nebude možné jazdiť po chodníku, ale zaparkovať len na chodníku priľahlom k ceste. S tým nie celkom súhlasíme. Kým nie sú vybudované nové prevažne záchytné parkoviská, tak to nie je efektívne riešenie. Alebo sa narýchlo v mnohých mestách z chodníkov spravia cesty, natiahnu čiary a hurá poďme parkovať?
Právna úprava zavádza zipsovanie aj pri zbiehaní jazdných pruhov
  • S tým súhlasíme na plnej čiare. Už v minulom článku som sa tejto problematike venoval. Viac o tom si môžete prečítať tu. Je to trend, ktorý sa presadzuje aj v ostatných štátoch EÚ.
Pribudnú preventívne opatrenia pre vodičov s nízkou praxou
  • Preventívne opatrenia pre vodičov s nízkou praxou? Odobratie vodičáku, za opakované prekročenie rýchlosti… no neviem, či práve to je tá správna cesta, ako mladých (resp. vodičov začiatočníkov) vychovať. Mladí ľudia si poväčšine trest neuvedomujú. Hrozba trestu u nás akosi vôbec nefunguje.
Cyklisti budú mať povolené jazdiť na bicykli s 0,5 promile alkoholu na cestičke pre cyklistov a v obci
  • Netreba však zabúdať, že keď spôsobí opitý cyklista nehodu, je na neho hladené, akoby bol pod vplyvom. A len od značky obce, po značku…
Povinnosť vytvoriť záchranársku uličku v kolóne na diaľnici
  • Konečne! Toto nám chýbalo ako soľ! Sám som zvedavý, ako to budú vodiči dodržiavať. A aké budú za to postihy.
Osoba na e-kolobežke sa zaradí medzi vodiča nemotorového vozidla a nie medzi chodcov
  • Zaradil by som tam aj iné športové náradie, ktoré sa pohybuje pomocou elektrického motorčeka. Avšak pribalil by som týmto účastníkom určité povinnosti, nakoľko tieto stroje vedia akcelerovať a aj pohybovať sa celkom slušnou rýchlosťou. Dúfam, že na to zákonodarcovia nezabudli. Každopádne mám strach, ako to pojmú tí zraniteľnejší účastníci. Dúfam, že budú uvažovať logicky a nebudú si vyžadovať rovnaké postavenie ako vodič motorového vozidla…
Zjednoduší sa aj evidencia a prehlasovanie vozidiel
  • “Vypúšťa sa povinnosť vlastníka vozidla predkladať dopravnému inšpektorátu tie rozhodnutia okresného úradu, ktoré inšpektorátu už okresný úrad zaslal v elektronickej podobe,”. Rovnako už odpadli aj fyzické kontroly identifikátorov vozidiel. Ja len tajne dúfam, že sa nezriadi akási forma biznisu pre súkromné spoločnosti (Kontrola originality?), ktoré budú vykonávať porovnanie identifikátorov s dokumentami za poplatok.
Pre kategóriu C a CE sa zníži veková hranica z 21 na 18 a pre D a DE z 24 na 21 rokov
  • Na naše veľké šťastie sa jedná o zmenu len pre príslušníkov Policajného zboru, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Hasičského a záchranného zboru, colníka alebo profesionálneho vojaka. Táto zmena je nepatrná. Je predpoklad, že príslušníci týchto zborov sú na vyššej mentálnej úrovni, ako bežní mladí ľudia. Navyše ich je minimum… Keďže každý jeden z týchto zborov sa trápi s nedostatkom pracovnej sily.
  • V prípade, ak by sa to týkalo všetkých mladých, tak s tým absolútne nesúhlasíme. Na jednej strane tlačia do tvrdších trestov pre vodičov začiatočníkov, na strane druhej  by povolili 40 tonové súpravy? Zdá sa teda, že poslanci nepodľahli lobingu dopravcov, ktorí sa už roky trápia s akútnym nedostatkom vodičov. Lenže ako všetci dobre vieme, nedostatok spočíva niekde úplne inde… Ps: platy, pracovné podmienky….
Príde centrálny informačný systém parkovania
  • Poslanci podporili aj pozmeňujúci návrh Ľubomíra Petráka (Smer-SD), ktorým sa upraví centrálny informačný systém parkovania. Jeho správcom bude DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska a Združením miest a obcí Slovenska. To znamená,“ Ako upratať parkovanie v mestách.“ Systém bude združovať informácie o platbách, rezidentských kartách … na základe tabuľky s evidenčným číslom. Len aby to nebolo len čisto o biznise, ale malo to aj hlavu aj pätu.
Osoby s ŤZP získajú inteligentné parkovacie preukazy
  • Osoby s ťažkým zdravotným postihnutím získajú inteligentné parkovacie preukazy, ktoré im vďaka senzorom osadeným vo vyhradených parkovacích miestach na Slovensku uľahčia parkovanie. V kombinácii s ďalšími opatreniami sa zabezpečí účinná kontrola a vymožiteľnosť práva pri parkovaní na vyhradených miestach. To znie naozaj veľmi dobre. Dúfam, že nebude k dispozícii iba jeden parkovací preukaz, ale osoba bude môcť vlastniť viac kópii. Hoci za symbolický poplatok. Veď aktuálne môžete sledovať kauzy v médiách o množstve prefotených preukazov, ktoré používajú ľudia s ŤZP, len preto, lebo majú 2 autá, alebo jednoducho nechcú, aby sa ich originálny preukaz poškodil.

Foto: archív,

zdroj: TA3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov