VW ID.3: Keď stačí jednostupňová prevodovka
Autá do zásuvky vsádzajú na jednostupňovú prevodovku. Inak tomu nie je ani v prípade elektromobilu Volkswagen ID.3, pričom jednostupňová prevodovka je súčasťou elektrického pohonu pre elektromobily s platformou MEB. Prečo však elektromotoru stačí jeden jediný prevodový stupeň?
Hnacia sila, teda sila, ktorá umožňuje pohyb vozidla a rýchlosť motorového vozidla, je určovaná otáčkami pohonu. S rastúcim počtom otáčok sa však môže sila prenášaná na kolesá – teda krútiaci moment – meniť. Pri vozidle so spaľovacím motorom sa krútiaci moment s rastúcimi otáčkami najskôr zvyšuje, ale od určitej hranice znovu klesá.
V prípade elektrického pohonu je naopak maximálny krútiaci moment k dispozícii okamžite a zostáva konštantný v širokom rozsahu využiteľných otáčok. Vďaka tomu nie je nutné používať viacstupňové prevodovky, aby vozidlo dosiahlo požadovanú rýchlosť jazdy, resp. potrebného krútiaceho momentu závislého na otáčkach.
Volkswagen ID.3 preto používa jednostupňovú prevodovku s dvoma ozubenými súkoliami. Pre spätný chod sa jednoducho zmení smer otáčania elektromotoru. Túto funkciu a tiež výkonovú charakteristiku pohonu má okrem ďalších komponentov na starosti výkonová elektronika. Pre dosiahnutie najvyššieho výkonu 150 kW sú pri elektrickom pohone potrebné vysoké otáčky.
Aby bolo možné poskytnúť vysoký krútiaci moment, je využitý skoro desaťnásobný prevodový pomer. Z priestorových dôvodov sa požadovaný prevod dosahuje dvoma menšími súkoliami namiesto jedného súkolia s veľkým ozubeným kolesom. Vďaka tomu poskytuje elektromotor modelu ID.3 maximálny krútiaci moment 310 Nm v širokom rozsahu otáčok.
Najvyššiu rýchlosť – 160 km/h dosiahne pri maximálnych otáčkach 16 000 min-1. V prípade modelu ID.3, optimalizovaného pre čo najdlhší dojazd, je použitie len jedného prevodového stupňa dostačujúci pre všetky jazdné situácie. Vzhľadom k veľmi tichej prevádzke elektrického pohonu zohráva akustický komfort u elektromobilov dôležitú úlohu.
Dokonca aj nepatrné rušivé zvuky sú náhle počuteľné a rušivé. Vďaka jednostupňovej prevodovke preto musia byť vyrobené s takou precíznosťou, aby akusticky nepriťahovali pozornosť. Na konci montážnej linky sú preto pri elektrickom pohone kontrolované nielen výkonové charakteristiky, ale tiež relevantné akustické ukazovatele.
Pohonné systémy pre všetky európske a severoamerické elektromobily vyrábané na platforme MEB – vrátane jednostupňovej prevodovky – pochádzajú zo závodu na výrobu komponentov v nemeckom meste Kassel. Ďalšie podstatné súčasti pre tento pohon vyrábajú a dodávajú závody spoločnosti Volkswagen Group Components v Salzgitteri, Poznani a Hannoveri.
-jj-, zdroj a foto: Volkswagen
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov