Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Elektromobily Audi a “quattro” platforiem

Automobilka Audi vo svojom produktovom portfóliu prechádza na elektromobilitu – od kompaktného segmentu až po vysokovýkonné modely. Nemecká spoločnosť pritom využíva synergiu, realizovanú v rámci koncernu, a vo vývoji aj výrobe vsádza na štyri platformy – J1, MEB, MLB a PPE.

Značka Audi vstúpila do éry elektromobility s modelom Audi e-tron. Svojim rázvorom 2928 mm sa radí medzi SUV Q5 a Q7 a jeho základom je rozsiahle adaptovaný variant modulárnej platformy MLB evo (Modularer Längsbaukasten) pre vozidlá s motorom uloženým vpredu pozdĺžne. Nová karoséria dostala veľký počet inovatívnych štrukturálnych prvkov v prostrednej časti podlahy a v oblasti strechy. V závere minulého roku predstavila automobilka druhú karosársku verziu, e-tron Sportback, ktorá je už tiež v predaji.

Vysokonapäťová sada akumulátorov modelu e-tron pojme až 95 kWh elektrickej energie. Toto množstvo vystačí na absolvovanie viac než 400 km podľa normy WLTP. Významnou rolu pritom hraje inovatívny rekuperačný systém, ktorý dokáže pri spomaľovaní získavať späť až 30 % spotrebovanej energie. SUV vyššej triedy je poháňané dvoma asynchrónnymi elektromotormi s celkovým špičkovým výkonom 300 kW. Ako prvý sériovo vyrábaný automobil umožňuje využívať nabíjací výkon až 150 kW.

Vysoký nabíjací výkon je pritom dosiahnutý v širokom rozsahu nabíjacieho procesu vďaka veľmi efektívnemu riadeniu chladiacej sústavy. Majitelia modelu Audi e-tron môžu využívať službu e-tron Charging Service pre jednoduchý prístup k viac než 139.000 nabíjacím staniciam v 22 európskych krajinách, a to s jednou zmluvou a jednou kartou, resp. aplikáciou myAudi. Mimochodom, už návštevníkom autosalónov v Los Angeles 2018 a v Ženeve 2019 ponúkla expozícia značky Audi výhľad na budúci vysokovýkonný model kategórie „gran turismo“.

Štúdia s označením e-tron GT concept sa už svojom dizajnom veľmi podobá pripravovanej sériovej verzii. Audi e-tron GT concept je pre značku so štyrmi kruhmi vývesným štítom, ktorý atraktívnym spôsobom dokazuje, ako emocionálna môže byť elektromobilita. Tento elektromobil nadchne svojim športovým a výrazným designom. Jeho najmodernejšia technika je zárukou fascinujúcich zážitkov. Technickým základom je spoločnosťou Porsche vyvinutá platforma J1 pre vysokovýkonné automobily.

Dva synchrónne elektromotory s permanentnými magnetmi poskytujú v prípade štúdie Audi e-tron GT concept najvyšší celkový výkon 434 kW a maximálny krútiaci moment 830 N.m. Štvordverové GT dokáže zrýchliť z pokoja na 100 km/h za 3,5 sekundy a za menej než 12 sekúnd pokorí hranicu 200 km/h. V prípade potreby trvá nabíjanie štúdie Audi e-tron GT concept len krátko. Vysokonapäťový systém je koncipovaný pre napätie 800 V. Po pripojení k stojanu pre jednosmerné nabíjanie výkonom 350 kW je 80% stavu nabitia dosiahnuté len v priebehu 20 minút.

 

Sériová verzia štúdie e-tron GT concept bude mať dojazd viac než 400 km podľa metodiky WLTP. Rovnakú úlohu, akú plní modulárna platforma MQB (Modularer Querbaukasten) pre modely so spaľovacím motorom uloženým vpredu naprieč, bude hrať pre budúce elektromobily Audi modulárna platforma MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten) koncipovaná pre vozidlá s elektrickým pohonom. MEB poskytne technický základ budúcim modelom Audi kompaktnej a strednej triedy. Tato platforma tak vytvorí vstupnú bránu do sveta elektromobilov s logom štyroch kruhov v horizontálnej polohe.

Modulárna platforma MEB je koncipovaná veľmi mnohostranne a umožňuje realizáciu širokej škály variantov – od SUV cez crossovery až po sedany. Vlani v marci oslávila v expozícii značky Audi na autosalóne v Ženeve svetovú premiéru sériovej verzii blízka štúdia Q4 e-tron concept. Kompaktné SUV začne schádzať z montážnych liniek na prelomu budúceho roku ako prvé Audi na základe platformy MEB. Nový model zamieri do segmentu konvenčne poháňaných modelov Q3 a Q3 Sportback.

Dĺžkou interiéru sa každý model na platforme MEB vyrovná súčasným automobilom so spaľovacím agregátom kategórie vždy o stupeň vyšším. Q4 e-tron concept tak ponúka vonkajšie rozmery porovnateľné s modelom Q3, zatiaľ čo rozmery interiéru sa môžu porovnávať s modelom Q5. Štvrtá platforma je určená pre modely Audi vyššej a luxusnej triedy. Platforma PPE (Premium Plattform Electric) je vyvíjaná v úzkej spolupráci so spoločnosťou Porsche. PPE bude hrať vo svete elektromobilov rovnakú úlohu, akú má platforma MLB medzi modelmi Audi poháňanými spaľovacími motormi.

Špecifické usporiadanie platformy umožní používať veľmi modernú, výkonnú techniku, ktorá uspokojí požiadavky náročných zákazníkov v segmentoch vyššej a luxusnej triedy. Audi vyvíja na základe PPE rôzne modelové rady, ktoré pokryjú karosárskymi verziami SUV, Sportback, Avant a crossover segmenty od vyššej strednej triedy až po luxusnú triedu. Značka tak rozšíri svoje aktuálne portfólio modelov o veľký počet elektromobilov aj vo vyššej triede a luxusnom segmente. Rovnako ako v prípade štúdie Audi e-tron GT concept bude systém elektrického pohonu pracovať s napätím 800 V a v spojení s veľmi účinným riadením teploty umožní vysoký nabíjací výkon 350 kW.

-jj-, zdroj a foto: Audi AG

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov