Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Vydržia pneumatiky na elektromobiloch dlhšie?

Podľa najnovších výskumov je bežne vžitá predstava týkajúca sa pneumatík na elektromobiloch mylná. V skutočnosti totiž platí, že „gumy“ na autách do zásuvky, majú dlhšiu životnosť ako pneumatiky na vozidlách so spaľovacími motormi.

Mnoho šoférov dáva prednosť celoročným pneumatikám, aby sa vyhli nákupu druhej sady pneumatík. Mali by však pamätať na to, že zimné pneumatiky zabezpečujú v zimných podmienkach najvyššiu možnú priliehavosť. Elektrické vozidla majú obvykle vysoký výkon a väčšiu hmotnosť než automobily so spaľovacími motormi. To kladie špecifické nároky na pneumatiky, pri ktorých je vždy najdôležitejším faktorom bezpečnosť.

Pri nákupe zimných pneumatík pre elektrické vozidlo by ste preto svoj výber mali založiť na jazdných podmienkach. Elektrické a hybridné automobily majú batérie, kvôli ktorým sú zvyčajne ťažšie než tradičné vozidlá so spaľovacími agregátmi. V praxi to však znamená, že ťažšie vozidlo má dlhšiu brzdnú dráhu. Preto je kvalita pneumatík kľúčová, obzvlášť potom na klzkom a mokrom povrchu a v nečakaných situáciách.

Pri výbere pneumatík pre hybridné alebo elektrické vozidlo sú tromi najdôležitejšími kritériami obvykle bezpečnosť, nízky valivý odpor a nízka hlučnosť. Nižší valivý odpor predlžuje kilometrový dojazd vozidla. Elektromobily sú tiché, preto je nízka hlučnosť a odozva pneumatik otázkou komfortu. Šofér sa tiež pri nákupe pneumatík musí rozhodnúť, či sú pre neho lepšie zimné alebo celoročné pneumatiky. Odborníci však odporúčajú v prípade častého používania a jazdenia po zle udržiavaných komunikáciách kúpiť si v zimných mesiacoch radšej zimné gumy.

Je to v podstate investícia do bezpečnosti, ktorá skutočne stojí za to. Stavba tradičných celoročných pneumatík kladie väčší dôraz na vlastnosti požadované v lete. Preto bývajú slabšie z hľadiska priľnavosti v zimnom období. Avšak celoročné pneumatiky nenahradia dokonale ani letné pneumatiky pre horúce letné podmienky,“ tvrdí vývojový manažér v spoločnosti Nokian Tyres Mikko Liukkula, podľa ktorého je bežne vžitá predstava týkajúca se pneumatík na elektromobiloch mylná.

Hoci elektromobily majú vysoký výkon a krútiaci moment, nekladú na pneumatiky zvýšené nároky. V skutočnosti tomu je práve naopak.„Pneumatiky na moderných elektromobiloch sa opotrebúvajú omnoho pomalšie než na automobiloch s tradičným spaľovacím motorom. Dôvodom je dobrá kontrola trakcie. Asistenčné systémy prostredníctvom rýchleho prispôsobenia výkonu elektromotoru znižujú mieru „prekĺzavania“. Tento systém je podstatne rýchlejší než u vozidiel so spaľovacím motorom, kde je založený na brzdení a obmedzení otáčok motora,“ vysvetľuje Liukkula.

Vývojový manažér Liukkula vlani v zime so svojim elektromobilom Tesla prešiel 12.000 km a hĺbka behúňa zimných pneumatík sa zmenšila o necelý jeden milimeter. Spoločnosť Nokian Tyres využíva pri testovaní svojich pneumatík niekoľko elektromobilov a získava tak rozsiahle znalosti o použiteľnosti pneumatík na rôznych modeloch automobilov. Pneumatiky spoločnosti sú testované tiež napríklad na elektrických taxi vozidlách. Okrem toho na budúci rok bude v Španielsku dokončené nové testovacie centrum spoločnosti Nokian Tyres.

-jj-

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov