Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Nové diaľnice pri Prešove a Košiciach

Na východe nie je nič. A ani poriadne diaľnice. Stav sa však koncom tohto, resp. začiatkom budúceho roka mierne zlepší. Ako to teda bude? Navyše nič nie je zadarmo, a Ministerstvo dopravy SR avizuje v dohľadnej dobe zvýšenie cien diaľničných známok.

Pri metropolách východného Slovenska, pri Košiciach a Prešove, pribudne viac ako 50 km diaľnic a rýchlostných ciest. Prvý z týchto úsekov, úsek D1 Budimír – Bidovce, začne motoristom slúžiť už 16. decembra.

Nová diaľničná trasa v dĺžke 15,4 km zaistí motoristom bezpečné a rýchle cestné prepojenie od Budimíru po Bidovce a výrazne zníži dopravné zaťaženie na existujúcej ceste I. triedy. Vydýchnu si predovšetkým obce, ktoré križovala cesta I/20. Pravdepodobnosť dopravných nehôd s tragickými následkami sa otvorením novej diaľnice výrazne zníži. Zároveň sa na tento úsek napojí nový juhovýchodný obchvat Košíc, rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany (14,3 km). Pre túto stavbu aktuálne hľadáme zhotoviteľa, podpis zmluvy predpokladájú v prvom polroku 2020. Reálny termín ukončenia? Nevie nikto…

Diaľnica D1 Budimír – Bidovce a úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany spoločne s prešovskými úsekmi D1 a R4 vytvoria súvislé prepojenie od hranice s Maďarskom až po Ružomberok, respektíve smerom na Poľsko. Dokončenie plnohodnotnej diaľnice na Poľsko je však tiež v nedohľadne.

Nové úseky pri Prešove

Celá doprava tretieho najväčšieho slovenského mesta doteraz prechádzala mestom. Nová diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh s dĺžkou 7,87 km (juhozápadný obchvat) a rýchlostná cesta R4 s dĺžkou 14,5 km (severný obchvat), odľahčia mesto od tranzitnej dopravy a motoristom ušetria cenné minúty.

Nemyslíte si, že tempo výstavby je dlhodobo pomalé? Chápem, že existujú rôzne prekážky, ale za takmer necelých 30 rokov nedokázať prepojiť susedné krajiny diaľnicami je riadna hanba. Najmä keď tie vzdialenosti nie sú priepastné.

Úsek D1 Prešov západ – Prešov juh je vo výstavbe, práce pokračujú podľa harmonogramu, motoristi ho budú môcť využívať od júna 2021. Prvá etapa severného obchvatu Prešova R4 s dĺžkou 4,3 km sa začala stavať v lete, odovzdaná má byť na jar roka 2023. Druhá etapa prešovského obchvatu v dĺžke 10,2 km sa bude našťastie stavať v plnom profile, čo vyplynulo z analýz nákladov a prínosov (CBA). Vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa druhej etapy prešovského severného obchvatu R4 predpokladáme na jeseň 2020, koniec výstavby na prvý polrok 2024.

Súčasťou prešovských diaľničných úsekov budú tri tunely, na D1 tunel Prešov (2,2 km), na R4 tunel Bikoš (1,1 km) a tunel Okruhliak (1,9 km).

Oba úseky D1 – Budimír – Bidovce a Prešov západ – Prešov juh – sú financované z fondov Európskej únie v rámci programového obdobia OPII 2014 – 2020.

Zdroj: NDS

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov