Chevrolet Camaro – Šesť litrov Ameriky
Chevrolet Camaro je americká ikona, typický „pony“ a neskôr „muscle car“, ktorý v dnešnej podobe ponúka skvelé parametre za priam neuveriteľnú cenu.
Boli sme zvedaví, či aj Camaro najnovšej 6. generácie, necelé dva roky staré a s 36-tisíc km na tachometri, dokáže potešiť srdce a rozhýbať vnútornosti. Odpoviem hneď: dokáže, a ako!
Bez známok opotrebenia
Zvonka pôsobí žlto-čierne Camaro, akoby práve zišlo z výrobnej linky či rovno z filmového plátna (Transformers). „Čmeliak“ (bumble-bee) priťahuje pozornosť všetkých generácií a užasný zvuk neprepĺňaného osemvalca hladká uši fanúšika pravých amerických športiakov. Plný zvuk sa však ozýva len pod plnou záťažou. Camaro si dokáže vypnúť štyri valce, a tak pokojná jazda neznamená ani prílišný hluk, ani prílišnú spotrebu. Aj v našej „jazdenke“ to fungovalo perfektne a nebadane. Rovnako pracovala aj 8-stupňová automatická prevodovka. Vodič má navyše k dispozícii štyri jazdné režimy (Tour, Sport, Track, Snow), ktoré akoby mu dávali do rúk štyri rôzne vozidlá. Ale opatrne, táto raketa zrýchľuje na stovku za 4 sekundy a dosiahne až 290 km/h! Prirátajte k tomu vynikajúcu stabilitu aj vo vysokých rýchlostiach, primeranú odozvu riadenia a ten pocit po zošliapnutí plynu a reakcii atmosférického osemvalca… Ukážte mi druhé auto s takýmito parametrami a za tieto peniaze!
Predsa len Američan
V interiéri však spoznáte, že sedíte v americkom aute. Použité materiály predsa len nedosahujú prémiovosť napr. nemeckých značiek. Keď chytíte držadlo dverí, trocha sa ozve, plasty v interiéri sú tvrdé a aj tlačidlá pôsobia menej hodnotne. Nemá to však vôbec vplyv na funkčnosť a aj samotný pocit z ovládania a jazdy je výborný. Áno, výhľad cez úzke okná nie je oslnivý, najmä šikmo vpred cez mohutné spätné zrkadlo (ktoré treba ako také pochváliť) si vyžaduje istý zvyk a odhad. Avšak úchvatný pohľad na profil prednej kapoty, široké blatníky v spätných zrkadlách a pri cúvaní kamera sú nezabudnuteľné. Samozrejme, toto všetko sa týka aj celkom nového Camara. Vek ani najazdené kilometre toho testovaného na to nemajú žiadny vplyv. A pretože som pred časom aj v nových exemplároch občas jazdil, môžem povedať, že táto „jazdenka“ sa od nich líši len veľmi málo, a tak pokles ceny na 75 % je podľa mňa primeraný.
Po čom túžite
Ak je americký divoch tým, po čom ste túžili ako chlapec a ešte vás to neprešlo, je jazdené Camaro dobrá voľba. Atmosférický osemvalec, nezávislé zavesenie kolies a Track mód vám umožnia vyblázniť sa do vôle a pri rozumnej jazde vám Camaro nezožerie peniaze aj s peňaženkou. Typické chyby sa mi v najnovšej generácii nepodarilo odhaliť, v starších sa odporúčala konzervácia dutín karosérie. Takže? Tvorcovia prvého Camara v roku 1967 údajne vyhlásili: Camaro je zviera, ktoré požiera Mustangy. Platí to aj dnes?
Cena
Nového vozidla / súčasná cca 58 900 € / 43 990 €**
Motor: zážihový preplňovaný V8/16 V, zdvihový objem valcov 6 162 cm3, max. výkon 333 kW (459 k) pri 5 700 ot.min-1, max. krútiaci moment 617 Nm pri 4 600 ot.min-1. Emisie CO2 195 g/km.
Jazdné výkon, spotreba:
0-100 km/h za 4,0 s, vmax = 290 km/h, spotreba výrobca / test 12,4 / 12,6 l/100 km
Náhradné dielce (€ s DPH, približné ceny) | |
Kĺbový hriadeľ so synchrónnymi kĺbmi | Kardan – 1056 / Poloos – 714 |
Brzdový kotúč predný | 180 |
Brzdový kotúč zadný | 207 |
Brzdové doštičky predné | 399 |
Brzdové doštičky zadné | 344,40 |
Pružina podvozka | 91,20 / tlmič – 994,80 |
Predné sklo | 1082,40 |
Zadné sklo | 1026 |
Štartér | 334,80 |
Predný blatník | 933,60 |
Ceny (€)* | |
2013 | 28 000 |
2016 | 35 000 |
2018** | 43 990 |
*Ceny sú orientačné a závisia od výbavy a počtu najazdených km.
**Cena testovaného vozidla ponúkaná predajcom.
Foto: Peter Varga
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov