Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


TOP 5 – Najuletenejšie interiéry

Pri navrhovaní interiérov áut myslia ich dizajnéri na mnoho faktorov – príťažlivosť, praktickosť, ergonómia… a občas sa stane, že si proste uletia.

Tentoraz sme dali dokopy päť áut, pri ktorých sa dizajnéri najviac odviazali a z ich interiérov sa vám doslova zatočí hlava. Všetko sú to koncepty – v takejto extrémnej forme sa, žiaľ, žiaden z návrhov nemohol uplatniť v praxi, avšak všetky viac-menej poslúžili ako základ pre sériovo vyrábané modely. Hoci sa pri pohľade na fotografie človeku zdá, že pochádzajú zo sci-fi filmu, dodnes sú tieto štúdie uschované v múzeách a pripomínajú, ako by mohli vyzerať autá, keby mali vývojári aj kupujúci neobmedzené rozpočty a nekonečnú odvahu.

Mercedes-Benz F200 „Imagination“ (1996)

Keď sa návštevníci parížskeho autosalónu v polovici 90. rokov pozreli do interiéru konceptu F200 značky Mercedes-Benz, museli mať pocit, že sa pozerajú priamo do budúcnosti. Prešlo necelých 30 rokov a ukázalo sa, že to nebol iba pocit. Autá síce zatiaľ stále šoférujeme volantom a pedálmi, ale prepojené displeje tiahnuce sa naprieč celou palubnou doskou sú realitou. Nepotrvá dlho a príde aj joystick. Stavíme sa?

Lancia Sibilo (1978)

Za návrhom konceptu Sibilo treba hľadať slávne talianske dizajnové štúdio Gruppo Bertone, pri jeho návrhu dokonca vychádzali zo sériového modelu Stratos. Pohľad do interiéru štúdie vzbudzuje úplne iné pocity, než by sa čakalo. Žiadne futuristické páčky, displeje ani milión tlačidiel. Vlastne tu nie je skoro nič. Len kožený poťah, hlavica radiacej páky a zvláštny kruhový nadstavec vzdialene pripomínajúci volant s reproduktorom a štyrmi tlačidlami. Minimalistický štýl je nám dnes známy, ale takýto extrém zatiaľ nenastal.

Oldsmobile Incas (1986)

Pamätáte si ešte na seriál Knight Rider, Davida Hasselhoffa a jeho super auto s názvom Kitt? Ak áno, zrejme si spomeniete aj na interiér. Vyzeral totiž veľmi podobne tomu na obrázku. Akurát, že túto štúdiu má na svedomí iná americká automobilka, hoci inšpirácia vesmírnou loďou je značná v oboch prípadoch. Volant ako zo stíhačky a veľa tlačidiel. Ale tvar a umiestnenie obrazoviek pripomína dnešok, všakže?

Maserati Boomerang (1972)

Dielo dizajnérskeho štúdia Italdesign na čele s Giorgettom Giugiarom stojí na podvozku sériového Maserati Bora a návštevníci turínskeho autosalónu ho mohli obdivovať v roku 1972. Zaujímavosťou je volant a prístrojový panel sú súčasťou jednej konzoly, ktorá vychádza z palubnej dosky. Volant sa dokonca otáča okolo stacionárnych ukazovateľov. Radiaca páka aj zvyšok ovládačov sú už potom na tradičnom mieste. Popravde, nevyzerá to vôbec zle. Sériovému využitiu bránila asi len otázna bezpečnosť.

Citroën Karin (1980)

Osobné auto s trojicou predných sedadiel vás zrejme neprekvapí, veď to mal aj sériový Fiat Multipla. Ale nápad, že vodič sedí uprostred, je už menej tradičný. Pred sebou má volant a stĺpik riadenia, kde sú integrované všetky potrebné ovládače. Na volante si môžete všimnúť numerickú klávesnicu a kdesi v hĺbke dokonca aj digitálny prístrojový panel. Čo však má pod nohami spolujazdec vľavo, netušíme, žeby nejaký typ telefónu?

Top 5 – Čerství veteráni

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov