Top 5 – Čerství veteráni
Podľa slovenských zákonov musí mať historické vozidlo najmenej 30 rokov, od januára už túto podmienku spĺňa viacero veľmi známych áut.
Rok výroby síce nie je jediným parametrom či podmienkou na to, aby ste svoje auto mohli do evidencie prihlásiť ako historické vozidlo, ale jeho vek aspoň 30 rokov je úplne zásadný. My sme si v automobilovom archíve vyhľadali rok 1995, aby sme sa pozreli na to, ktoré modely boli vtedy predstavené. Mimochodom, ak máte potrebu cítiť sa staro, túto aktivitu vrelo odporúčame. Pre tých, ktorí uprednostňujú iné zábavky, sme vybrali päť najzaujímavejších modelov.
BMW radu 5 (E39)
Podľa mnohých jedno z najlepších áut svojej doby a dokonalá ukážka toho, čo sa myslí pod pojmom „BMW zo starej školy“. Štvrtá generácia radu 5 sa vyrábala do roku 2004 a v rámci svojho segmentu zaknihovala viacero prvenstiev – xenónové svetlá, satelitná navigácia či masážne sedadlá. Bavori sa zároveň pri vývoji podvozka premiérovo rozhodli vo veľkej miere použiť hliník. Ponuka motorov bola obzvlášť široká, zväčša išlo o šesťvalce, ale nechýbali ani osemvalcové agregáty. Aktuálne majú asi najvyššiu hodnotu verzie 540i či M5.
Fiat Barchetta
Taliansky roadster, ktorého meno by sa dalo preložiť ako „Malá loďka“, však vývojom prechádzal pod názvom Tipo B Spider 176. Ide o dielo tímu špičkových dizajnérov z Centra Stile Fiat. Dobová štýlovka stojí na rovnakých základoch ako Punto, roadster má však kratší rázvor. Pod kapotou pracoval 1,8-litrový benzínový motor s výkonom 96 kW (131k).
Honda Civic (EK9)
Keď hovoríme o Honde Civic, vo všeobecnosti hovoríme o jednom z najpredávanejších áut sveta. V polovici 90. rokov si toto auto mohli na Slovensku dovoliť len skutočne solventní ľudia. Pod kapotu sa postupne dostalo viacero verzií štvorvalcového benzínového motora, obdiv vzbudzovali najmä výkonnejšie varianty s variabilným časovaním ventilov VTEC. Mnoho ľudí si japonský hatchback neskôr kupovalo pre jeho spoľahlivosť a vysokootáčkové motory, na rôznych tuningových zrazoch žal dlhé roky úspech najmä Civic s motorom 1,6 VTI.
Peugeot 406
Elegantný francúzsky sedan sa do veľkej miery preslávil ako bleskurýchly taxík v akčnej komédii z prostredia Marseille. Vďaka pomerne dlhému rázvoru osí kolies (2 700 mm) ponúkal Peugeot 406 relatívne štedrý vnútorný priestor. Vznikla dokonca aj športovo ladená verzia coupé a pre najnáročnejších klientov mal Peugeot v portfóliu trojlitrový šesťvalec s výkonom 130 kW. Bežní smrteľníci však často siahali skôr po naftových motoroch s označením HDi
Alfa Romeo 146
Taliansky liftback vychádza z o rok skôr predstaveného modelu 145, ponúka však viac priestoru a v čase predstavenia o ňom výrobca hovoril ako o praktickejšej voľbe pre rodiny. Model 146 je kombináciou elegancie, športovosti a praktickosti – čo je v podstate presne to, čo od vozidla očakávali mnohí motoristi. Pod kapotou ste mohli nájsť benzínové aj naftové motory.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov