Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Jeep Compass: Zrodený pre outdoor

Jeep Compass tretej generácie má viacero „naj“.

Nároky a požiadavky drvivej väčšiny zákazníkov SUV sa výrazne odklonili od terénu. Značka Jeep je však odjakživa spätá a aj verejnosťou spájaná s off-roadom a tak ani tretia generácia Compassu nemohla vybočiť z tejto línie. Hlavným mottom pri jej tvorbe bolo „vždy pripravený na outdoor, ale vhodný na každodenné používanie“. Oproti predošlej generácii narástla v rázvore osí náprav o 159 mm, z čoho ťažia pochopiteľne pasažieri vzadu. V dĺžke karosérie sa nový Compass zväčšil o 144 mm na súčasných 4 548 mm a v šírke o 85 mm na 1 904 mm. Je jedným z najkompaktnejších áut v segmente C-SUV, ale na vnútornom priestore to nijako nevnímate.

Priestrannosť bola vlastne jedným z troch kľúčových požiadaviek pri tvorbe nového Compassu. Drasticky sa zlepšili odkladacie priestory v kabíne – namiesto pôvodných 14 litrov máte v novom modeli až 34 litrov. V interiéri nájdete 16-palcový širokouhlý dotykový displej a 10,25-palcový digitálny prístrojový štít. Dotykový displej schválne nie je natočený na vodiča, aby bol rovnako dobre čitateľný aj pre spolujazdca. Zaujímavosťou je tzv. heavy duty látka poťahu sedadiel, o ktorej výrobca hovorí, že je odolnejšia ako ktorákoľvek iná látka v automobilovej brandži v súčasnosti. Aj tým značka Jeep dokazuje svoje off-roadové odhodlanie.

Spája tradície a nové trendy

Druhou zásadnou požiadavkou pri tvorbe nového Compassu bol ikonický dizajn. Tvorcovia ponechali hranaté blatníky, ktoré sú pre značku Jeep charakteristické už od Willisu. Ten mal vzadu síce okrúhle blatníky, no vpredu špecifické hranaté, ktoré sa stali rukopisom značky Jeep. Dizajnéri zachovali aj hranaté tvary karosérie a prelisy, vysoko položenú spodnú hranu okien, nízke bočné okná a pochopiteľne masku chladiča so siedmymi vertikálnymi segmentmi. Mimochodom, radar predkolízneho systému a adaptívneho tempomatu aj predná kamera sú v jednom zo siedmych segmentov – sú teda vysoko, v čo najbezpečnejšej pozícii. To je pre jazdu v teréne kľúčové.

 

Samozrejmosťou je tiež 360-stupňová ochrana karosérie, teda plastová ochrana exponovaných častí okolo celej karosérie. Z nových trendov dizajnu by som zasa spomenul podsvietený nápis Jeep na veku kufra, prepojené zadné svetlá, nový podpis zadných skupinových svetiel a denných svetiel, podsvietené segmenty masky chladiča. Mimochodom, v novom Compasse dostáva Jeep prvýkrát v histórii matrixové LED svetlá.

V súvislosti s dizajnom musím vyzdvihnúť, že na karosérii už nenájdete pochrómované dekoračné lišty, ktoré dodávali Jeepom punc luxusu. Chróm je totiž veľmi neekologický materiál a tak sa musel porúčať. Samozrejmosťou je využívanie poznatkov z aerodynamiky. Po bokoch predného aj zadného nárazníka sú vzduchové štrbiny, ktoré usmerňujú vzduch, celá podlaha auta je zakrytovaná, vzadu je strešný spojler atď. Vo výsledku sa tak podarilo potlačiť súčiniteľ odporu vzduchu c x pod hodnotu 0,30.

Päť verzií

Auto je postavené na podlahovej platforme STLA Medium, ktorú využívajú viaceré modely koncernu Stellantis – napríklad aj nový Opel Grandland. Čo sa týka pohonu, na výber je 5 alternatív – 145 koňový mild-hybrid s označením e-Hybrid, 195 koňový plug-in hybrid e-Hybrid Plug-In a tri verzie čisto elektrického pohonu: 4×2 s 213 alebo 231 „koníkmi“ a štvorkolka 4×e s 375 k. Pri štvorkolke je zaujímavé podotknúť dve veci: po prvé, že Jeep Compass je jediným z celého koncernu na platforme STLA Medium, ktorý môže mať pohon všetkých štyroch kolies a po druhé, že hoci zadný elektromotor vyvinie iba 49 kW a 232 Nm, vzhľadom na sprevodovanie smeruje na zadné kolesá vyše 3 100 Nm.

Dojazdy elektrických dvojkoliek sú 500, resp. 650 km, štvorkolka prejde na jedno nabitie 600 km. Vstavaná on-board nabíjačka má výkon 22 kW, na DC rýchlonabíjačke viete využiť príkon až 160 kW, takže z 20 na 80 % by ste mali nabiť za zhruba pol hodiny. Verzie s pohonom 4×4 majú špeciálne FSC tlmiče, ktoré menia svoju tuhosť na základe frekvencie „inputov“, teda na základe fyziky, bez akejkoľvek elektroniky. Na krátkych nerovnostiach sú mäkšie a napríklad v náklone karosérie pri ostrejšom prejazde zákrut zasa pevnejšie. Škoda len, že pohon 4×4 môže mať iba elektrická verzia, podľa mňa by si ju určite zaslúžila aj plug-in hybridná. Predstavitelia automobilky mi však pri večeri vraveli, že to majú zrátané a elektrickou štvorkolkou pokryjú drvivú väčšinu potenciálnych zákazníkov.

Mimochodom, spomínaná platforma STLA Medium nie je len podlahová štruktúra, do ktorej sa vsádza pohon, resp. nápravy a montujú plechy karosérie, ale aj elektronika. Vďaka nej Jeep Compass má funkciu autonómnej jazdy úrovne 2.0, dokáže semiautómne meniť jazdný pruh a má kvantum bezpečnostných a asistenčných systémov. Každý Jeep Compass, bez ohľadu na to či má pohon 4×4 alebo nie, má systém Selec-Terrain
s rôznymi jazdnými režimami. Nový Compass má zároveň najlepšie nájazdové uhly v segmente – predný je 20, prejazdový 15 a odjazdový 26 stupňov, adventure verzia s off-roadovými nárazníkmi dokonca 27, 16 a 31 stupňov. K tomu si pripočítate svetlú výšku 200 mm a brodivosť 470 mm a vyjde vám, že nový Jeep Compass je skutočne zrodený pre outdoor.

 

A keby vám to nestačilo, môžete si ten svoj Compass prispôsobiť prvkami z originálneho príslušenstva, kde nájdete aj o 10 mm vyššie pružiny, ťažné oko dozadu pre prípadné vyslobodzovanie auta po uviaznutí atď. Skrátka Jeep ako má byť. Zatiaľ som síce auto videli iba staticky, no zapôsobil na mňa a tak sa už teraz teším na skúsenosti za volantom.

Prvá jazda: JEEP Avenger 4xe – Telom aj dušou Jeep

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov