Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Cupra Terramar VZ 2,0 TSI 265 4D 7DSG – Orientovaný na vodiča

Cupra Terramar je najväčšie SUV so spaľovacím motorom v ponuke značky, no stále má športový charakter a veľkú chuť jazdiť.

Páči sa mi, že Cupra počúva svojich zákazníkov a snaží sa vyhovieť ich požiadavkám. To je vlastne aj jeden z dôvodov, prečo Terramar vôbec vznikol – ako športové SUV so silným spaľovacím motorom pre tých, ktorým sa modely Ateca a Formentor zdajú malé. Terramar a Formentor síce stoja na rovnakej podvozkovej platforme MQB EVO a majú zhodný rázvor osí náprav 2 680 mm, ale Terramar je o 68 mm dlhší, o 30 mm širší a o 72 mm vyšší. Batožinový priestor môže byť v závislosti od polohy posúvateľnej zadnej lavice väčší o 192 dm3. Do auta sa vďaka vyššiemu posedu jednoduchšie nastupuje a vyššie umiestnené sedadlá tiež zabezpečujú pocitovo viac priestoru pre kolená zadných pasažierov.

V prípade štandardnej verzie môže mať Cupra Terramar pod kapotou benzínové motory 1,5 eTSI – 110 kW (150 k) alebo 2,0 TSI – 150 kW (204 k). Alternatívou je plug-in hybrid s motorom 1,5 TSI a kombinovaným výkonom 150 kW (204 k), resp. 200 kW (272 k). Výrobca pri oboch variantoch sľubuje elektrický dojazd až 100 kilometrov. Vrchol ponuky predstavuje verzia Veloz, ktorá sa pýši motorom 2,0 TSI s výkonom 195 kW (265 k) a najvyšším krútiacim momentom 400 Nm. Všetky motory sú kombinované výhradne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG s mokrými spojkami. Akurát plug-in hybridy majú 6-stupňovú DSG prevodovku.

 Člen svorky

Terramar prebral nový dizajnový jazyk značky Cupra – vpredu žraločí nos s veľkým logom uprostred, vzadu podsvietené logo integrované do prepojených LED svetiel. V prípade testovaného auta nechýbali príplatkové LED Matrix svetlá Pure Performance za 1 073 eur, ktoré dokážu priamo na vozovku premietať vybrané piktogramy. Treba ich pochváliť za veľmi efektívne tieňovanie protiidúcich vozidiel, avšak spomínané piktogramy sú viac rušivé než užitočné. Myšlienka možno nie je zlá, no v praxi napokon neprinášajú vodičovi žiadnu pridanú hodnotu. Napríklad v zákrutách nasvecujú na vozovku hranice jazdného pruhu –akoby biele čiary, ibaže tie čiary vôbec nekorešpondujú so skutočným zakrivením zákruty a tak vás skôr mýlia, než by vám mali pomáhať.

Zaujímavým dizajnovým prvkom sú aj LED hmlovky zapracované do vetracích otvorov po bokoch prednej masky. Ak by ste si chceli Terramar kúpiť v sivej farbe Graphene Gray, ktorú vidíte na fotografiách, musíte si priplatiť 1 184 eur. Veľké 20-palcové disky Vortex stoja 1 390 eur a 6-piestikové brzdové strmene Akebono s 375 mm kotúčmi vás vyjdú na ďalších 2 546 eur. To nie je málo, ale k špičkovej verzii VZ sa všetky príplatkové prvky dokonale hodia. A hodili by sa aj masívne koncovky výfuku, tie žiaľ nie sú v ponuke ani za príplatok.

Posed môže vyučovať

Interiér novej Cupry je prirodzene orientovaný na vodiča, už v sérii navyše dostanete športový volant aj sedadlá. Výrobca použil kvalitné materiály, vďaka ktorým má posádka z interiéru takpovediac prémiový pocit. Posed za volantom má Terramar premakaný, v tejto oblasti je Cupra špičková. V strede palubnej dosky sa týči 12,9-palcová obrazovka, vodič má pred sebou 10,25-palcový digitálny kokpit a nechýba ani head-up displej. Najmodernejšia verzia multimediálneho systému má peknú grafiku a rýchle reakcie, no dokonalá orientácia v menu si vyžaduje prax. Páčilo sa mi, že otravné asistenčné systémy som si vedel deaktivovať ľahko a rýchlo buď cez tlačidlá na volante, alebo prostredníctvom personalizovanej skratky cez dotykový displej.

Mínusový bod v rámci ergonómie však musím udeliť za ovládanie ventilácie iba cez dotykový displej, to nemám rád. Zaujímavým detailom sú vkusne podsvietené panely dverí a novinkou je aj LED pásik, ktorý sa tiahne popod čelné sklo a opticky prepája dvere vodiča a spolujazdca. Mení farbu, keď prijímate hovor, keď sa dieťa pokúša za jazdy otvoriť zadné dvere/spustiť okno a bliká, keď zapnete výstražné smerovky. V prípade, že si priplatíte 528 eur za audiosystém Sennheiser, môžete sa tešiť na 11 reproduktorov, doplnených o trojvrstvové akustické sklá. Z praktickej stránky ešte treba spomenúť, že zadná lavica je posuvná v rozsahu 15 cm a že zadné operadlá sú delené v pomere 40:20:40, čo uľahčuje prevoz dlhých predmetov.

Lepší v športe

Dám ruku do ohňa za to, že jazda s novou Cuprou Terramar vás bude baviť. Adaptívny podvozok DCC 2. generácie má dvojventilové tlmiče a je perfektný, najviac sa mi však páčil v športovom režime. Veľké SUV dokáže prechádzať zákrutami podobne sebavedome ako kompaktnejší Formentor sčasti preto, že predné kolesá majú negatívny odklon a vplyv na dobrý pocit z jazdy má aj progresívne riadenie. V komfortnom režime je jazda príjemne pohodlná a keďže Cupra Terramar dostala koberce do podbehov, tak aj tichá, no pri prejazde mestských priečnych nerovností by to chcelo ešte viac eliminovať akustickú odozvu tlmičov.

Dvojlitrový štvorvalec je dostatočne výkonný, DSG prevodovka má typický dvojspojkový charakter, občas váha s podradením, ale v rámci možností nekazí športový zážitok z jazdy, hoci ideálne je vtedy radiť manuálne pádlami pod volantom. Športová jazda je zážitkom vďaka tuhej karosérii, dobrú prácu odvádza tiež pohon 4Drive s medzinápravovou spojkou. Zadné kolesá pri dynamickom prejazde zákrut pomáhajú, ale Terramar má na limite skôr nedotáčavý/predokolkový charakter. Ak vám niečo takmer dokonalý zážitok zo športovej jazdy naruší, budú to brzdy. Aj tie príplatkové. Nejde o to, že by mali slabý účinok, skôr jeho dávkovanie je málo senzitívne, akoby brzdy nemali záujem o vytvorenie úplnej harmónie s vodičom. Pri dlhšie trvajúcej intenzívnej záťaži sa dokážu aj prehriať, ale to už musíte jazdiť naozaj ostro. A ešte som zabudol na jeden rušivý element – umelo prifarbený zvuk motora v režime Cupra.

Nechápem, na čo to tam vôbec dávali. Ak ste v prevažnej miere pokojný vodič, zrejme sa vám podarí zísť so spotrebou benzínu aj na 7,5 litra. Reálnejších je 8 a ak si kde-tu spravíte radosť, potom bude vaša priemerná spotreba okolo 9 litrov, tak to vyšlo aj na konci môjho testu. Terramar má štandardne viacprvkovú zadnú nápravu a odvážim sa povedať, že rozumne je nastavená aj cenová politika. Základná verzia môže byť vaša za menej ako 40-tisíc eur a vrcholná verzia sa potom začína na sume 52 230 eur.

Stručne

Čo treba uznať

Rebelský duch sa podarilo implementovať aj do veľkého tela.

Čo nám chýbalo

Väčší cit na brzdách a doladenie tlmičov na horšie cesty.

Čo nás prekvapilo

Praktická stránka auta, ktoré pohodlne pokryje rodinné potreby.

 
Cupra Terramar VZ 2,0 TSI 265 4D 7DSG

Cena (základ/test)                                         39 990 /63 193 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 150 000 km

 Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 195 kW (265 k) pri 5 300 – 6 500 min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 1 650 – 4 350 ot.min-1. Emisie CO2 191 – 199  g/km.

Jazdné výkony a spotreba

  • 0 – 100 km/h za 5,9. s, vmax = 243 km/h, spotreba WLTP/test 8,4 – 8,8/ 9,0 l/100 km.

.Konektivita a nákladový priestor

230V – nie

AUX – nie

USB-A – 0×

USB-C – 4×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,9´´

Batožinový priestor: 508 – 642 dm3

 

Cupra Terramar a konkurencia:

Cupra Terramar VZ 2,0 TSI 265 4D 7DSG

  • výborný podvozok, najmä v športovom režime
  • dobrý posed za volantom
  • posuvná zadná lavica – rozsah 15 cm
  • citlivosť dávkovania účinku príplatkových bŕzd Akebono
  • ovládanie ventilácie cez dotykový displej

 Alfa Romeo Stelvio 2,0 TURBO 280k Q4 Veloce

  • po každej stránke orientované na vodiča
  • v ponuke aj s naftovým motorom
  • samosvorný diferenciál Q2 pre zadnú nápravu
  • rozlíšenie parkovacej kamery
  • absencia odvetrávaných sedadiel

MINI JCW Countryman ALL4

  • jedinečný dizajn karosérie
  • dvojlitrový motor s výkonom 300 koní
  • prehľadný multimediálny systém a dobrá grafika obrazovky
  • na denné jazdenie príliš tvrdý podvozok
  • hrubý veniec volantu znemožňuje pohodlný úchop

Základné technické parametre

Cupra Terramar VZ 2,0 TSI 265 4D 7DSG Alfa Romeo Stelvio 2,0 TURBO 280k Q4 Veloce

 

MINI JCW Countryman ALL4
Cena základ/verzia/test [€] 39 990/52 230/63 193  49 990/ 63 490/68 130 36 960/51 824/–
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km 2 roky bez obmedzenia km 2 roky bez obmedzenia km
Motor [typ/valce/ventily] preplňovaný zážihový R4/16V preplňovaný zážihový R4/16V preplňovaný zážihový R4/16V
Objem valcov [cm3] 1 984 1 995 1 998
Max. výkon – kombinovaný [kW (k)/ot.min-1] 195(265)/ 5 300 – 6 500 206 kW (280 k)/

5 250

221(300)/5 750 – 6 500
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 400/1 650 – 4 350 ot.min-1 400 Nm pri 2 250 ot.min-1 400/ 2 000 – 4 500 ot.min-1
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 5,9 5,7 5,4
Max. rýchlosť [km/h] 243 230 250
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] 8,4 – 8,8 8,3 – 9,2 7,8 – 8,3
Test AM [l/100km] 9,0 9,8
Emisie CO2 [g/km] 191 – 199 189 – 209 177 – 187
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 519/1 869/1 586 4  687/1 903/ 1 632 4 447/1 843/1 645
Rázvor osí náprav [mm] 2 680 2 818 2 692
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 798/ 492 1 755/595 1 735 / 575
230V – nie

AUX – nie

USB-A – 0 ×

USB-C – 4×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,9´´

Batožinový priestor: 508 – 642 dm3

 

230V – nie

AUX – áno

USB-A – 3 ×

USB-C – 2×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 8,8´´

Batožinový priestor: 525 dm3

 

230V – nie

AUX – nie

USB-A – 0 ×

USB-C – 4×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 9,5´´

Batožinový priestor: 505 dm3

 

 

 

Test: Cupra Born VZ – Elektrická raketa

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov