Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Blog: Keď iní vodiči na diaľnici stoja, lebo (ne)možnosť voľby

Neprejazdné diaľnice pre nehody. Čas zavretia diaľnic sa často zbytočne naťahuje, lebo účastník nehody nesúhlasí s odťahovou službou, ktorá je nablízku.

To, že existujú lovci nehôd, asi viete. Sú to ľudia, ktorí z nejakého bližšie nešpecifikovaného zdroja vedia, že sa stala nejaká nehoda. Na nehody chodia vždy bez priameho zavolania účastníkov nehody alebo zložiek IZS. Títo ľudia chcú využiť situáciu a tvrdia, že  všetko vyriešia za vás rýchlo a efektívne. Dokonca vám ponúknu aj odťah a vybavia servis, samozrejme, ten im spriaznený. Využitie služieb lovcov nehôd vás môže v konečnom dôsledku stáť oveľa viac peňazí, akoby ste zaplatili bez nich.

A keď sme pri odťahu, predstavte si situáciu – na diaľnici D2 sa prevráti kamión cez celú vozovku, dajme tomu niekde za Malackami v smere na Brno, v čase špičky. Cesta je neprejazdná, musí sa odkláňať. Len v blízkosti cesty I/2 musia byť 3 policajné hliadky a minimálne ďalšia jedna hliadka dokumentuje udalosť. Lenže ani v samotných Malackách nie je toľko dopravných hliadok, čiže sa buď posielajú na výpomoc z Bratislavy, alebo sa používajú hliadky poriadkovej polície. A takto nejako sa to lepí už celé roky…

Logicky by medzičasom mala byť na ceste už nejaká ťažkotonážna odťahovka, ktorá sídli v blízkosti a má zmluvu s NDS ako správcom cesty. V praxi sa však pri takýchto nehodách bežne stáva, že sa účastník nehody nejakým zázrakom v poslednej chvíli rozhodne, že nechce využiť blízku odťahovku, ale chce tú, ktorú mu odporučili lovci nehôd. Lenže tá ide z väčšej diaľky, povedzme z Trnavy alebo z Nitry. Dojazdový čas? No zákonite násobne vyšší, v praxi sa neraz bavíme o dlhých hodinách, nie o minútach navyše. A ostatní vodiči uviaznutých v kolóne pri predmetnej nehode, ale aj vodiči odklonený na obchádzkovú trasu a prirodzene aj samotní ľudia žijúci na obchádzkovej trase trpia… A rastie aj riziko vzniku ďalšej nehody, predlžuje sa dojazdový čas sanitiek, hasičov, policajtov k iným udalostiam kvôli zápcham, ktoré sa vytvárajú.

Pri výbere odťahovky totiž platí zásada voľného trhu, a teda podľa zákona nie je možné uplatniť donucovaciu silu. Keby prišiel policajt za účastníkom nehody a prikázal mu využiť odťahovú službu z blízkosti proti jeho vôli, podpílil by si pod sebou konár, keďže by ho takmer určite obvinili z klientelizmu. Ja naozaj chápem silu peňazí, každý chce zarobiť. Nebolo by však načase zamyslieť sa nad tým, či je právo výberu odťahovky na mieste? Čo keď si nabudúce niekto zavolá odťahovku zo Srbska? Bude diaľnica zavretá celý deň? Myslím si, že by mali byť v tomto prípade chránené vyššie záujmy, samozrejme, so zreteľom na to, aby nevznikol odťahový monopol.

Foto: Archív MP

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov