Test: Lexus LBX FWD Emotion – Vo váš prospech
Lexus LBX je štýlové a luxusné ako každé iné prémiové SUV, pritom jazdí ako „badžetové“ auto – hlboko pod 5 l/100 km.
Všetky aktuálne modely Lexusu sú charakterizované ostrými, možno až kontroverznými líniami a prvkami dizajnu. A mne sa to páči, pretože to odlišuje autá tejto značky od iných. Najnovší prírastok do rodiny však túto líniu prerušuje, jej dizajnu vládnu hladké tvary. Najviac to vidieť na zadných blatníkoch, ktoré sú pekne bacuľaté. Pekných detailov je však oveľa viac, ja to auto „žeriem“ – ako sa hovorí „aj s chlpmi“.
A veľmi sa páči aj interiér. Dominantným je veľký dotykový displej, Lexus však ukazuje, že sa to dá aj tak, aby ste mali veľký dotykový displej a výduchy boli zároveň pekne vysoko – tak, aby vám v lete nefúkali studený vzduch priamo na ramená či paže, ale do priestoru. Samotný displej má 9,8-palcovú uhlopriečku a v spodnej časti sú hardvérové ovládače základných funkcií klimatizácie. Pochvaľoval som si odkladacie priečinky vrátane poličky pod stredovým tunelom, impulzný volič prevodovky, dobrý posed za volantom a výborné sedadlo. Zaujímavosťou sú elektronické kľučky e-latch, ktoré už poznáme z väčších modelov Lexusu. Miesta pre pasažierov vzadu je poskromnejšie, zato kufor je fajn – nákupy či potreby na dovolenku pre dvoch tam v pohode vmestíte.
Lexus to vidí inak
Dnes je pre mnohých ľudí oveľa dôležitejší infotainment, dotykový displej, konektivita a pod., než to, ako auto jazdí. Lexus to tak našťastie nevidí a ešte stále dáva dôraz na kvalitu jazdných vlastností. Urobil tak aj pri svojom najmenšom modeli. Podvozok nie je zbytočne tvrdý, ticho a hlavne krásne jemne tlmí nerovnosti. K tomu prispieva aj to, že testované LBX jazdilo na 18-palcových diskoch, ale s celkom vysokými pneumatikami 225/55 R18. Pritom veľmi drží stopu. Jedinou výhradou z mojej strany je trochu odťažité riadenie – posilňovač vytvára syntetický odpor a spätná väzba vo volante je preto neprirodzená, akoby gumová. Rozhodne to však nie je vec, ktorá by ma odradila.
Plusy pre vás
Lexus pri cenách nič nehovorí o motorizácii, rozdeľuje iba prednokolku FWD a štvorkolku e-Four. Tá motorizácia vás v podstate ani nemá čo zaujímať. Aj tak je len jedna možnosť a keďže sa bavíme o Lexuse, je to, pochopiteľne, hybrid. Maximálny systémový výkon je 100 kW (136 k), resp. 185 Nm, na malé mestské auto je to viac než dosť. Oveľa dôležitejšia než holé čísla je reálna dynamika a tomuto Lexusu rozhodne nechýba. Na bežné pridanie plynu reaguje veľmi agilne. Srdcom hybridného systému je 1,5-litrový trojvalec, na jeho prejave to však vôbec nie je cítiť. Zvukom aj vibráciami je na míle vzdialený od bežných trojvalcov. A ani vysávačový efekt hybridného systému, resp. e-CVT prevodovky vás nebude otravovať, pretože je potlačený skutočne na minimum. Lexus možno obetoval pár gramov CO2 vo váš prospech, pretože motor nemá priame vstrekovanie, ale nepriame a to je do mestských a prímestských podmienok s kratšími trasami oveľa lepšie. Motor je navyše atmosférický, nemá turbo, čo je ďalšie plus pre vás. A zoznam plusov pre vás uzatvára spotreba – normovaná je v rozmedzí 4,3 – 4,7 l/100 km, ja som dosiahol 4,4 l/100 km.
Stručne
Čo treba uznať
- Výborný podvozok, nízka spotreba.
Čo nám chýbalo
- Absolútne nič.
Čo nás prekvapilo
- O tom, že máte pod kapotou trojvalec, ani len netušíte.
Lexus LBX FWD Emotion
Cena (základ/test) 28 500/40 900 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
na VN akumulátor 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Atmosférický zážihový R3/12V + HEV, zdvihový objem valcov 1 490 cm3, max. výkon 67 kW (91 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 120 Nm pri 3 600 – 4 800 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 69 kW (94 k), max. krútiaci moment 185 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 100 kW (136 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 185 Nm. Emisie CO2 100 – 107 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,2 s, vmax = 170 km/h, spotreba WLTP/test 4,3 – 4,7/4,4 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 5×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9,8
- Batožinový priestor: 402 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov