Test: Opel Astra GSe – „e“ namiesto „i“
Opel Astra GSe má vysoký výkonový potenciál a šoférsky potentný podvozok, pritom vás neožobráči na benzíne.
Kedysi sme híkali nad Mantou GSi, Kadettom GSi, Corsou GSi, Astrou GSi, potom nad modelmi OPC a naposledy nad Insigniou GSi, s ktorou sa Opel vrátil k označeniu GSi. Všetko to boli športovo orientované verzie spomínaných modelov. Dnes sú však iné časy, výrobcovia musia elektrifikovať, a tak namiesto Astry GSi tu máme Astru GSe.
Vďaka za plug-in
Tá má plug-in hybridný pohon so systémovým výkonom 225 kW a krútiacim momentom 360 Nm. Rozmenené na drobné – benzínový motor dáva do hry 133 kW (180 k), elektromotor 81,2 kW. Elektromotor eliminuje turbodieru a keď sa naplno rozvinie potenciál benzínového motora, dostanete presvedčivý výkonový prejav, navyše podporený pekným zvukom. Čo sa týka architektúry hnacieho systému, tak elektromotor je vložený medzi benzínový motor a osemstupňovú automatickú prevodovku, takže sa systém správa prirodzene. Žiaden vysávačový efekt nehrozí. Prevodovku môžete navyše pádlami pod volantom kedykoľvek usmerniť. Z uvedeného vyplýva, že Astra GSe má pohon prednej nápravy.
Vysokonapäťový akumulátor je pod dnom kufra, v zadnej časti však ešte ostali dve vaničky – jedna na opravnú súpravu defektu, druhá napríklad na nabíjací kábel – a po bokoch zasa štrbiny na výstražný trojuholník a jednu drobnosť. Samotný plug-in hybridný systém pochádza ešte z pôvodnej excelovskej myšlienky, podľa ktorej priemerný Európan nenajazdí denne viac ako pár desiatok km. Preto má akumulátor kapacitu iba 12,4 kWh, čo vydá v normovaných podmienkach kombinovanej prevádzky dojazd 63 km, a ani v meste to nie je oveľa viac, iba 64 – 65 km. Pri rozumnej jazde som dokázal najazdiť na nabitie obvykle 50 – 60 km. V chladnejšom počasí by to bolo menej, no v mojom prípade by ani to nebol problém – na dojazd do Bratislavy a návrat domov po práci by mi to aj tak stačilo. Z pôvodných predpokladov vychádza aj to, že akumulátor môžete nabíjať iba striedavým prúdom, v sérii s príkonom 3,7 kW, v opcii 7,4. S tou silnejšou nabijete akumulátor za necelé 4 hodiny. Astra GSe rýchlonabíjanie nemôže mať.
Či sa vám páči alebo nie, že športová Astra má plug-in hybridný pohon, práve on zabezpečuje to, že takéto výkonné auto vôbec môže existovať. Pri dnešných limitoch CO2 by to bez plug-in technológie bolo pre automobilku ako Opel samovražda. Vďaka nemu má totiž Astra GSe aj pri výkonovom potenciáli 225 k normovanú spotrebu 1,3 l/100 km. Ja som počas vyše dvojmesačného testu najazdil viac ako 3 000 km a dosiahol priemer 4,4 l/100 km. Do práce a domov, na nákupy, na večerné behy som chodil prakticky výhradne na elektrinu, s nenabitým autom som jazdil v priemere za 6,5 l/100 km, svižnejším štýlom za 8,8 a kolega s ním absolvoval cestu do Chorvátska a späť za 6,1 l/100 km. Zo skúseností musím pochváliť aj to, že sa Astra GSe aj s hybridným pohonom správa prirodzene – po uvoľnení plynu vás neoplieska o čelné sklo, rekuperuje len toľko, aby auto rolovalo prirodzenou energiou…
S dôrazom na šoféra
Podobne ako kedysi verzie GSi, aj GSe dnes má podvozok upravený s dôrazom na šoférske zážitky. Auto jazdí s tlmičmi Koni SFD (Frequency Selective Damping), ktoré sú pri vysokých frekvenciách, teda na nerovnostiach mäkšie, a pri nižších frekvenciách, typicky pri zmene smeru, zasa tuhšie. Okrem toho sú pružiny kratšie, čím sa znížila svetlá výška karosérie o 10 mm. Bočné náklony potláčajú o 11 % tuhšie stabilizátory a riadenie má o 9 % rýchlejší prevod, precíznejší pocit v priamej polohe a čistejšiu spätnú väzbu. Astra GSe skutočne jazdí veľmi príjemne, pri bežnej jazde z vás nielenže nevytrasie život, ale má celkom príjemný podvozok, navyše veľmi efektívne tlmí prenos rázov do karosérie, pri dynamickej jazde zasa dovolí dosť. Až toľko, že vám sedadlá nebudú stačiť a budete chcieť výraznejšie a pevnejšie bočné vedenie. Musíte však počítať s tým, že akumulátor vzadu môže pri jazde „na hrane“ vyvolať pretáčavý šmyk, resp. tendenciu k nemu.
Z pohľadu každodenného používania auta musím pochváliť príplatkové svetlomety IntelliLux LED Pixel s funkciou vykrývania premávky. Chválim ich pre svetelný výkon stretávacích aj diaľkových svetiel a tiež pre dobrú prácu vykrývania. Naopak, ťažko som sa zžíval s tým, že tvorcovia nevyužili potenciál digitálneho prístrojového štítu, kde mi chýbali témy s väčšou fantáziou a tiež s infotainmentom, kde som sa k niektorým funkciám dostal cez viacero krokov, navyše cez nie celkom intuitívne menu. Pozitíva však vysoko prevyšovali nedostatky a po vyše dvoch mesiacoch som sa s Astrou GSe lúčil s ťažkým srdcom.
Stručne
Čo treba uznať
- Podvozok nie je zbytočne tvrdý.
Čo nám chýbalo
- Rýchlonabíjanie, nápaditejšia grafika prístrojového štítu a infotainmentu, rozumnejšie menu infotainmentu.
Čo nás prekvapilo
- Tendencia k pretáčavému šmyku.
Opel Astra GSe
Cena (základ/test) 18 990/44 090 €
Záruka 4 roky alebo 80 000 km
na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- preplňovaný zážihový R4/16V + PHEV, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 133 kW (180 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 750 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 81,2 kW (110 k), max. krútiaci moment 320 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 165 kW (225 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 360 Nm. Emisie CO2 29 – 30 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 7,5 s, vmax = 235 km/h, energetická spotreba WLTP/test 17,6 – 17,7/~20 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 63/~50 – 60 km; spotreba paliva WLTP/test 1,3/3,1 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,0
- Batožinový priestor: 352 dm3
Minitest: Opel Corsa 1,2 Turbo 6° MT #Yes – Trikrát áno, postupuješ!
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov