Test: Hyundai Ioniq 5 N – Prepojenie zážitkov
Hyundai Ioniq 5 N spája dva svety, búra predsudky a jazdí lepšie, ako si viete predstaviť.
Prvé elektrické eN-ko od športovej divízie značky Hyundai je majstrovským dielom konštruktérov a pre mňa osobne automobilovým zážitkom tohto roka. Revolučná novinka vychádza z klasického modelu Ioniq 5 a pri jej vývoji konštruktéri dbali na to, aby stále dokázala plniť aj úlohy auta na každodenné jazdenie. Verím, že to dokáže, ale… Ioniq 5 N je v porovnaní s civilnou verziou o 8 cm dlhší, za čo môže najmä výrazný zadný difúzor. O 5 cm širší, pretože má masívne blatníky s vetracími otvormi, ktoré zároveň optimalizujú prúdenie vzduchu.
Je aj o 2 cm bližšie k asfaltu, má do veľkej miery otvorenú prednú masku s aktívnymi lamelami a dva chladiace okruhy – jeden pre elektromotory, druhý pre batériu. Elektrické eN-ko je obuté do pneumatík Pirelli P Zero s rozmerom 275/35 ZR21, ktoré „ušili” špeciálne pre tento model. Za prednými kovanými diskami je umiestnený brzdový kotúč s priemerom 400 mm a štvorpiestikovými strmeňmi, vzadu je potom kotúč s priemerom 360 mm a dvojpiestikové strmene. Technici kládli veľký dôraz na zvýšenie torznej tuhosti karosérie; dôkazom je napríklad 42 dodatočných bodových zvarov.
Plný komfort
Dominantným tandemom v rámci interiéru sú jednoznačne škrupinové sedadlá a športový volant s perfektným tvarovaním a premysleným umiestnením dôležitých tlačidiel. Oceňujem, že sedadlá k svojim stabilizačným vlastnostiam pridávajú aj komfort v podobe vyhrievania a odvetrávania. Skôr, ako začnete spoznávať schopnosti tohto auta, poriadne si preštudujte všetky funkcie upravujúce jeho jazdné vlastnosti.
Pozor, nehovorím o klasických režimoch Eco, Normal a Sport. Hovorím o režimoch N, ktoré si viete dokonale prispôsobiť vlastným preferenciám. Spomeniem iba pár najzásadnejších funkcionalít, pretože ak by som vám mal priblížiť všetky, musel by som napísať knihu. Vodič si môže upraviť rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá od pomeru 50:50 až po 90:10 v prospech preferovanej nápravy. Na zadnej náprave má Ioniq 5 N elektronický samosvorný diferenciál e-LSD. Osobnosť auta sa ďalej mení v závislosti od zvoleného akusticko-charakterového režimu. Režim Ignition simuluje zvuk výkonného spaľovacieho motora, a dokonca aj radenie prevodových stupňov.
A to absolútne autenticky – vrátane toho, že pri preraďovaní trhá autom a pri podraďovaní „strieľa do výfukov”. Dokonca ak nepreradíte včas, zastaví vás obmedzovač a ak preradíte príliš skoro, stratíte výkon, resp. krútiaci moment. V režime Evolution sa aktivuje zvuk pripomínajúci raketu, Supersonic po preradení imituje aerodynamický tresk, ktorý nastáva pri prekročení nadzvukovej rýchlosti. Športový elektromobil dokáže prispôsobiť termomanažment 84 kWh batérie na extrémnu záťaž, takže ju ani na okruhu neprehrejete. A to Ioniq 5 N dokáže prostredníctvom rekuperácie vyvinúť brzdnú silu až na úrovni 0,6 G! Veľmi chválim, že palubný počítač v režime N zobrazuje aktuálnu teplotu oboch elektromotorov aj batérie.
Ako blesk
Elektrické monštrum vážiace 2,2 tony zrýchli na stovku za 3,4 sekundy a po stlačení červeného tlačidla NGB na volante dokonca na 10 sekúnd aktivuje plný výkon elektromotorov 478 kW (650 k), resp. 770 Nm. Dodnes nechápem, ako krásne Ioniq 5 N komunikuje s vodičom a dáva mu okamžitú spätnú väzbu. Auto brutálne sedí na ceste a keď do zákruty vpálite správnou rýchlosťou, jemne podkĺzne zadkom a vyletí z nej spôsobom, až máte pocit, že je prilepené k asfaltu.
Samozrejme, jazdné vlastnosti sa radikálne menia v závislosti od zvoleného pomeru prenosu krútiaceho momentu na jednotlivé nápravy. Ja som si obľúbil pomer 40:60 v prospech zadnej nápravy. Na záver ešte dobrá rada – brzdy fungujú skvelo, ale treba na ne šliapať pomerne veľkou silou. Zrejme to súvisí s prechodom z rekuperačného brzdenia na mechanické.
Čo treba uznať
Brutálna schopnosť simulácie charakteru eN-ka so spaľovacím motorom.
Čo nám chýbalo
Matrixové full LED svetlá.
Čo nás prekvapilo
Komunikatívnosť a perfektná spätná väzba.
Hyundai Ioniq 5 N Performance
Cena (základ/test) 75 490 /76 680 €
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km, na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- vzadu synchrónny s permanentnými magnetmi, max. výkon 282 kW (383 k), max. krútiaci moment n.u. Nm. Vpredu synchrónny s permanentnými magnetmi, max. výkon 166 kW (226 k), max. krútiaci moment n.u. Nm. Max. kombinovaný výkon 478 kW (650 k), max. kombinovaný krútiaci moment 770 Nm.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 3,4 s, vmax = 260 km/h, dojazd vo WLTP/test 448/~300 km, spotreba WLTP/test 21,2/26 kWh/100 km.
Ikonky
- 230 V – áno
- AUX – nie
- USB-A – 0×
- USB-C – 5×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 12,3
- Batožinový priestor: 480 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov