MG Cyberster – Lambo za zlomok ceny
MG Cyberster spája všetky tri veci, ktoré má mať parádny roadster – nádherný dizajn, mocné zrýchlenie a skvelú ovládateľnosť, ktoré spolu dávajú svojmu majiteľovi pocit výnimočnosti.
Keď na jar v roku 2021 MG Motors predstavilo koncept roadstera Cyberster a predstavitelia automobilky vraveli o tom, že sa nepozeráme na dizajnové cvičenie, ale na niečo, čo bude reálne jazdiť po cestách, tak to mnohým pripadalo ako utópia. Nereálne sa však stalo realitou a Cyberster si môžete kúpiť, a to nielen v Číne, kde sa predáva od septembra 2023, ale už aj na Slovensku. Navyše, za veľmi atraktívnu sumu. MG Motor, ktorá – ako vieme – je od roku 2005 v rukách čínskeho koncernu SAIC Motor, sa tým vracia k prapôvodným hodnotám automobilky MG – ku krásnym roadsterom.
Keď v dnešných časoch nejaká značka uvedie na trh čokoľvek iné ako SUV, tak je to „udalosťou“ a keď to je roadster, tak je to hotový zázrak. Cyberster je nádherný kus auta. Unikátnosťou sú nožnicové dvere, teda dvere, ktoré sa otvárajú smerom dohora. Otvárajú sa elektricky, viete ich ovládať piatimi rôznymi spôsobmi a dokonca si viete nastaviť uhol otvorenia v rozsahu 30 – 76 stupňov. Zaujímavosťou je snímač, ktorý sleduje voľný priestor a keby hrozilo narazenie dverí do prekážky, automaticky zastaví otváranie. Mimochodom, okrem toho, že nožnicové dvere vyzerajú nesmierne cool, majú aj technickú výhodu – pri otvorení zaberajú oveľa menej miesta ako klasické dvere. A to je pri tej šírke akú majú, veľmi dôležité. Po zaparkovaní medzi dvoma autami by ste inak len veľmi ťažko vystupovali alebo nastupovali. Takto vám stačí odstup od vedľa stojacieho auta 0,45 metra. Pri plnom otvorení oboch dverí má Cyberster na šírku 2,36 metra, pričom štandardné parkovacie miesto v Európe je 2,5 – 2,7 m a do výšky dosahujú dvere 1,97 metra, takže ich viete úplne otvoriť aj v podzemných garážach, no v prípade nižšieho stropu či nejakej prekážky sa dvere – vďaka spomínanému snímaču – automaticky zastavia.
Soft top
Strecha, ako sa na poriadny roadster patrí, je plátenná. Otvorí sa alebo zatvorí za 10 sekúnd a viete ju, pochopiteľne, ovládať aj za jazdy – do rýchlosti 50 km/h. Samotná strecha je trojvrstvová. Vonkajšia vrstva s obsahom karbónových vlákien zabezpečuje odolnosť voči poveternostným vplyvom – dažďu, slnečnému žiareniu… Stredná vrstva zabezpečuje akustickú a tepelnú izoláciu. Zaujímavosťou je, že podľa interných meraní MG má strecha Cybersteru lepšie akustické vlastnosti ako strecha BMW Z4. Pri elektrických autách je hluková izolácia mimoriadne dôležitá. Tretia – vnútorná – vrstva s pružným polyuretánom zadržiava teplo v kabíne a zabezpečuje tesnosť.
Ultranízky akumulátor
Ako som pred chvíľkou naznačil, Cyberster je čistý elektromobil. Akumulátor s kapacitou 77 kWh je umiestnený pod podlahou vozidla, vďaka čomu je ťažisko vozidla extrémne nízko – iba 440 mm od zeme. Samotný akumulátor má na výšku iba 110 mm (vrátane obalu), čo je dôležité pre nízku stavbu auta a tiež pre skvelý posed za volantom. Aby ste boli v obraze, 33 dl Coca-Colová plechovka má na výšku 123 mm. Kľúčom k takejto nízkej výške je, že články sú naskladané vedľa seba horizontálne, nie vertikálne. Takéto usporiadanie má sekundárnu výhodu vyššej bezpečnosti voči tepelnému zborteniu pri náraze. Ide o lítiovo-iónový akumulátor s NMC katódami a veľmi vysokou energetickou hustotou 179 kWh/kg. Auto má striedavú nabíjačku v príkonom 11 kW, pri rýchlonabíjaní si z 10 na 80 percent dobijete akumulátor za 38 minút.
RWD alebo AWD
Na výber máte dve verzie – so zadným pohonom alebo s pohonom všetkých štyroch kolies. Verzia so zadným pohonom má elektromotor s výkonom 250 kW (340 k), krútiacim momentom 475 Nm a dojazd vo WLTP 507 km. Zvláštnosťou motora je osemvrstvové ploché zváranie vinutia a kombinované chladenie vodou a olejom. Voda chladí motor zvonka, olej zvnútra – medzi vinutím. To zabezpečuje mimoriadne vysoký dlhodobý výkon – až 68 % z maxima výkonu. Verzia s pohonom všetkých štyroch kolies má okrem toho zadného na prednej náprave elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 250 Nm, dohromady má teda 375 kW (510 k), resp. 725 Nm a dojazd vo WLTP 443 km. V bežných podmienkach v komfortnom režime má aj verzia AWD poháňané iba zadné kolesá, predný motor sa pripája len v dynamických kritických situáciách. Voľnobežka pripája predný elektromotor extrémne rýchlo – v priebehu 200 ms.
Silnejšia verzia Cybersteru zrýchli z nuly na stovku za 3,2 sekundy, ešte impozantnejší je údaj pružného zrýchlenia z 80 na 120 km/h, ktoré zvláda za 2,1 sekundy. Tým sa MG Cyberster dostáva do klubu výnimočných, kde sú Audi R8, Tesla Model 3 P, McLaren GT, Ferrari F8 atď. Pravda, maximálnou rýchlosťou 195, resp. 200 km/h je mimo tejto skupiny. Avšak aj tých 195, resp. 200 km/h je na kabriolet viac než dosť.
Fainello
Zásadnou vecou pri vývoji auta boli jazdné vlastnosti. Základom je veľmi tuhá karoséria a sofistikované zavesenie kolies vpredu aj vzadu. Vpredu je lichobežníkové, vzadu päťprvkové zavesenie kolies. Obe zabezpečujú správnu geometriu, resp. polohu kolesa voči vozovke pri zmene zdvihu kolesa a v zákrutách. S rozložením hmotnosti na nápravy 50:50, ultranízkou polohou ťažiska má Cyberster výborné jazdné vlastnosti. Vpredu sú kotúče s priemerom 365 mm. Za zmienku stojí systém Brake-by-Wire, ktorý prináša až o 2/3 kratší reakčný čas bŕzd ako majú bežné hydraulické brzdy. Vo výsledku tak Cyberster zadsatví z rýchlosti 100 km/h na dráhe 33 m. Pre porovnanie, BMW Z4 zastaví na 36,5 m. Mimochodom, podvozok pomáhal ladiť Marco Fainello, to je človek, ktorý robil Schumacherovi traťového inžiniera. Zaujímavosťou je, že MG Cyberster má najlepší koeficient proti prevráteniu v triede – 1,83. Na porovnanie BMW Z4 ho má 1,65. Samozrejmosťou sú všetky možné bezpečnostné a asistenčné systémy.
Verzia so zadným pohonom stojí 65 000 eur, verzia s pohonom všetkých štyroch kolies sa predáva mierne cez 70 000 eur, samozrejme, vrátane DPH. To je – pri atraktivite vozidla, vyspelosti elektrického pohonu, sofistikovanom podvozku atď. – mimoriadne priaznivá cena. Už teraz je u dílerov 10 kusov a čo je obdivuhodné, do dvoch mesiacov od objednania do výroby je auto na Slovensku. Takže na Vianoce objednáte, na jar ho tu máte a môžete si užiť hneď prvé teplejšie slnečné lúče so strechou dole.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov