Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Top5: Najšialenejšie monoposty F1

Formula 1 je šport, v ktorom neodmysliteľnú úlohu hrajú kreativita a inovácie. Práve tie v kombinácii s jazdeckou zručnosťou pretekárov dokážu tímom vyhrávať trofeje. Občas sa však stane, že to niekto s nekonvenčnosťou, originalitou a kreatívnosťou preženie.

Brabham BT46B

Hovorilo sa mu auto s ventilátorom a navrhla ho dvojica David Cox a Gordon Murray. Monopost vážil 629 kg, v útrobách ukrýval 3-litrový motor V12 od Alfy Romeo a mal hliníkový monokok. Plochý dvanásťvalec svojou konštrukciou bránil vývojárom využiť obľúbenú technológiu Venturiho tunelov – v ceste im stáli hlavy valcov. Vtedy sa objavila myšlienka použiť ventilátor so siedmimi lopatkami. Celý príbeh tohto monopostu je zaujímavý a končí sa tým, že po zmene pravidiel pre sezónu 1979 ho zakázali, Bernie Ecclestone ho stiahol do tímovej garáže a Brabham BT46B sa viac nepostavil na štart F1.

Tyrrell P34

Monopost známy aj pod označením Projekt 34 navrhol dizajnér Derek Gardner pre tím Tyrrell. Svoju myšlienku auta so šiestimi poháňanými kolesami interne odprezentoval v roku 1974 a vedenie tímu sa rozhodlo, že vyskúšajú postaviť prototyp. Spoločnosť GoodYear tento projekt tiež zaujal a súhlasila s výrobou špeciálnych pneumatík. V roku 1976 sa šesťkolesový monopost skutočne dostal na trať pretekov formuly 1, kde vydržal dve sezóny. Od roku 1978 parkuje v garážach súkromných zberateľov.

Lotus 56B

Jedinečný monopost s turbínovým motorom postavil technický riaditeľ značky Lotusu, Colin Chapman, do pretekov formuly 1 v sezóne 1971. Monopost poháňala turbína Pratt & Whitney STN 6/76, pôvodne pochádzajúca z leteckého motora PT6. Špecifická pohonná jednotka disponovala výkonom vyše 600 koní, kým ostatné monoposty mali v tej dobe okolo 450 koní. Pre vysokú spotrebu paliva musel mať monopost veľké nádrže plné paliva, čo vo výsledku znegovalo výhody turbíny a konštrukčné riešenie odišlo do zabudnutia.

Arrows A2

Monopost navrhli Tony Southgate a Dave Wass v druhej polovici sezóny 1979 pre tím Arrows. Išlo o pokus vytvoriť nekonvenčný monopost bez predného či zadného krídla, pričom nevyhnutný prítlak mal byť dosiahnutý vďaka prísavnému efektu. Išlo vlastne o hru s aerodynamikou a pokus vymyslieť niečo originálne. V tomto prípade však platí, že pokus bol omylom a konštruktéri sa ďalej uberali iným smerom.

March 711

Často označovaný za najškaredší monopost v histórii F1, ktorý prvý raz nastúpil do sezóny 1971, pričom pod jeho aerodynamické vlastnosti sa podpísal Frank Costin. March 711 je jedinečný monopost a to nielen pre svoj vzhľad, ale najmä preto, že ide o prvú formulu, v ktorej reálne pretekal, vtedy mladík, Niki Lauda. Mimochodom, skončil na 21. mieste.

 

Top5 – Najlepšie elektromobily

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov