Test: Citroën C5 Aircross MHEV 136 ë-DCT6 Max – Zahoď predsudky!
Citroën C5 Aircross dostal po modernizácii mild-hybridný pohon, základom je benzínový trojvalec.
Počas testovacieho týždňa sa pri vlajkovej lodi značky Citroën pristavilo viacero ľudí z môjho okolia. Zväčša chválili dizajn auta, páčila sa im nová predná maska, krajšia grafika svetiel a tiež ocenili, že C5 Aircross pôsobí elegantnejšie. Pozitívnu odozvu mal vylepšený interiér s 10-palcovou stredovou obrazovkou a novým 12,3-palcovým digitálnym kokpitom. Tromi posuvnými zadnými sedadlami so sklápateľnými operadlami som už síce nikoho neprekvapil, ľudia o nich vedeli, no na tomto mieste ich predsa len spomeniem, pretože to v rámci segmentu nie je samozrejmosť. Prekvapením pre všetkých bol pohon. Nebudem zakrývať, že niektorí pri vysvetľovaní, že pod kapotou je benzínový trojvalec, začali ohŕňať nos. Moja odpoveď bola vždy tá istá, zahoď predsudky!
Rovnaký, ale úplne iný
Je pravdou, že pod kapotou mild-hybridnej verzie pracuje koncernový benzínový trojvalec 1,2 PureTech s priamym vstrekovaním paliva, ale zároveň treba dodať, že tento motor je po novom iný. Má síce rovnaké vŕtanie aj zdvih ako predchádzajúca verzia, ale odteraz pracuje v Millerovom cykle, takže má vyšší kompresný pomer. Konštruktéri sa poučili a pri novej verzii použili rozvodovú reťaz namiesto remeňa. Takže ak vám niekto hovoril, že motor 1,2 PureTech trpí na rozpadávajúci sa rozvodový remeň alebo že má chybné olejové čerpadlo, tak práve tieto nedostatky výrobca odstránil.
A je tu ešte ďalšia zásadná zmena. Motor už nespolupracuje s 8-stupňovým meničovým automatom, teraz je tu 6-stupňová dvojspojková prevodovka, v skrini ktorej je integrovaný elektromotor s výkonom 21 kW a najvyšším krútiacim momentom 55 Nm. Batéria je umiestnená pod sedadlom vodiča, nijako neuberá z priestoru v interiéri a má kapacitu 0,89 kWh. Celkový výkon pohonnej jednotky je 100 kW (136 k), krútiaci moment 230 Nm sa nezmenil.
Jazdí ako hybrid
Nový pohon je označený ako mild-hybrid, v praxi sa však správa skôr ako full hybrid. Auto po uvoľnení plynového pedála intenzívne rekuperuje, keď je batéria nabitá, rekuperácia sa zmení na plachtenie a krátkodobo dokážete jazdiť čisto na elektrinu.
Zároveň je zaujímavé, že C5 Aircross pri štarte i počas jazdy vydáva neobvyklé zvuky – súhra spaľovacieho motora, prevodovky, trakčného elektromotora a štartér-generátora je sprevádzaná netradičnou akustikou a treba si na to zvyknúť. Čo je však dôležitejšie, elektrifikovaný trojvalec je dostatočne dynamický a má slušnú spotrebu. V kombinovaných podmienkach jazdí za 6,5 litra, na okreskách si bude pýtať okolo piatich litrov a na diaľnici zhltne asi sedem.
Stručne
Čo treba uznať
- Mild-hybrid jazdí ako full-hybrid.
Čo nám chýbalo
- Senzory pre bezkľúčový prístup na zadných dverách.
Čo nás prekvapilo
- Pružnosť motora a nízka spotreba.
Citroën C5 Aircross MHEV 136 ë-DCT6 Max
Cena (základ/test) 24 090/36 690 €
Záruka 4 roky alebo 60 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R3/12V + MHEV, zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 100 kW (136 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 230 Nm pri 1 750 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 21 kW (28 k), max. krútiaci moment 55 Nm. Emisie CO2127 – 128 g/km.
Jazdné výkony a spotreba
- 0 – 100 km/h za 10,9 s, vmax = 200 km/h, spotreba WLTP/test 5,6 – 5,7/ 6,2 l/100 km.
Konektivita a nákladový priestor
- 230V – nie
- AUX – nie
- USB-A – 2 ×
- USB-C – 0×
- Wi-fi – nie
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10´´
- Batožinový priestor: 580 dm3 (720 dm3, ak sú zadné sedadlá posunuté úplne dopredu)
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov