Test: Kawasaki Eliminator 500 SE: Návykový základ
Kawasaki 500 Eliminator oživil štyridsaťročný recept. Tentoraz pre mladších majiteľov.
V roku 1985 predstavilo Kawasaki model ZL900 Eliminator. Bol to čoper, ktorý si akýmsi omylom adoptoval motor zo superšportu Ninja 900. Výsledok? Zrýchlenie na stovku za tri sekundy. V danej dobe čosi nepredstaviteľné a pravdupovediac žiadny výrobca nepokúšal použiť identický recept. Ale v Kawasaki si na to spomenuli a urobili ho znova. Len tentokrát použili motor z modelu Ninja 500 a namontovali ho do rámu najmenšieho čopra, ktorý sa svojou pozíciou usadil pod úrovňou mimoriadne obľúbeného Vulcanu. V zásade tak v kategórii dostupných a jazdne zaujímavých modelov ponúka Kawasaki dva modely. Pritom menší z nich má dramatickejšie modelové označenie – Eliminator. A podobný je aj dizajn, čisto čierny model s čiastočne odokrytým rúrkovým rámom a impozantnou koncovkou výfuku. Tá síce nedokáže maskovať kompaktné rozmery, ale to nevadí. Eliminator si aj napriek tomu všimnete. Navyše verzia SE má aj malý kryt predného reflektora, čierne prachovky na predných tlmičoch a tiež USB-C výstup na vrchu nádobky brzdovej kvapaliny. Práve tento, inak praktický prvok, pôsobí domontovaný. Ale predpokladám, že fakt, že tam vôbec je, preváži nad jeho estetickým spracovaním. Na druhej strane si tento detail všimnete až na druhý pohľad, lebo táto motorka má vskutku viacero výhod.
Baby, no aj chalani
Nízka hmotnosť, iba 177 kilogramov, ako aj veľmi nízka výška sedadla na úrovni 735 mm sa postarajú o to, aby nikto, skutočne nikto, nemal problémy na Eliminatore. Asi neexistuje dospelý človek, ktorý by nedočiahol oboma nohami na asfalt. Ak by predsa, sedadlo sa dá znížiť o dodatočných 30 mm, prípadne zvýšiť o 20 milimetrov. Pozícia sedenia je takmer ideálna, prirodzene, vyššie osoby budú mierne predklonené, no zvyšok bude sedieť takmer v ideálnej pozícii. Klasicky rozmiestnené ovládacie prvky sú na dosah aj pre tých s kratšími prstami a minimum námahy vynaložíte aj pri ovládaní spojky či plynu. Najmä spojka si zaslúži pochvalu. Ovládať ju viete aj jedným prstom a navyše má mechanizmus chrániaci pred zablokovaním zadného kolesa pri podradení. V danej kategórii unikát! Identickú pochvalu si odnesú aj jazdné vlastnosti. Rovnako ako motorka sú nekomplikované, priamočiare a najmä bezkonfliktné. Ak chcete motorku, na ktorej sa chcete naučiť naklápať, jazdiť pomaly, radiť rýchlosti, tak toto je tá pravá motorka. Brzdy sú jednoduché a dobre dávkovateľné bez nárokov na lepší výkon zo strany jazdca.
Motor je prevzatý z modelu Ninja 500, jeho maximálny výkon je 33,4 kW (45,4 k) a maximálny krútiaci moment poteší hodnotou 42,6 Nm, ktoré majú celkom vyrovnaný priebeh a silu má motor aj v nízkych otáčkach. No ak chcete, vytočíte ho až na hranicu deväťtisíc otáčok a užijete si zvuk motora, jemné vibrácie, ako aj spomínaný výkon. Nie je to kombinácia, ktorá vás vyhodí zo sedadla, na bežné predbiehanie na dvojprúdovke to však stačí. A to je pointa.
Širší potenciál
V zásade je to jasné už od začiatku. Kompatibilita s vodičákom typu A2 jasne naznačuje budúcu klientelu, no osobne si myslím, že v tomto prípade je tu potenciál na širšie využitie. Nie každý naháňa kilowatty, ale skôr štýl či bezproblémovú prevádzku a nízke náklady. Presne preto má Eliminator 500 SE stále monochromatický displej, hoci s konektivitou a hlásením prichádzajúcich hovorov, ako aj správ prostredníctvom aplikácie Kawasaki Rideology. Tá, mimochodom, aj zaznamená vašu jazdu cez GPS dáta a priradí im otáčky motora, spotrebu, rýchlosť, ako aj trasu, ktorú ste prešli, zapíše na mapu. Celkom milá črta pri motorke za 7 095 eur!
Stručne
Čo musíme uznať
Štýl motorky účinne maskuje objem motora.
Čo nám chýbalo
V tejto dobe už asi farebný displej.
Čo nás prekvapilo
Príjemné a hlavne nekomplikované jazdné vlastnosti.
Kawasaki Eliminator 500 SE
Cena a záruka:
základ/test 6 695/7 095 €
2 roky bez obmedzenia km
Motor: Vodou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 451 cm3 , max. výkon 33,4 kW (45,4 k) pri 9 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 42,6 Nm pri 6 000 ot.min-1, Emisie CO2 89 – 104 g/km
Jazdný výkon, spotreba:
pohotovostná hmotnosť 177 kg, v max = cca 160 km/h, spotreba výrobca/test 4,5/4,7 l/100 km
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov