Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Škoda Kodiaq 2,0 TSI 4×4 Style – Benzín? Presne tak!

Škoda Kodiaq 1. generácie rýchlo opúšťa showroomy, míňajú sa aj nové skladové kusy. Poponáhľajte sa!

Prvú generáciu Kodiaqa pomaly, ale isto nahrádza druhá. Ešte stále však máte aktuálne na výber nové skladové kusy u dílerov, tiež sú k dispozícii ešte verzie Final Edition alebo vrcholový model RS. Len sa s konkrétnou požiadavkou musíte obrátiť na dílera. Ak sa vám nepodarí zohnať napr. skladový kus a chcete trochu ušetriť, potom ešte môžete zablúdiť na stránky programu Škoda Plus, kde predávajú vozidlá s veľmi nízkym počtom najazdených kilometrov u certifikovaných predajcov v predajnej sieti Škoda Auto Slovensko. Všetky autá z tohto programu spĺňajú prísne kritériá kvality nastavené automobilkou. Nemusíte sa báť neznámeho pôvodu alebo zlého technického stavu. K dispozícii tam nájdete nielen kusy pred modernizáciou, ale aj po modernizácii s rôznym kilometrovým spektrom a výbavou. Kodiaqov je tam viac než dosť.

Ako šafranu

Keď sa človek pozrie na trh s jazdenkami, prakticky 80 % všetkých Kodiaqov naprieč inzertnými portálmi sú naftové kusy. Ja by som však do nafty v prípade rodinného auta nešiel, lebo bežný ročný nájazd nie je zvyčajne viac než 20 000 km. Je teda jasné, že benzínových Kodiaqov v ponuke veľa nenájdete. Všetko to vyplýva trochu z histórie a kultu TDI.

Čo ponúka odchádzajúci Kodiaq? Stále je toho viac než dosť! Jeho veľkou výhodou v porovnaní s druhou generáciou je aj to, že pri novej generácii aktuálne v cenníku nájdeme zatiaľ len oklieštenú ponuku motorov. Dvojlitrový benzín tam nie je, iba 1,5 TSI. Takže ak chcete väčší motor, neostáva vám nič iné len brať starý model alebo si chvíľu počkať na 150 kW (204 k) verziu motora 2,0 TSI. Dokedy? Zatiaľ nevieme, ale isto to bude závisieť aj od trhu.

V prvej generácii boli po modernizácii k dispozícii pohonné jednotky s objemom 1,5 TSI a 2,0 TSI. Ten prvý menší má vypínanie valcov, mohol byť aj v kombinácii so štvorkolkou, ale ja osobne by som dal prednosť väčšiemu bratovi. Nežerie totiž vo veľkej karosérii oveľa viac.

2,0 TSI motor má veľmi veľa verzií a kódov motora. Staršie pred modernizáciou s výkonom 132 kW (180 k) a kódom DKZA kombinovali priamy a nepriamy vstrek, novšie s výkonom 140 kW (190 k) sú už priamo vstrekové a operujú so vstrekovacím tlakom 350 barov. Motor s označením DNNA sa líši tiež iným turbom a hlavne väčšou olejovou náplňou bez jedného decilitra prakticky o jeden liter viac. Novší, nami testovaný motor je skutočne efektívny pre peňaženku. Pri nízkej záťaži využíva Budackov cyklus, keď sa sací ventil zatvára ešte počas fázy nasávania a úplne zatvorený je už predtým, ako piest dosiahne dolnú úvrať. Pomerne rýchlo sa zohrieva, ale čo poteší používateľa asi najviac, je spotreba. V meste sa dostane v pohode do 10 litrov, so starším 132 kW sa mi to nepodarilo odjazdiť ani náhodou. 140 kW verzia zážihového motora TSI odjazdila dlhú trasu za 8,3 l/100 km, a keď to porovnám napr. s najpopulárnejším a najžiadanejším  vznetovým 2,0 TDI s výkonom 140 kW, tak je to iba o cca 0,8 l/100 km viac.

Ak vezmeme do úvahy všetky premenné, tak benzínový motor s výkonom 190 koní sa zdá byť optimálnym zdrojom paliva pre ľudí, ktorí nejazdia veľké ročné vzdialenosti a jazdia v zmiešanom režime mesto/diaľnica. Ak jazdíte na kratšie trasy, určite by som zvažoval práve tento motor. Dajte si však pozor na karbonizáciu motora, na to trpia všetky priamo vstrekové motory.

Kodiaq 2,0 TSI jazdí suverénne, nepôsobí nemastným-neslaným dojmom.

7° DSG

Späť ešte k problematike 2,0 TSI a porovnaní 132 kW (180 k) a 140 kW (190 k) verzii a úvahe o kúpe auta cez program Škoda Plus. Pri modernizácii Škoda zmenila aj prevodovky. Staršia používala DQ 500, novšia DQ 380.  DQ 500 je konštruovaná na krútiaci moment 600 Nm. Olej je spoločný pre prevodovku a mechatroniku. Interval výmeny oleja je v tomto prípade každých 60 000 km. DQ 380 vyvinuli maximálne do 420 Nm a používa 2 čerpadlá. Jedno mechanické a druhé elektricky poháňané. Servisný interval udali na 120 000 km.

Ten priestor

Škoda už s príchodom prvej generácie Superbu stavala politiku na priestrannosti interiéru, hlavne pre oblasť nôh zadných pasažierov.  A Kodiaq z tejto filozofie ťažil a bude ťažiť aj ďalej. A k tomu ešte veľký kufor a slovensko-český sen o praktickom aute je hneď realitou.

A čo kufor? Jedným slovom balada. Niekedy ma samého trápi, že automobilky neuvádzajú všetky vnútorné rozmery. Údaje o litroch či dm3 sú síce pekné a dobre znejú, ale praktická využiteľnosť býva o čosi horšia. To však nie je prípad Kodiaqu. Tí, čo sa sťahujú, alebo často prevážajú dlhé veci, napr. takí stolári, športovci s bežkami,  pri kúpe auta zvažujú aj tento parameter. A či chcete, alebo nie, áut, do ktorých zmestíte napr. dvojmetrové dvere, je na trhu minimum. Koľko sa zmestí do Kodiaqu? Poviem vám, že 180 cm s veľkou dávkou sebazaprenia do vnútra vojde, ale prední pasažieri sa už budú musieť trochu uskromniť.

Dôležité je, že kufor je veľmi funkčne usporiadaný. Nakladací prah je v primeranej výške 78 cm, veko sa zdvihne do výšky 188 cm, pod podlahou je úložný priestor na roletu, a čo je hlavné, po bokoch má ľahko čistiteľný koberec odolný proti poškodeniu, nie ako v niektorých konkurenčných modeloch, kde je kufor po bokoch plastový a rýchlo sa poškriabe. Na bokoch sú ešte „držadlá“ s háčikmi.

Záverečná

Škoda Kodiaq ponúkala v čase svojho debutu prakticky všetko, čo si od rodinného SUV môžete priať nielen v oblasti komfortu, ale aj bezpečnosti. Za prakticky 8 rokov výroby, áno, naozaj bola uvedená na trh v roku 2016, si našla kvantum spokojných zákazníkov, ktorí na ňu nedajú dopustiť. Predalo sa jej doteraz zhruba 800 000 kusov.

Stručne

Čo treba uznať

  • Nikomu nechýba priestor.

Čo nám chýbalo

  • Možno len rovná podlaha kufra po sklopení sedadiel.

Čo nás prekvapilo

  • Vynikajúca spotreba paliva.

Škoda Kodiaq 2,0 TSI 4×4 Style 

Cena (základ/test)                                         30 850/54 647 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V , zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 140 kW (190 k) pri 4 200 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 320 Nm pri 1 500 – 4 100 ot.min-1. Emisie CO2178 – 192 g/km.

Jazdné výkony a spotreba

  • 0 – 100 km/h za 7,6. s, vmax = 215 km/h, spotreba WLTP/test 7,7-8,3 / 8,4 l/100 km.

Konektivita a nákladový priestor

  • 230V – áno
  • AUX – nie
  • USB-A – 0 ×
  • USB-C – 4×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8´´
  • Batožinový priestor: 835 dm3

Test: Škoda Kodiaq RS 2,0 TSI – Transplantácia

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov