Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


RENAULT Espace 4WD vs 4Control – Všetkými štyrmi kolesami

Renault Espace vám namiesto pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý využijete raz – dvakrát do roka, dáva niečo, čo využijete každý deň, za každých poveternostných podmienok a v každej situácii – na diaľnici, na okreskách, v horských serpentínach, v meste a aj pri parkovaní. Čo to je?

Už predošlá generácia Renault Espace jedným očkom poškuľovala po segmente SUV a aktuálna šiesta sa do nej vrhla, ako sa hovorí, rovnými nohami, resp. rečou automobilového sveta povedané – všetkými štyrmi kolesami. Mnohí však krútia hlavou nad tým, že nemôže mať pohon všetkých štyroch kolies. Je to však celkom logické a namiesto toho dáva nový Espace jednu oveľa lepšie využiteľnú vec.

Kilá navyše

Pohon všetkých štyroch kolies je akousi mantrou najmä u motoristov, ktorí nikdy nevlastnili SUV a u majiteľov SUV, ktorí nikdy neboli v „skutočnom“ teréne. To tvoje SUV je iba dvojkolka? Áaa, tak to ani nie je SUV, to si iba „taký esúvéčkar“. Pravda je taká, že väčšina bežných SUV sa predáva vo verzii s pohonom kolies jednej nápravy. A má to svoje opodstatnenie. Nikto nechce spochybňovať úlohu pohonu všetkých štyroch kolies, no jeho kúpa nie vždy korešponduje s logikou, resp. nie vždy vychádza z reálnej potreby daného človeka. Hlavným argumentom pre kúpu 4×4, či presnejšie povedané, hlavným ospravedlním kúpy 4×4 je zima – sneh a ľad. Na väčšine územia Slovenska však sneh nie je a tam kde je, sú cesty väčšinou upratané – odhrnuté a posolené. A keď aj cestárov prekvapí silné sneženie alebo poľadovica, viac si pomôžete dobrými zimnými pneumatikami než pohonom všetkých štyroch kolies. A tam, kde už nestačia dobré zimné pneumatiky, tam si viete pomôcť reťazami. Skrátka na Slovensku v bežných podmienkach, resp. na väčšine územia pohon všetkých štyroch kolies reálne nepotrebujete. A čo off-road? Vjazd do lesa s motorovým vozidlom, ale aj jazda po poľných cestách je na celom území Slovenska až na výnimky zakázaná. O tom sa ani nebavme, že žiadny súdny človek nepôjde s drahým a nalešteným SUV, navyše na cestných pneumatikách, jazdiť off-road. A cestu na chatu s najvyššou pravdepodobnosťou zvládnete aj na SUV bez štvorkolky. Na nespevnenú cestu, kaluže, výmole a pod. stačí vyššia svetlá výška. Takže pohon 4×4 reálne nepotrebujete. Isteže, môžete argumentovať tým, že vám pohon 4×4 zlepší rozbeh z miesta, zrýchlenie, zvýši stabilitu v rýchlych zákrutách, pomôže v krízových situáciách atď. a máte pravdu, ale ruku na srdce, kedy ste naposledy jazdili tak, aby ste tieto plusy využili, resp. pocítili? Vo väčšine prípadov je pohon všetkých štyroch kolies len „ťažké železo“ navyše, ktoré vláčite so sebou. A pozor, pohon 4×4 vám pomáha len pri zrýchľovaní, prípadne pri prejazde zákruty, pri brzdení už nie. Tam ste narovnako s vozidlami s pohonom 2WD, vyššia hmotnosť vás dokonca stavia do nevýhody.

Plusy za každých okolností

Renault vám namiesto pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý by ste využili raz alebo dvakrát do roka, ponúka systém pririaďovania zadných kolies 4Control, ktorý využijete každý deň, po celý rok, za každého počasia a v každej situácii – na diaľnici, okresných cestách, v mestách, pri pokojnej aj dynamickej jazde, pri parkovaní… Ide o najnovšiu evolúciu s prívlastkom Advanced, teda pokročilý, resp. zdokonalený systém.

Renault Espace je veľké SUV, na dĺžku meria 4 720 mm a jeho rázvor osí náprav dosahuje až 2 730 mm. Napriek tomu je jeho stopový priemer otáčania – so systémom 4Control Advanced – iba 10,4 metra. A to je hodnota porovnateľná s modelom Clio, ktoré je neporovnateľne menšie auto – na dĺžku má 4 053 mm. Na ilustráciu, bez 4Controlu sa nový Espace otočí na kružnici s priemerom 11,6 metra, 4Control vám teda pri parkovaní ušetrí na priemere 1,2 metra. Pri pomalej jazde – do rýchlosti 50 km/h, typicky teda v ostrých zákrutách, na križovatkách, pri parkovaní – sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako predné, a to v závislosti od uhla natočenia predných kolies až do 5 stupňov. 4Control tým virtuálne skráti rázvor osí náprav, výsledkom čoho je výrazné zmenšenie polomeru otáčania, a teda zlepšenie obratnosti a manévrovateľnosti vozidla. Oveľa ľahšie zaparkujete medzi dve autá – a platí to aj pri parkovaní medzi autá stojace pozdĺžne aj priečne na vozovku, oveľa ľahšie zvládnete vjazd na alebo výjazd z mostíka pred domom na kolmú cestu, oveľa ľahšie „vyberiete“ ostré zákruty, oveľa agilnejšie sa auto správa v ostrých  vracákoch… Hoci má Espace obrovský vnútorný priestor, ani menej skúseným vodičom nebudú robiť problém jeho vonkajšie rozmery a za jeho volantom sa tak budú cítiť uvoľnenejšie a komfortnejšie.

4Control pomáha aj v rýchlostiach nad 50 km/h. Vtedy sa zadné kolesá natáčajú v smere natočenia predných kolies. Poviete si, ako mi to pomôže, veď mi to „vyhodí“ zadok auta? To predsa nemá logiku! Ale má! Zatiaľ čo pri pomalej jazde potrebujete, aby rázvor osí bol čo najmenší a auto bolo čo najobratnejšie, pri rýchlej jazde je auto tým stabilnejšie, čím má dlhší rázvor osí náprav. A presne to je pointou natočenia zadných kolies v smere predných kolies. Virtuálne sa tým predĺži rázvor osí náprav. Výsledkom je vyššia stabilita v rýchlych zákrutách aj vo vyhýbacom manévri. Konštruktéri tak nemuseli doháňať stabilitu príliš tvrdým naladením podvozka. Inými slovami, vďaka systému 4Control si mohli dovoliť mäkšie naladenie podvozka. Aby však nedošlo k unášaniu zadnej časti vozidla, natočenie zadných kolies je vo výrazne menšom rozsahu ako pri rýchlosti do 50 km/h – iba do jedného stupňa.

Multi-Sense

Systém 4Control Advanced je prepojený so systémom Multi-Sense, inak sa 4Control správa v komfortnom režime a inak v športovom. V komfortnom je jeho činnosť jemnejšia, v športovom naopak agilnejšia – hoci je uhol natočenia zadných kolies aj v športovom režime maximálne 5 stupňov, natáčajú sa intenzívnejšie. V komfortnom režime o činnosti systému prakticky neviete, v športovom zasa v ostrých zákrutách cítite, ako vám zadok pomáha do zákruty. Okrem toho si môžete intenzitu systému 4Control cez menu dotykového displeja nastaviť aj sami. V športovom režime si ho môžete stlmiť, v komfortnom naopak zintenzívniť a samozrejme v individuálnom režime si môžete intenzitu jeho činnosti nastaviť taktiež.

Test: Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – Mission Accomplie

Rozhodnutie je na vás

Konštruktéri značky Renault sa rozhodli, namiesto pohonu všetkých štyroch kolies, ktoré by ste reálne využili raz – dvakrát do roka, zvolili natáčanie zadných kolies 4Control. Teraz je rozhodnutie na vás, či si kúpite SUV s pohonom 4×4 alebo Renault Espace so systémom 4Control Advanced. Mimochodom, ten je súčasťou štandardnej výbavy v dvoch vyšších stupňoch výbavy Iconic a Esprit Alpine a k 4Controlu prislúcha viacprvkové zavesenie zadných kolies a tiež 20-palcové kolesá. Mimochodom, Renault je jediná z mainstreamových značiek, ktorá vám ponúka natáčanie zadných kolies. Ide o vlastný vývoj a prvýkrát ste si ho mohli dopriať v modeli Renault Laguna GT v roku 2008 a neskôr aj v modeloch Laguna, Laguna Coupé, Talisman, Espace 5g, ale mal napríklad aj kultový Megane R.S. Aktuálne ide už o tretiu generáciu systému 4Control a okrem modelu Espace ho môže mať aj Austral.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov