Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: BMW XM – Malé x, veľké M

BMW XM je celým svojím bytím ako z iného sveta. A ani cenou nepatrí k celkom bežným autám.

Stačí jediný pohľad a viete, že toto auto je manifestom postavenia majiteľa. Gigantické rozmery, dekory vo farbe zlata a to hlavné – dizajn, ktorý hlasno hovorí, „pozerajte sa na mňa, ja som niekto, ja som pán“. Skrátka, toto auto si nekupuje hocikto. Ani naň hocikto nemá, veď v základe stojí vyše 174-tisíc eur. Podobne aj interiér priestorom, farebnosťou, materiálmi, komfortom, výbavou… vlastne všetkým manifestuje osobnosť, ale aj nároky majiteľa. A, samozrejme, XM je zároveň manifestom schopností automobilky BMW.

Akoby 4,4 V8 biturbo nestačilo…

Pod gigantickou kapotou je gigantický motor – dvakrát preplňovaný 4,4-litrový vidlicový osemvalec s výkonom 360 kW (489 k) a ohromným krútiacim momentom 650 Nm, ktorý by sám osebe vytrhol stodolu zo základov. V divízii BMW M Power si však povedali, že je to málo, sme predsa „emko“ a nie nejaké „béčko“, potrebujeme viac, a tak medzi motor a prevodovku vložili elektromotor s výkonom 145 kW (197 k) a krútiakom 280 Nm. Systémový výkon sa tak vyšplhal na 480 kW, resp. 800 Nm. V skutočnosti je pravda úplne inde, elektrifikácia nevyplynula z požiadavky vyššieho výkonu, ale zrejme z toho, že aj emkovú divíziu platia nezmyselné limity CO2. Vám to môže byť jedno, pre vás je dôležité, že vo výsledku dostávate obrovské SUV, ktoré vystrelí na stovku za 4,3 sekundy a že kedykoľvek pridusíte plyn, tak vaše BMW trieli dopredu s obrovskou chuťou. Pneumatiky doslova vytrhávajú kamienky z asfaltu. A aby bol váš zážitok maximálny, tak si viete otvoriť klapky vo výfuku a radiť manuálne, a to buď priamo voličom, alebo pádlami pod volantom. Nechýbajú jazdné režimy vrátane dvoch špeciálnych vami definovaných emkových režimov M1 a M2, ktoré si aktivujete priamo z volantu, k vymoženostiam „emkovej“ prevodovky patrí aj možnosť nastaviť si razanciu radenia a vzadu je diferenciál M Sport.

Na papieri 1,5 l/100 km

BMW XM hladká bruško environmentalistom, plug-in hybridný pohon totiž v teoretickej rovine zabezpečuje dojazd na jedno nabitie 76 – 85 km a normovaná spotreba je 1,5 – 1,6 l/100 km. V skutočnosti počítajte s výrazne nižším dojazdom. Problém ani nie je v tom, že by sa samotné auto príliš odchyľovalo od WLTP hodnôt, ale že sa od nich budete odchyľovať vy sám. Aj v elektrickom režime budete jazdiť svižnejšie, ako definuje testovací protokol WLTP, a zrejme aj trochu nad limit. Ja som dokázal najazdiť na jedno nabitie 50 – 60 km. Keďže elektromotor je pred prevodovkou, tak ani jazda v elektrickom režime nie je ako v elektromobiloch – nie je úplne hladká, ale cítite radenie prevodovky. Na druhej strane, práve vďaka tej prevodovke je pohon na elektrinu efektívnejší. A, samozrejme, aj v elektrickom režime máte poháňané všetky štyri kolesá. A tá spotreba na úrovni okolo jeden a pol litra na sto kilometrov? Keď ju chcete dosiahnuť, tak si nekupujte BMW XM. A teraz opäť nemyslím na auto ako také, pretože ono sa reálne môže k tej spotrebe priblížiť, ale na vás. Skrátka, keď chcete jazdiť za 1,5 litra, tak si kúpte skúter.

S plug-in hybridným pohonom súvisí aj rekuperácia energie pri uvoľnení plynu a práve tu je jeden z kameňov úrazu „iks-emka“ pre mňa. Aj na minime je tá rekuperácia príliš silná a auto výrazne spomaľuje. Samozrejme, viete si to zmanažovať mierou uvoľnenia plynového pedála, no potom si jednak vaša pravá noha nikdy neoddýchne a jednak vy sám sa sústavne musíte sústrediť. Z môjho pohľadu je chybičkou krásy aj to, že BMW XM neumožňuje nabíjať jednosmerným prúdom a aj zo striedavého si vie potiahnuť iba 7,4 kW.

X a M

BMW XM má adaptívny podvozok, no aj v komfortnom nastavení je tvrdý. Až taký tvrdý, že aj na dobrom asfalte cítite nerovnosti. A vlastne sa tomu ani nečudujem, pretože aj pneumatiky majú taký nízky profil, že sú tam vlastne len preto, aby disky kolies nedrnčali o asfalt. Ale keď idete pílu, tak potom zrazu všetko začne dávať zmysel. BMW XM svojou veľkosťou popiera fyzikálne zákony. Reakcie na riadenie, istota v dlhých tiahlych a krátkych ostrých zákrutách, istota v rýchlych zmenách smeru, stabilita vo vysokých rýchlostiach a v intenzívnom brzdení z vysokých rýchlostí… Všetko to potvrdzuje, že BMW MX pochádza z divízie M Power. A vlastne, keď sa na to auto pozerám, vychádza mi, že je „iba tak trochu“ SUV,  resp. že vám dáva málo zo sveta SUV, pretože jednak s takýmto autom súdny človek nepôjde do terénu a jednak ani bežná jazda po cestách nie je taká pohodlná, akú by malo dávať SUV, ale zato je „obrovským“ emkom, resp. vám dáva veľmi veľa zo sveta M.

Stručne

Čo treba uznať

  • Keď idete paľbu, tak to auto jazdí vynikajúco.

Čo nám chýbalo

  • Menej intenzívna rekuperácia.

Čo nás prekvapilo

  • Aj v komfortnom nastavení je podvozok príliš pevný.

 

BMW XM

Cena (základ/test)                                         174 050/187 697 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km

Test: BMW Z4 M40i Roadster – Slunce, seno… a kabriolet

Motor

  • 2× preplňovaný zážihový V8/32V + PHEV, zdvihový objem valcov 4 395 cm3, max. výkon 360 kW (489 k) pri 5 400 – 7 200 ot.min-1, max. krútiaci moment 650 Nm pri 1 600 – 5 000 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 145 kW (197 k), max. krútiaci moment 280 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 480 kW (653 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 800 Nm. Emisie CO2 33 – 36 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 4,3 s, vmax = 250 km/h, energetická spotreba WLTP/test 28,9 – 30,1/~38 kWh/100 km, dojazd na el. energiu WLTP/test 76 – 85/~60 km; spotreba paliva WLTP/test 1,5 – 1,6/11,2 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 1×
  • USB-C – 2×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 14,9
  • Batožinový priestor: 527 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov