Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Lancia PU+RA HPE – Definícia nového smeru

Lancia PU+RA HPE je štúdia, ktorá v sebe nesie mnoho odkazov na históriu talianskej značky, no zároveň je predobrazom toho, ako budú vyzerať jej budúce modely.

Situácia okolo značky Lancia už niekoľko rokov nevyzerá práve najlepšie. Aktuálna ponuka modelov je chabá, Taliani v podstate vyrábajú a predávajú iba prekonaný mestský hatchback Ypsilon, ktorý od roku 2011 len priebežne modernizujú. Keď sa však Lancia nedávno dostala pod krídla novovzniknutého koncernu Stellantis, dostala nádej. Vedenie koncernu dalo talianskej značke ďalšiu, zrejme aj poslednú, šancu uplatniť sa na svetových trhoch. Lancia, zdá sa, chytila šancu za pačesy a chce si prinavrátiť zašlú slávu. Pred rokom značka predstavila nové logo, neskôr nasledovala vízia PU+RA Zero a teraz prichádza už aj omnoho realistickejší koncept PU+RA HPE. Ten má za úlohu definovať nový smer, ktorým sa talianska značka vydáva nielen v oblasti dizajnu, ale aj v rámci technológií.

Základné tvary

Nový dizajnový jazyk je predovšetkým o čistote tvarov, uhladenej karosérii a použití len základných geometrických tvarov. Štúdia v dizajne ukrýva množstvo odkazov na minulosť, no rovnako tak jasne definuje budúcnosť. Pekným príkladom je skratka HPE v názve konceptu. Zatiaľ čo v minulosti (Lancia Beta HPE) znamenala skratka High Performance Estate, dnes je to High Performance Electric. Samotná automobilka hovorí, že na tomto dizajnovom základe vybuduje v nasledujúcom desaťročí nové generácie modelov Ypsilon, Gamma a Delta.

Spomínané odkazy na minulosť si môžete všimnúť na viacerých miestach v rámci karosérie. Silueta nápadne pripomína model Aurelia z 50. rokov minulého storočia, okrúhle koncové svetlá zas jasne odkazujú na legendárny model Stratos. Keď sa pozriete na štruktúru C-stĺpika, v momente máte pred očami model Beta HPE. Tri diódové lúče v prednej masky či okrúhla strecha sú tak trochu dizajnový výstrelok, no uznávame, že veľmi podarený. Samotný tvar karosérie je, samozrejme, prísne aerodynamický – ďalší čitateľný odkaz vyslaný smerom do budúcna.

Interiér inšpirovaný domácnosťou

Lancia pri tvorbe interiéru spojila sily so známou nábytkárskou spoločnosťou Cassina a pokúsila sa preniesť do auta pocit domova. Zaujímavosťou sú neobvykle precízne vypracované detaily a maximálne presvetlená kabína. Taliansky výrobca hovorí, že sedadlá čerpajú inšpiráciu zo známych kresiel Maralunga od dizajnéra Magistrettiho.

Asi vás neprekvapí, že väčšina interiéru je vyrobená z recyklovaných materiálov a je aj ďalej recyklovateľná. Špecialitou je výplň dverí, keďže výrobca použil materiál s názvom Marm/More, ktorý pozostáva z 50 % odpadového prachu z mramoru a tiež obsahuje recyklovanú textíliu. Už takmer nutnosťou je gigantický displej umiestnený uprostred palubnej dosky, fajnšmekrov zas potešia ručne robené vlnené koberčeky.

Lancia: Návrat do hry cez zásuvky

Rýchle nabíjanie a vysoký dojazd

Koncept Lancia PU+RA HPE je elektromobil s teoretickým dojazdom až 700 kilometrov. Automobilka hovorí o spotrebe energie na úrovni 10 kWh na 100 kilometrov, k čomu majú prispieť aj kamery namiesto klasických spätných zrkadiel či jedinečné pneumatiky GoodYear so špeciálnym dezénom a aerodynamickými bočnicami.

Ak sme si to dobre zrátali, akumulátor by mal mať kapacitu okolo 70 kWh. Viacero zo spomínaných prvkov a inovácií by už mala mať aj nová Lancia Ypsilon, ktorá príde na trh pravdepodobne v priebehu budúceho roka. Sme veľmi zvedaví!

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov