Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Prvá jazda: Toyota Prius 2,0 Dynamic Force PHEV

Nová Toyota Prius 2,0 Dynamic Force PHEV si adoptovala plug-in hybridnú technológiu, čo znamená, že má dve tváre.

 

Začnime tou elektrickou. Plug-in hybridná technológia s batériami s kapacitou 13,6 kWh vám stačí až na 86 bezemisných kilometrov, čo je o pár desiatok kilometrov viac kilometrov ako absolvuje väčšina Európanov denne. Schválne, zrátajte si váš denný výkon. Zistite, že je to v skutočnosti tak. Konštruktéri Toyoty to vedia tiež a ich úlohou bolo navrhnúť Prius tak, aby s prehľadom dokázala denne povinnosti absolvovať potichu a v bezemisnom režime. Táto misia bola úspešná, a my sme ju v rámci prvých jázd preverili a môžeme skonštatovať že v zmiešaných podmienkach v meste aj na obchvate, či dokonca na diaľnici sme najazdili 70 kilometrov. Dosaďte si do vzorca výlučne mestskú premávku a dostanete výrobcom deklarovaných 86 “kilákov” aj v realite. A to sú dobré správy, lebo tento výkon kombinuje Prius s klasickým spaľovacím motorom – je to plug-in hybrid. V podstate sa na náš európsky trh dostane iba spomínanú plug-in hybridnú technológiu s označením Prius 2,0 Dynamic Force PHEV. A to je dobré, lebo pointou je systémový výkon na úrovni 164 kW (223 k).

Toyota Prius 2,0 Dynamic Force PHEV

Dizajn predáva

A Toyota to vie, práve preto sa rozhodla posunúť Prius po dizajnovej stránke až na samotný strop. Bez preháňania môžem povedať, že je to jeden z najkrajších sériových modelov, aké sú momentálne na trhu. Každý si nájde dizajnérsku črtu, ktorá sa mu páči. Niekto si nájde prvky z amerických muscle carov, niekto si v klinovitej karosérii nájde odkaz na Lamborghini Countach, maskovaná zadná kľučka dvier vytvára dojem kupé. V prípade, že nie ste automobilový fanúšik, tak proste len skonštatujete, že najnovšia generácia je pekné auto. Limitom estetiky sú iba disky kolies. Musíte si zvoliť 19 palcové disky, ktoré sú súčasťou verzie vybavenia Prestige a Executive. Technickou zaujímavosťou je fakt, že 17 aj 19 palcové disky kolies majú identickú šírku behúňa a to 195 centimetrov. Priemerná spotreba paliva, či elektriny by sa tým pádom nemala meniť.

Dynamika pomáha

Tak v čisto elektrickom ako aj v kombinovanom režime sa budete presúvať dynamicky. Proste, zabudnite na slimačie tempo, maximálny výkon elektromotora je celkom slušný až 85 kW (115 k), čo je mimochodom systémový výkon prvej generácie, ktorú sme si mohli vyskúšať tiež. Súhlasím, celková hmotnosť auta narástla no opäť vás prekvapím technickým detailom. Celková hmotnosť auta je 1 570 kilogramov, čo znamená že jedna konská sila hýbe siedmimi kilogramami hmotnosti. A to je vynikajúci pomer najmä s porovnaním s dnešnými čistými elektromobilmi.

Ešte viac dynamiky si užijete v takzvanom hybridnom režime, kedy sa naplno prejaví kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora. Zásluhu na tom má najmä silnejší motor, ktorý je síce stále atmosférický, z objemu 2,0 -litra dostane 122 kW (166 k) a slušný je aj maximálny krútiaci moment na úrovni 190 Nm.  Klasický šprint z 0 na 100 km/h zvládne Prius za 6,8 sekundy a to je dynamika, ktorá patrila kedysi GTI-čkám, tentoraz ju servíruje ikona ekologickej jazdy. Robí tichšie, lepšie sebavedomejšie. Asistuje tomu aj mierne tvrdší, športovejší podvozok, ktorý vás vyzýva k tomu, aby ste si kombináciu kvalitného asfaltu so zákrutami užili dosýta. Prekvapivé, však? V tomto smere nedáva Toyota Prius žiaden priestor na kritiku.

Toyota Prius 2,0 Dynamic Force PHEV

Kvalita presvedčí

Dovidenia lacné plasty, Kedysi sa ekologický charakter kombinoval s materiálmi, ktoré neboli príliš atraktívne pre oči, dnes je to naopak. Pritom percento recyklovaných materiálov najmä PET fliaš sa zvýšilo, napriek tomu pôsobí interiér kvalitnejšie. Kokpit sa nesie v tmavých farbách. Pred vodičom sa nachádza 7-palcový displej v úlohe prístrojového panelu. Je menší no poskytne dôležité údaje a logika ovládania, respektíve prepínania jednotlivých funkcií sa nemení. Navyše ho vďaka klasickým tlačidlám na volante ovládate bez problémov. Identickú logiku má klimatizácia, takisto väčšina funkcií, ku ktorej máte prístup na jeden dotyk. Opäť nie je priestor na kritiku, no v tomto prípade asi niektorým vodičom bude vo výhľade prekážat predný „A“ stĺpik a vyšší pasažieri sa budú sťažovať na priestor nad hlavami cestujúcich, to je všetko.

Toyota Prius 2,0 Dynamic Force PHEV

Infotainment tvorí 8 alebo 12,3-palcová dotyková obrazovka. K dispozícii sú aj aplikácie, množstvo funkcií auta môžete sledovať vďaka aplikácii MyT. Akumulátor putoval pod zadné sedadlá znamená, čo má priaznivý vplyv na presun ťažiska a aj väčší batožinový priestor. Nechýba výkonné audio Bose s ôsmimi reproduktormi, digitálne vnútorné zrkadlo, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, panoramatickú strechu, digitálny kľúč aj elektricky ovládané veko kufra. Balík asistenčných systémov Toyota Safety Sense doplnil asistent diaľkového parkovania. Jednoducho, Prius zaparkujete s mobilom v ruke. Inak povedané, všetko je na palube.

Je fascinujúce sledovať, ako Toyota presunula Prius z pozície ekologickej ikony na pole atraktívnych a žiadúcich áut, ktoré ponúkajú bezemisný režim ako aj ekologický charakter ako bonus – a nám sa tento prístup páči!

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov