Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


CFMOTO 450 SR – Sršeň vyššieho levelu

CFMOTO 450 SR vyzerá fantasticky a má všetky predpoklady na to, aby vás zaujal.

Moja úplne prvá motorka, ktorú som od značky CFMOTO testoval, bol malolitrážny model 300 SR a dodnes si pamätám, ako ma uchvátil. Páčil sa mi dizajn, posed, prejav motora, zvuk výfuku, podvozok, ovládanie… Skrátka bola to šupa. Pripomeniem, bol „tristovkový“ jednovalec so štvorventilovou technikou, výkonom 21,7 kW, teda 29 k, a červeným poľom začínajúcim pri 10 000 ot.min-1. A samozrejme, bol to kapotovaný jogurtík, navyše v krásnej tyrkysovo-zelenej farbe s výraznými polepmi, vďaka ktorým vyzeral akoby práve ušiel z nejakého okruhu. Teraz CFMOTO prichádza s o niečo väčším kalibrom – modelom 450 SR.

Vyšší level

CFMOTO 450 SR je teda na vyššej úrovni, avšak ani zďaleka nie iba motorom. Už aj samotným dizajnom. Odhliadnuc od tvarov, ktoré mimochodom chytia za srdce každého priaznivca jogurtov, motorka výrazne postúpila v oblasti aerodynamiky. Koniec-koncov, množstvo hodín konštruktéri strávili výpočtovými simuláciami a nakoniec aj priamo v aerodynamickom tuneli. Výsledkom je plne funkčná aerodynamika, ktorá prispieva k vysokej stabilite. Za všetko spomeniem krídielka, ktoré v rýchlosti 120 km/h vytvárajú prítlak adekvátny 2 kilogramom záťaže na predné koleso. Čo sa týka dizajnu samotného, určite by som upriamil pozornosť na tvar svetlometu s denným svietením a na tvar zadného svetla, ktoré vytvárajú typický podpis pre CFMOTO, tvarovanú nádrž, kapotovanie zadnej časti a tiež na mohutný výfuk. Verím, že bude mať aj pekný zvuk.

Cez pozíciu jazdca sa čiastočne vrátim k aerodynamike, pretože jej súčasťou je pochopiteľne aj jazdec. Riadidlá sú delené a sú nízko, stúpačky zasa vysoko, čo vytvára športový posed a zároveň minimalizuje aerodynamický odpor. Avšak pozor, samotná značka CFMOTO hovorí, že „rýchlosť je priateľ motorky 450 SR, ale komfort nie je cudzí“. Som zvedavý ako sa na motorku poskladám ja. Mimochodom, sedadlo je vo výške 795 mm a výberom sedadla s rôznou hrúbkou z príslušenstva sa táto hodnota dá znížiť alebo zvýšiť o 10 mm. Pred jazdcom je 5-palcový zakrivený farebný TFT displej, ktorý poskytuje všetky potrebné informácie, vrátane nastaviteľného upozornenia na moment radenia. Nechýba konektivita so smartfónom a pod sedadlom je USB konektor.

„Á-dvojka“

Srdcom CFMOTO 450 SR je radový dvojvalec so zdvihovým objemom 449,5 cm3 a s výkonom na hranici, ktoré dovoľuje legislatíva pre vodičské oprávnenie skupiny A2. Konkrétne 34,5 kW (47 k). Oveľa dôležitejšia, než holé číslo však bude charakteristika motora a tá vyzerá sľubne. Motor je totiž vysoko podštvorcový – vŕtanie je 72 mm a zdvih iba 55,2 mm – má kované piesty, keramickú povrchovú úpravu stien valcov, takže sa bude rado nechávať točiť do červeného. To naznačuje aj fakt, že spomínaný výkon dosahuje pri 10 000 ot.min-1. Na druhej strane krútiaci moment 39,3 Nm pri 7 750 ot.min-1 sľubuje slušnú pružnosť. Mimochodom, škrtiaca klapka je mechanická, takže vaše povely nefiltruje elektronika, resp. ich filtruje iba cez lamda sondu a nie aj cez plynovú rukoväť. Výsledkom by mali byť živé reakcie motora na plyn.

Kľukový hriadeľ s posunutím 270 stupňov vytvára zvukový prejav pripomínajúci dvojvalce do V, vibrácie zasa potláčajú dva vyvažovacie hriadele. Veľký dôraz kládli konštruktéri aj na to, aby ťažisko motocykla bolo čo najnižšie. Tomu podriadili napríklad uloženie motora, ale napríklad aj to, že motor má magnéziový kryt hlavy valcov, čo posúva ťažisko samotného motora nižšie.

Zaujímavosťou je spojka, ktorá pri podraďovaní dovolí určitý preklz, takže vy môžete smelo podraďovať aj za mokra či na zaprášenej ceste, bez toho, aby vám podkĺzlo zadné koleso. To platí špeciálne pri podraďovaní z vysokých otáčok motora. Som zvedavý ako to bude fungovať v praxi.

Zastaviť – stáť!

Rám je z chróm-molibdémovej ocele, čo zabezpečuje vysokú pevnosť pri nízkej hmotnosti a zároveň pomáha udržať cenu motorky na prijateľnej úrovni. Podvozok je orientovaný na športovú jazdu. Vpredu je 37 milimetrová up-side down vidlica, ktorá lepšie kopíruje nerovnosti. Zadné výkyvné rameno je odpružené cez viacprvkový mechanizmus, čo je typické pre väčšie kubatúry, resp. pretekárske špeciály. Spojenie USD prednej vidlice a takéhoto prepákovaného odpruženia vzadu zabezpečuje istotu vedenia stopy. Vpredu je pneumatika 110/70-R17, vzadu 150/60-R17. Pre mňa veľkým prekvapením je použitie radiálne montovanej štvorpiestikovej čeľuste Brembo M40 v spojení s veľkým 320-milimetrovým kotúčom. Bude to asi brzdiť ostošesť. Vzadu je 240-milimetrový kotúč s plávajúcim jednopiestikovým strmeňom. Samozrejmosťou je ABS, bez neho to už dnes na európskom trhu ani nejde. Dôležitú úlohu v jazdných vlastnostiach aj brzdení hrajú ľahké kolesá. Mimochodom, celá motorka váži 168 kg.

Skladom

Prví novinári si mohli CFMOTO 450 SR vyskúšať už v druhej polovici marca na okruhu v Istanbule a ich dojmy boli aj napriek nie celkom ideálnym podmienkam pozitívne. Ja sa preto už teraz teším na redakčný test tejto novinky. Mimochodom, predáva sa v dvoch farebných prevedeniach čierno-šedej Zircon Black s červenými akcentmi alebo čierno-bielej Nebula Black s tyrkysovými akcentmi. A koľkože takýto špás stojí? Cena je stanovená na 6 249 eur a čo je dôležité, motorky sú dostupné skladom, takže na ne netreba čakať ako na Godota.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov