Odpor k registračným poplatkom vyústil do vzniku občianskeho združenia
Okrem spravodlivého nastavenia registračných poplatkov chce združenie presadiť osobitý status a definíciu mladšieho historického vozidla a aktívne presadzovať osobitné pravidlá týkajúce sa prihlasovania, evidencie a prevádzky mladších historických vozidiel.
Koncom minulého roka schválil parlament nové poplatky pre motorové vozidlá, ktoré výraznou mierou predražuje registráciu ale aj prepis starších motorových vozidiel. Zákon, ktorého súčasťou bol predmetný pozmeňujúci návrh prezidentka vrátila do parlamentu, čo rozpútalo búrlivú diskusiu o spravodlivom nastavení registračných poplatkov, v ktorej bol najčastejším oponentom predkladateľa Mariána Viskupiča advokát Jakub Berthoty. Okrem kritiky sa Berthoty snažil ponúknuť aj prijateľné riešenie a navrhol spravodlivejší výpočet registračného poplatku, ktorý by nemal nikoho diskriminovať. Spomenul aj viaceré výnimky zo zahraničia, ako sú sezónne značky ale aj status a značky pre tzv. young-timery – vozidlá predovšetkým vo veku od 20 do 29 rokov.
Nová registračná daň totálne zmení trh s jazdenými vozidlami!
Práve požiadavka po spravodlivejších pravidlách pre tieto vozidlá vyústila do vzniku Združenia mladších historických vozidiel SR, o.z.:
„Momentálne vnímame ako našu najdôležitejšiu tému registračné poplatky, ktoré môžu poškodiť mnohých majiteľov starších áut. Nejde len o mladšie historické vozidlá ale aj o širokú verejnosť a mnohých živnostníkov a podnikateľov, ktorí sa týmto vozidlám venujú. Potrebujeme vytvoriť legislatívne prostredie, v ktorom budeme tieto vozidlá aktívne chrániť, podobne ako dnes chránime historické vozidlá. Ide o budúce technické a kultúrne dedičstvo, budúce historické vozidlá. Definícia „young-timeru“ už vznikla na pôde medzinárodnej organizácie FIVA a medzi hlavné ciele nášho združenia bude túto novú definíciu dostať aj do slovenskej legislatívy,“ približuje Jakub Berthoty, predseda Združenia mladších historických vozidiel SR.
Advokát: Registračný poplatok áut sa dá nastaviť aj inak. My: Musíme vymýšľať teplú vodu?
Rozsiahla agenda a nové spolupráce
Zavedením novej definície združenie sleduje aj zavedenie osobitných pravidiel vzťahujúcich sa na prihlásenie mladších historických vozidiel. Odkazuje pritom na už existujúci proces registrácie, osobitné poplatky a zvláštne evidenčné čísla, ktoré dnes chránia historické vozidlá. Na svojej webstránke združenie informuje aj o tom, že plánuje úzko spolupracovať s „veteránistami“, ktorých zastupuje Združenie zberateľov historických vozidiel SR, o.z. Obe združenia už rokujú o uzatvorení „memoranda o spolupráci“.
Členom združenia sa môžu stať tak fyzické osoby (vlastníci mladších historických vozidiel), ako aj právnické osoby (tzv. auto-kluby). Prostredníctvom svojej členskej základe plánuje združenie tiež viesť evidenciu a štatistiky mladších historických vozidiel a zároveň zhromažďovať a uchovávať dobové informácie týkajúce sa produkcie a výroby konkrétnych vozidiel.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov