Prvá jazda: OPEL Astra GSe a Grandaland GSe – Grand Sport electric
Opel Astra GSe a Grandland GSe vás potešia, pritom nenaštvú suseda.
Na úžasných cestách plných zákrut v okolí španielskej Malagy nám Opel predstavil modely GSe, konkrétne Astru GSe, Astru Sports Tourer GSe a Grandland GSe. Výber lokality nebol náhodný, najviac pozornosti totiž konštruktéri sústredili odladeniu podvozka jednotlivých modelov. Poďme však po poriadku. Pod písmenkami GSe sa ukrýva skratka Grand Sport electric, ktorá je vlastne akousi novou podznačkou automobilky Opel pre elektrifikované, ale dynamicky orientované modely.
Plug-in
Obe Astry GSe aj Grandland GSe majú plug-in hybridný pohon založený na 1,6-litrovom preplňovanom benzínovom štvorvalci. V Astre má výkon 133 kW (180 k), alternuje mu 81-kilowattový elektromotor a spolu dávajú výkon 165 kW (225 k), resp. 360 Nm. Akumulátor má kapacitu 12,4 kWh, čo by malo pre kratšiu verziu stačiť na akčný rádius v elektrickom režime na úrovni 64 km, v meste dokonca 69 – 73 km.
Grandland GSe má sinejší benzínový motor s výkonom 147 kW (200 k) a pomáhajú mu dva elektromotory. Ten predný má výkon 81 kW (110 k), zadný zasa 83 kW (113 k) a kombinovaný výkon celej sústavy je 221 kW (300 k), resp. 520 Nm. Z rozloženia vyplýva, že Grandland GSe je štvorkolka a pohon zadných kolies má na starosti výhradne elektromotor. Má aj väčší akumulátor s kapacitou 14,2 kWh a normovaný dojazd v kombinovaných podmienkach WLTP na elektrinu je 66 km. Akumulátor Astier aj Grandlandu nabijete v najkratšom čase zhruba za 2 hodiny. Opel v oboch prípadoch využil vynikajúcu 8-stupňovú automatickú prevodovku, nie CVT alebo DCT. Na jednej strane z toho vyplýva veľmi príjemná pokojná jazda, keď ani neviete, že prevodovka vôbec radí, na strane druhej zasa, že keď dávate paľbu, tak s autom pekne seká, čo len podporuje pocit rýchlosti a ďalej rozdúchava oheň. Inak všetky tri modely majú maximálnu rýchlosť 235 km/h. To len pre zaujímavosť.
Mimochodom, práve plug-in hybridný pohon má zabezpečiť výkon a zároveň to, aby vôbec takéto výkonné autá mohli existovať, pretože ako vieme, plug-in hybridná technika má na papieri nízke emisie CO2. A to je dôležité, aby sa z vášho ekologicky orientovaného suseda nestal úhlavný nepriateľ.
Užite si zákruty!
Ako som však naznačil, najviac práce si konštruktéri dali na podvozku. Cieľom bolo, aby zlepšili pohyby karosérie, stabilitu v zákrutách, kontakt s vozovkou, ale nezabudli ani na zachovanie komfortu. Základným nástrojom toho sa stali tlmiče Koni SFD (Frequency Selective Damping), ktoré poskytujú odlišnú charakteristiku tlmenia pre ovládateľnosť a komfort. Pri vysokých frekvenciách, teda na nerovnostiach sú tlmiče mäkšie, čo znamená vyšší komfort, no pri nízkych tuhšie, čím sa zmenšuje pohyb karosérie a zlepšuje ovládateľnosť. K tomu prislúchajú pochopiteľne aj o 11 % tuhšie (samozrejme, oproti PHEV verzii, aby bolo porovnanie regulárne) a kratšie pružiny, s čím sa svetlá výška znižuje o 10 mm. Riadenie má o 9 % rýchlejší prevod, precíznejší pocit v priamej polohe a čistejšiu spätnú väzbu s vysokými preťaženiami. Samozrejme, charakteristika podvozka aj posilňovača riadenia sa mení v závislosti od jazdného režimu. Musím povedať, že Astra aj Grandland ma na cestách v Španielsku veľmi potešili. Obe sú veľmi rýchle. Astra si navyše aj v športovom režime zachováva výraznú dávku komfortu. Na Grandlande vidieť, že keď chcete ťažšie auto, navyše s vyššou polohou ťažiska udržať na ceste, tak musí mať tuhší podvozok. Fyziku neoklamete. Veľmi zaujímavým zistením bolo tiež, že Astry GSe a Grandland GSe majú iné predné sedadlá. Astra ich má výrazne športovejšie, hlavová opierka je súčasťou operadiel.
Resumé
Zvonka majú verzie GSe len nenápadné zmeny. Čierna strecha Astier, Grandland má čiernu aj kapotu, trochu lesklej čiernej v nárazníku, špecifické kolesá a logo GSe na veku kufra. V podstate sú to teda nenápadné autá, ktoré pri každodennej jazde slúžia vám a nie vy im – myslím tým, že jazdia úsporne, mnoho kilometrov dokonca viete najazdiť na elektrinu – ale vedia vás aj potešiť.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov