Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Rozmýšľame vôbec pri kúpe (jazdeného) auta?

Doba sa mení a s ňou sa mení aj zmýšľanie motoristov. Dnes sa trošku pozrieme na kritérium opraviteľnosti a udržateľnosti auta. Zaujímajú tieto vlastnosti vôbec ešte niekoho?

Generácia domácich majstrov, čo na ceste vymenila tesnenie pod hlavou na 120-tke je už dávno preč. Čim modernejšie auto, tým nutnejšia minimálne jednoduchá diagnostika.

Situácia sa vyvíja tak, že staršie auta budeme kántriť asi viac. Veď priemerný vek vozidiel opäť stúpol. Prečo? Lebo nových niet, keď sú, tak sú extrémne drahé, na elektromobily tiež peniaze nemáme, a registračná daň, ktorá bude platiť o zhruba 3 mesiace jednoducho zlomí mnohým Slovákom väz.

A možno ste ani len netušili, ale aj samotným automobilkám sa už pred rokmi prestalo páčiť, keď ste vedeli ich výrobok opraviť aj doma. A to dokonca púšťali do sveta hlášky, že ich autá je prakticky nemožné opraviť v domácich podmienkach. Preto chceli presadiť opravu áut len v oficiálnych servisoch.

A v podstate sa to postupom času podarilo aj na Slovensku – najmä čo sa týka opráv po nehode, keď dôjde k poškodeniu niektorých kľúčových elementov vozidla. Našťastie, na bežné veci boli, sú a aj budú šikovní majstri, čo im to páli a vedia čo robia…

Samozrejme, nemôžeme porovnávať (ne)spoľahlivosť áut. Škoda 120, alebo VAZ 2105 so zlatou „západnou“ érou automobilov (cca 1985 – 2005) a tie s novodobými autami. Rozdiely sú priepastné. Kým staré komunistické autá trápili poväčšine dookola opakujúce sa problémy, novšie autá trápia komplikovanejšie problémy, ktoré sú spravidla aj drahšie, lebo sa nedajú odhaliť za 5 minút 10-tkou kľúčom a kladivom.

Možnosť šoférovať auto by nemalo byť samozrejmosťou!

Nové resp. zánovné auto je poväčšine užívateľsky veľmi príjemné. Lenže má riešenia, o ktorých bežný užívateľ ani len netuší. A potom sa môže prevádzka auta zbytočne predražiť. Preto určite odporúčam, zistiť si vždy o konkrétnej motorizácii čo najviac dostupných informácii, ideálne na fórach a nebáť sa použiť translator. Potom si prípadne rizikové diely naceniť a k tomu prirátať aj nie malú cenu práce (nemyslím teraz nápravy, brzdy, tlmiče, to sa dá zvládnuť aj pod domom), ale napr. vstreky, “doživotné“ rozvody od strany prevodovky, náplne automatickej prevodovky… a jednoducho si zvážiť, či mám na to živiť z dlhodobého hľadiska vybrané auto, alebo sa radšej uskromniť a siahnuť po jednoduchšej alternatíve.

Mimochodom, čím exotickejšie auto, tým hrozí väčší problém so zháňaním nedostatkového tovaru.

Naozaj, nechať 2 výplaty ročne len na nutný servis auta je z môjho pohľadu totálny strop a asi by išlo hneď z domu. A to rozmýšľam ako slobodný a bezdetný jedinec…

Kým v minulosti sa ľudia rozhorčovali nad pomerne drahými nápravami (Passat B5, A6 C5…repas zadných francúzskych náprav), dnes sa len málokto zamýšľa nad tým, keď odíde vzduchový mech, alebo kompresor.

Dnes len málokto rozmýšľa nad tým, koľko stoja karosárske diely. Moja peňaženka by určite dostala infarkt, ak náhodou vlastnou vinou rozbijem predné Matrix Led svetlo a nejaký snímač k tomu a nemám auto havaríjne poistené.

Mimochodom, radšej budem na pumpe platiť za viac minutého paliva, ako potom viac vrážať do servisu, lebo daná motorizácia žerie o trochu menej.

Pri nových modeloch by som určite nešiel do prvých kusov, len preto, že to je pekné a ešte to nikto nemá. Určite by som si nejaký ten rok-dva počkal, kým vo výrobe vychytajú všetky muchy.

Nekazové auto neexistuje. Všetko sa raz pokazí, zlomí, skoroduje, zatečie, zaoxiduje, zhorí, zanesie, deformuje… a pod. Len niečo sa kazí viac a niečo menej.  Dostávame sa do doby, kedy sa auto stáva luxusom. Preto ak nechcete auto meniť, platiť zbytočné poplatky,  potrebujete veľa jazdiť, skúste viac pri kúpe auta vsadiť na triezvy úsudok, ako na pocity, zmysly či prvotné pobláznenie.

P.S. článok je skôr pre užívateľom áut, nie pre petrolheadov. Tí majú infarkt peňaženky posunutý úplne na iný level a opravy, či finančné samovraždy kvôli autu pár krát do roka im nerobia žiaden problém!

Foto: Ladacor 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov