Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Diaľničné známky pokorili rekordy, prečo potom zdraželi?

Predaj slovenských elektronických diaľničných známok sa vlani tešil zvýšenému záujmu zo strany motoristov, predalo sa takmer 4,7 milióna kusov. Výnos z predaja bol na úrovni zhruba 88,7 milióna eur, čo je o 14,6 milióna eur (20 %) viac než v roku 2021.

Najväčší medziročný nárast zaznamenali pri predaji 10-dňovej diaľničnej známky, predalo sa ich o 36 % viac ako v roku 2021. Vyšší záujem oproti roku 2021 prejavili aj domáci motoristi, avšak viditeľnejší vplyv na zvýšenie predaja diaľničných známok mala tranzitná doprava.

 

Ktoré známky sú najobľúbenejšie?

Najvyšší výnos bol z predaja 365-dňovej známky, a to na úrovni 44,6 milióna eur. Tento druh známky bol zároveň druhý najobľúbenejší medzi motoristami, predalo sa ich viac než milión kusov. Na prvom mieste bola 10-dňová známka, ktorú si motoristi v súhrne kúpili v počte takmer 2,6 milióna kusov, pričom výnos z jej predaja bol na úrovni 21,6 milióna eur. Tretím najpreferovanejším druhom známky bola 30-dňová, predalo sa jej zhruba 617.000 a výnos z jej predaja bol na úrovni 7,2 milióna eur. Ročnú diaľničnú známku si kúpilo 366.000 motoristov a výnos z jej predaja bol na úrovni 15,2 milióna eur.

Kedy a kde si motoristi kupujú známky najčastejšie?

Predaj diaľničných známok zažil najväčší rozmach v mesiaci júl – predalo sa takmer 602.000 známok, pričom aj v tomto prípade bola najobľúbenejšia 10-dňová známka, ktorá tvorila viac než 60 % predaja v tomto letnom mesiaci. Predaj bol podobne intenzívny aj v auguste a tretím najfrekventovanejším mesiacom nákupu diaľničnej známky bol január. V prvom mesiaci roka 2022 však predaju dominovala ročná diaľničná známka.

Motoristi uprednostňujú nákup elektronickej diaľničnej známky cez webovú stránku www.eznamka.sk. Viac než polovica celkového predaja z minulého roka prebehla cez tento kanál. Druhým najobľúbenejším miestom nákupu sú zákaznícke miesta, takýto fyzický nákup uprednostnilo 40 % motoristov.

Výrazne vyšší tranzit

Slovenskí motoristi si v medziročnom meradle kúpili o takmer 220.000 (o 10,45 %) známok viac ako v roku 2021. Najviac zo strany domácich motoristov vzrástol záujem o 365-dňovú známku, a to o takmer 25 %. Na náraste predaja diaľničných známok sa však citeľnejšie podpísali zahraniční motoristi. Za rok 2022 si kúpili o 738.000 známok, teda o 46  % viac než v roku 2021. Zhruba 55-percentný nárast evidujeme pri predaji 10-dňových známok a takmer štvrtinový nárast pri predaji 30-dňových známok zahraničným vodičom.

Top päťka krajín, ktorých obyvatelia si najčastejšie kupovali slovenské diaľničné známky, sa nezmenila. Opäť sa v nej umiestnila Česká republika, Nemecko, Poľsko, Rakúsko a Maďarsko. Motoristi z Českej republiky si v roku 2022 kúpili takmer 730.000 slovenských známok, Nemci skoro 392.000, Maďari približne 182.000 a Rakúšania zhruba 161.000.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov