Listáreň: Prevádzková vs. pohotovostná hmotnosť pri motorke
Vaša otázka:
Zdravím do redakcie,
tento rok som si urobil vodičák na motorku, kúpil som si jazdenku a začal som na nej jazdiť. Zároveň som začal intenzívnejšie venovať pozornosť testom motoriek. Zaujalo ma, že v testoch áut uvádzate prevádzkovú hmotnosť, ale v testoch motoriek a skútrov pohotovostnú. Viem, aký je medzi nimi rozdiel – prevádzková je s vodičom, pohotovostná bez neho, no nemali by ste uvádzať v oboch prípadoch rovnaké hodnoty?
Marek
Listáreň: TEČ na nosič bicyklov nie na nosiči, ale na aute. Čo mi hrozí?
Naša odpoveď:
Dobrý deň,
v prvom rade vitajte medzi motorkármi a v mene redakcie Vám prajem veľa šťastných kilometrov. Kedysi sa aj pri autách uvádzala pohotovostná hmotnosť, no podľa nových predpisov sa aj v technickom preukaze uvádza prevádzková hmotnosť. Vychádza to z premisy, že uvažovať o aute bez vodiča reálne nemá význam. Pri hodnotení spotreby, zrýchlenia, brzdnej dráhy, jazdnej dynamiky, užitočného zaťaženia…, pri hodnotení takmer každej hodnoty hrá hmotnosť vodiča svoju úlohu. Pri motorkách je však dôležitá hmotnosť bez jazdca, pretože táto hmotnosť determinuje, ako ľahko, resp. ťažko budete s motorkou manipulovať na mieste, resp. v garáži… Hoci je pravda, že aj pri manipulácii v motorkou na mieste, resp. v garáži je jej hmotnosť len jedna strane mince, na ďalšej sú poloha ťažiska, poloha riadidiel a úchopov na motorke…
S úctou
Peter Varga
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov