Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


MERCEDES-BENZ S 580 e Long – Nemá ďaleko od pravdy

Mercedes-Benz S 580 e nielenže dáva zmysel, ale dovolím si povedať, že je najlepším plug-in hybridom v súčasnosti na trhu.

Nebavme sa o tom, že Mercedes-Benz triedy S je extra trieda. Imidž, komfort, výbava, bezpečnosť, technológie atď. To všetko sú extra. A my tu máme teraz verziu, ktorá je aj pohonom extra. Bavíme sa totiž o plug-in hybride, ktorý prejde na jedno nabitie zhruba 100 km a energiu na tých sto km dobijete za približne pol hodiny.

Technický „backround“

Základným stavebným kameňom celého systému je preplňovaný benzínový trojliter, ktorý je sám osebe výborný. Vyvinie 270 kW a 500 Nm, čo vzhľadom na luxusný charakter auta aj pri vysokej hmotnosti presahujúcej 2,3 tony viac, než len postačuje, má krásne hladký chod a keďže má šesť valcov v rade, tak má aj krásny zamatový zvuk. A mne sa páči, že sa ten zvuk konštruktéri nesnažili úplne utlmiť. Spolupracuje s deväťstupňovou automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie, teda s planétovými prevodmi vo vnútri a hydrodynamickým meničom. V našom prípade sú poháňané kolesá zadnej nápravy, ale existuje aj plug-in hybridná verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Medzi motorom a prevodovkou je vložený elektromotor so 110 kW a 480 Nm. Pod podlahou kufra je akumulátor s využiteľnou kapacitou 21,5 kWh, nominálnou až 28,6.

Takmer papierový dojazd

Mercedes udáva, že esko prejde v režime WLTP na elektrinu 94 – 117 km a ja musím s obrovským uznaním povedať, že tie čísla nie sú vôbec prestrelené. Mne indikoval palubný počítač dojazd v rozmedzí 86 – 107 km a aj som približne toľko reálne najazdil. Jedným dychom musím dodať, že ma esko neuveriteľným spôsobom napĺňalo pokojom. To však ani zďaleka neznamená, že som jazdil ako nemecký dôchodca. Keď bolo treba, tak som plyn bez hanby pošteklil. Vďaka krútiacemu momentu 480 Nm má auto paru aj v čisto elektrickom režime. Keď ale pridusíte plyn viac, tak sa naštartuje a do pohonu zapojí aj benzínový motor. Vtedy vám Mercedes dáva do rúk kombinovaný výkon 375 kW, ale lepšie znie 510 koní a kombinovaný krútiaci moment 750 Nm. Samozrejme, je na vás koľko z toho využijete, ale vtedy je už zrýchlenie aj bez toho, aby ste využili plný výkonový potenciál presvedčivé.

Pripájanie benzínového motora a potom, keď zvoľníte tempo, aj jeho odpojenie je hladké. Keďže elektromotor je medzi motorom a prevodovkou, tak je jasné, že aj v elektrickom režime je hnacia sila sprevodovaná. Inými slovami: na kolesá sa dostáva cez riadnu deväťstupňovú prevodovku. Výhodou toho je, že elektromotor nemusí točiť vysoké otáčky, v ktorých  by stúpala jeho energetická spotreba a strácal svoju účinnosť.  Mimochodom, maximálna rýchlosť na elektrický pohon je 140 km/h, takže aj diaľničný úsek môžete absolvovať ticho a bezemisne. A sprevodovanie elektromotora využíva Mercedes nielen pri akcelerácii, resp. jazde, ale aj pri spomaľovaní. Vtedy prevodovka podraďuje, aby zvýšila krútiaci moment, ktorým kolesá pôsobia na elektromotor, a tak zvýšila výkon rekuperácie. V tej súvislosti ma prekvapilo, že pri pokojnom dobrzďovaní občas pri podraďovaní trhlo autom. Z miesta vodiča som to vnímal ako impulz auta o tom, že vôbec ideme, no zozadu som kričal dopredu „James, čo to robíte!“. Tam ako manažér takéto trhnutia auta nechcete cítiť. Dodávam, že sme mali na test dlhú verziu so sedadlom vzadu za spolujazdcom, ktoré bolo možné polohovať, uviesť do ležadlovej polohy, ktoré bolo vyhrievané, ventilované, malo masážnu funkciu atď. Skrátka v takomto luxuse chcete zabudnúť na to, že sa veziete v aute, nieto ešte trpieť trhania. Inak na rekuperáciu máte štyri možnosti, medzi ktorými preskakujete pádlami pod volantom – tými istými pádlami, ktoré v hybridnom režime slúžia na manuálne radenie prevodovky.

V automatickom režime D AUTO vozidlo mení intenzitu rekuperácie podľa aktuálnych podmienok (odstup od auta pred vami a rýchlosť voči nemu), mapových podkladov, čítania dopravných značiek atď. Ja by som pri spomaľovaní uvoľnil plyn a potom začal brzdiť a postupne by som jemne zvyšoval tlak na brzdu a ku koncu potom zasa povoľoval, aby to spomalenie bolo pozvoľné a prirodzené. V automatickom režime však mercedes hneď od prvého momentu uvoľnenia plynu začne rekuperovať relatívne silno a radšej potom povolí, čo je neprirodzené a vyvoláva akési trhanie s autom. Preto som tento režim po pár pokusoch v rôznych situáciách zavrhol. V triede S sa nechcem cítiť ako na hojdačke. Potom je tu rekuperácia v režime D, ktorú by som prirovnal k prirodzenému rolovaniu nejakého benzínového alebo dieselového auta so zaradeným prevodovým stupňom. Ďalším stupňom je D–, v ktorom je rekuperácia zosilnená. Prirovnal by som to k úrovni rekuperácie čistých elektromobilov, čo je oveľa viac, než dosahujú plug-in hybridy. Skok medzi D a D– je preto obrovský a s autom až trhne. Štvrtým režimom je D+, teda voľné rolovanie. Hoci aj v tomto režime ma Mercedes dokázal prekvapiť tým, že prevodovka podradila a s autom trhlo. Dodávam, že aj v režime D+, keď začnete brzdiť, tak auto začne rekuperovať. Plusom plug-in hybridného mercedesu je, že ani pri teplotách okolo nuly ráno neštartoval motor, ale šiel na elektrinu. Bežné plug-in hybridy pri takýchto teplotách najprv naštartujú motor, aby zohriali systém a vykúrili kabínu. Mercedes, vzhľadom na vysokú kapacitu akumulátora, nemusí štartovať motor a to je dobré. Dobré pre váš komfort, pre emisie, aj pre samotný motor v tom zmysle, že sa neštartuje zbytočne, vy si totiž celý deň vystačíte s elektrinou a motor vôbec nenaštartujete.

Kedykoľvek kdekoľvek…

Auto má menič striedavého prúdu, resp. vstavanú nabíjačku s výkonom 11 kW, takže v domácich podmienkach akumulátor nabijete za niečo vyše dvoch hodín. Okrem toho však môžete akumulátor nabíjať aj na rýchlonabíjacej stanici s konektorom CCS a najvyšším výkonom 60 kW. Vtedy aj prázdny akumulátor dobijete za pol hodiny. A po reálnom dojazde okolo 100 km je to druhý argument, prečo je tento plug-in hybrid najlepší na trhu. Tá polhodinka totiž zodpovedá obedu alebo nákupu v shopping centre a za ten čas máte znova doplna dobitý akumulátor a ďalších 100 km jazdy na elektrinu. Ja som napríklad od pondelka do štvrtka motor naštartoval iba raz, aj to iba z toho dôvody, lebo som sa potreboval pred niekoho vpichnúť a dal som „plnú kládu“. Inak by som si prvé štyri dni testu vystačil s elektrinou. Jasné, teraz si poviete, že rýchlonabíjanie skracuje životnosť akumulátora, no tých 60 kW ešte nie je taký výkon, ktorý by ho skrátil nejako dramaticky.

K tej rýchlosti nabíjania musím dodať, že v podstate hneď od napojenia na nabíjačku sa mi akumulátor na bratislavských nabíjačkách, ktoré majú výkon 50 kW, nabíjal výkonom 50 kW a tento výkon si udržal až ku hranici 90 % nabitia, ale ešte aj pri 99 % nabitia dosahoval nabíjací výkon 41 kW. Úžasné. Zvyčajne ten nabíjací výkon ani zďaleka nie je takýto plochý.

A k nabíjaniu mám ešte jeden postreh. Mercedes ponúka tzv. flexibilný nabíjací systém, ktorý v podstate pozostáva z kábla s regulátorom, na ktorého jednom konci je konektor typu Mennekes, ktorý zasúvate do auta, a na druhom konci je bajonetová spojka, na ktorú napájate jeden z trojice káblov s príslušným konektorom idúcim do siete – 230 V, 360 V alebo Mennekes. Všetko v krásnom kufríku. Takýmto spôsobom si môžete auto nabiť kdekoľvek – doma, na záhrade, v hoteli či na verejnej nabíjačke, ktorá nemá kábel…

 

Až na koniec sveta

Keď sa vyčerpá kapacita akumulátora, resp. keď klesne pod určitú úroveň, auto prepne do klasického hybridného režimu a vy môžete bez akýchkoľvek obmedzení pokračovať v ceste. Prakticky až na koniec sveta a verte, veľmi radi sa tam vyberiete s takýmto autom. To je vlastne čaro a tiež zmysel plug-in hybridov. Nepotrebujete jedno čisto elektrické auto do mesta, aby ste splnili európsku spoločenskú nôtu, resp. aby ste mohli ísť do zón vyárendovaných pre bezemisné autá a jedno auto na dlhé cesty. Pravda, zmysel to má iba vtedy, keď ten plug-in hybrid reálne nabíjate. V opačnom prípade len zbytočne vozíte so sebou obrovskú masu akumulátora a elektrického príslušenstva. Dodávam, že aj v hybridnom režime „esko“ v hojnej miery využíva elektrickú energiu – či už na pomoc spaľovaciemu motoru, aby mu znížil spotrebu, alebo samostatne na pohon auta, keď benzínový motor vypne. Do istej miery je to aj kameňom úrazu eska, pretože postupne klesá kapacita akumulátora a môže sa stať, že po dlhšej ceste už v akumulátore nebude dostatok šťavy na to, aby ste všetko v meste obehali na elektrinu. Lexus si napríklad uchová prakticky všetku energiu, ktorú mal akumulátor v momente aktivovania hybridného režimu, resp. režimu uchovania energie. A čo spotreba v hybridnom režime? Tá vzhľadom na vysokú hmotnosť auta a preplňovaný zážihový motor dosť silno závisí od charakteru prevádzky a vášho jazdného štýlu. Ja som ale jazdil v rozmedzí od zhruba 7 do 13 l/100 km.

Dokonalý súlad

Keď si to porovnám s predošlou generáciou plug-in hybridnej triedy S, tak najvýraznejšími zmenami sú dvojnásobný dojazd a to, že baterka nevytvára v kufri schodík. Teraz je kufor rovný. Na pomery veľkosti auta je síce malý, presnejšie povedané plytký, ale dobre využiteľný. Na záver musím konštatovať, že mi k triede S – ku komfortnému posedu, ku komfortnému vybaveniu, ku komfortnému podvozku, k výbornému odhlučneniu, k všeobecnému pocitu pokoja v aute – nesmierne pasoval elektrický pohon, ktorý je tichý a hladký – aj keď s občasnými trhnutiami. Celkovo som najazdil 951 km, z toho 556 na elektrinu, pričom indikovaná spotreba benzínu bola 5,4 l/100 km. A to som sa vozil ako „pán“.

Videotest: Mercedes-Benz S580e vs. Tatra 613 Special, resp. teraz a vtedy

Čo treba uznať

  • Vysoký dojazd, rýchle nabíjanie.

Čo nám chýbalo

  • Opačne naprogramovaná rekuperácia D AUTO.

Čo nás prekvapilo

  • Občasné trhnutia auta pri podraďovaní.

 

Mercedes-Benz S 580 e Long

  • Cena (základ/test)                                          107 460/172 386 €

Motor

  • preplňovaný zážihový R6/24V + PHEV, zdvihový objem valcov 2 999 cm3, max. výkon 270 kW (367 k) pri 5 600 – 6 100 ot.min-1, max. krútiaci moment 500 Nm pri 1 600 – 4 500 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 110 kW (150 k), max. krútiaci moment 480 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 375 kW (510 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 750 Nm. Emisie CO2 14 – 22 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,2 s, vmax=250 km/h, energetická spotreba WLTP/test 21,3 – 25,6/~23  kWh/100 km, spotreba paliva WLTP/test 0,6 – 1,0/5,4 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • 230 V – 1×
  • AUX – nie
  • USB-A – nie
  • USB-C – 8×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Batožinový priestor: 350 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov