Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Vodičáky po novom asi nebudú od 1.1.2023! Tento termín je reálnejší

Vodičáky po novom, teda komplikovanejšie, pravdepodobne nebudú od 1.1.2023, ale neskôr. Nie je to prvýkrát, čo sa táto informácia prichádza. O zmene v udeľovaní vodičských oprávnení sa rozpráva už viac ako 5 rokov.

Slovensko je jednou z posledných krajín v Európskej únii, kde sa vedomostná časť záverečnej skúšky ešte stále robí formou papierového testu. Ale tiež napr. jednou z posledných krajín, kde sa vodičák na motorku robí priamo na motorke s inštruktorom…

Prezentujú to tak, že táto forma okrem možnosti detailného naučenia sa poradia správnych odpovedí umožňuje rôzne korupčné konanie. Chcete mi povedať, že človek, ktorý sa nedokáže naučiť základné otázky sa vie naučiť poradie odpovedí podľa testu? O rôznych slúchadlách do ucha atď., teraz ani nehovorím.  Samozrejme, je divné, keď príslušníci marginalizovaných skupín, ktorí reálne nevedia čítať a písať, majú vodičáky, ale domnievam sa, že toto riešenie problém úplne nevyrieši, dúfam, že ho aspoň výrazne eliminuje.

Novinky, ktoré by síce mali prísť už v roku 2023, ale veľmi pravdepodobne sa to do 1.1.2023 nestihne, reálne sa už teraz šepká o odklade o pol roka, zmenia celé záverečné skúšky.

Hlavnou  zmenou je, že záverečné skúšky už nebudú prebiehať v priestoroch autoškoly, ale v priestoroch v správe Ministerstva vnútra, pravdepodobne v niektorej z budov polície, alebo na okresných úradoch. Čiže štát musí nakúpiť počítačové sústavy, komponenty, softvéry… a aj tak si dovolím povedať, že výsledok zvýšenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je neistý. Novým vodičom chýba skôr praktické uvažovanie v premávke, neuvedomujú si následky svojho konania (rýchla jazda, nepozornosť, a to sa ešte nebavíme aj o príliš pomalej jazde atď.) .. ale o tom niekedy nabudúce…

Proces záverečných skúšok by bol taký, že prvý deň by systém náhodne vygeneroval 40 otázok z 1500 otázok v databáze. Maximum bude 100 bodov, pričom uchádzač, na to aby bol úspešný, potrebuje 90 bodov. Iný (vraj nie je jasné určený, ktorý deň po testoch) pôjde uchádzač jazdiť – praktická časť. A teraz si predstavte, že máte 25 rokov, chodíte už do práce, a zrazu potrebujete 2 dni voľna na záverečné skúšky na vodičák. Šéf vás zožerie aj s topánkami. Myslím si, že tento bod nie je vymyslené správne. Osobne si však ďalej myslím, že či náhodou nebude pes zakopaný v tom, že počítačových súprav je len pár, uchádzačov veľa a v danom dni sa nestihnú všetci uchádzači vystriedať.

Navyše, bifľovanie testov, nie je cestou. Uvidíme, či budú niekde spomínané otázky zverejnené, tak ako je tomu teraz, a skoro všetky testy si viete reálne na internete nájsť.

Keď zdravý rozum nestačí

Teória je vec jedna, prax druhá

Obe veci medzi sebou súvisia. Strašne som zvedavý na to, ako budú tie otázky na vodičský preukaz koncipované. Či aj naďalej bude poväčšine najdlhšia odpoveď správna, či budú chytáky, alebo to bude jasne a zrozumiteľné pre každého. Ak to spravia dobre, tak naozaj zložím z hlavy klobúk. Naozaj nie je problém testy postaviť tak, aby takmer nikto neprešiel. A to asi poznáme ešte zo školských čias.

Foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov