Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota Corolla Cross – Svätokrádež alebo…? Prvá jazda

Toyota Corolla Cross je prvé skutočné SUV s legendárnym názvom Corolla.

Prvá generácia Corolly sa objavila v roku 1966 a dnes, o 56 rokov neskôr, sa objavuje prvé SUV s názvom Corolla. Nie oplastované kombi, ale skutočné plnohodnotné SUV. Je to svätokrádež alebo vznik niečoho, čo budeme velebiť. Keď sa na to pozriem z morálneho hľadiska, tak sa to nedá nijako inak nazvať ako svätokrádež. Corolla je predsa hatchback, sedan či kombi, nie SUV a nové SUV mohla Toyota nazvať akokoľvek inak. Avšak keď sa na to pozriem z marketingového hľadiska, tak plne chápem, prečo Toyota využila meno Corolla. Ľudia toto meno poznajú a navyše má u nich výborné renomé. Bolo by to doslova „mrhanie zdrojmi“ nevyužiť ho. Do tretice sa na pôvodnú otázku musíme pozrieť z pohľadu predaja. A v tejto súvislosti si dovolím tvrdiť, že vzniklo niečo, čo budeme velebiť. Predaj áut triedy C, kam Corolla patrí, totiž od roku 2010 postupne klesá, no segment C-SUV, kam zasa zapadá Corolla Cross, od toho istého roku rastie, od roku 2015 dokonca prudko rastie. Predpokladám teda, že sa Corolla Cross bude predávať ako teplé rožky. Na druhej strane je pravda, že by sa s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou predávala tak isto, aj keby sa volala akokoľvek inak. A nakoniec to najdôležitejšie – pohľad na vec zo stránky techniky. A z tohto uhla pohľadu môžem definitívne povedať, že vzniklo niečo, čo budeme velebiť. A nevravím to iba na základe toho, čo píšu tlačové materiály, ale z osobných skúseností z prvých testovacích jázd v okolí Barcelony. Nová Toyota Corolla Cross je totiž výborná.

Tým, že s rázvorom 2 640 mm a dĺžkou 4 460 mm zapadá medzi modely CH-R a RAV-4 určite nepoviem nič prekvapivé. A asi ani tým, že stojí na najnovšej vývojovej verzii podlahovej platformy TNGA-C. Možno ste to vedeli, možno nie, ale určite vás to neprekvapí. Asi vás ale prekvapí, že spomínaná podlahová platforma má dosah nielen na stavbu auta, komfort a jazdné vlastnosti, ale aj na bezpečnostné a asistenčné systémy.

Bezpečnosť je základ

Začnem teda bezpečnostnými a asistenčnými systémami. Je ich toľko, že Toyota zmenila názov Toyota Safety Sense na T-Mate. Pôvodné systémy dostali zlepšenú funkcionalitu, čo spočíva v rozšírenom rozsahu snímačov, lepších reakciách a adekvátnejších zásahoch systémov, pribudli nové systémy, resp. nové funkcie. Napríklad systém aktívneho vedenia v jazdnom pruhu upraví trajektóriu vozidla tak, aby sa dosiahol bezpečný odstup od auta jazdiaceho v susednom pruhu. To sa zíde pri jazde po diaľnici, keď auto v susednom jazdnom pruhu ide príliš blízku k deliacej čiare. Úplne novým systémom je Proactive Driving Assist s troma funkciami. Podporou riadenia pri vyhýbacom manévri, podporou riadenia pri prejazde zákruty a podporou spomalenia. Ďalšou novinkou je varovanie pred otvorením dverí, keď sa zozadu blíži auto, motorkár či cyklista, ďalšou zasa upozornenie na zabudnuté veci či dieťa na zadnom sedadle. Toyota pritom využíva zdravý rozum a nejde do všetkého bezhlavo s využitím drahých technológií. Napríklad spomínané varovanie na zabudnuté veci či dieťa na zadnom sedadle funguje na veľmi jednoduchom princípe. Keď pri príchode k autu otvoríte aj zadné dvere, tak vás po vypnutí motora upozorní, aby ste si skontrolovali zadné sedadlá. Netreba snímače obsadenia, ani snímače pohybu v kabíne. Stačí jednoduchý sedliacky rozum – keď sa otvorili zadné dvere, asi tam niekto niečo hodil, keď sa tie dvere neotvorili, zrejme tam nikto a nič neprikvitlo.

Aj štvorkolka

Na pohon Toyoty Corolla Cross slúži piata generácia hybridného systému. Srdcom hnacieho ústrojenstva je 1,8- alebo 2,0-litrový benzínový agregát. Na Slovensku, ale aj v celej Európe, za nateraz bude predávať iba silnejšia verzia s dvojlitrovým motorom, avšak vo verzii s pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies AWD-i. V prípade verzie AWD-i zabezpečuje pohon kolies zadnej nápravy elektromotor – bez akejkoľvek mechanickej väzby na prednú nápravu. Mimochodom, zadný elektromotor má v porovnaní s predošlou generáciou systému 6× vyšší výkon – 41 koní namiesto 7 a až 84 Nm namiesto 55. Verzia FWD aj AWD-i majú totožný celkový výkon hybridného systému – 145 kW (197 k), pri verzii AWD-i má spaľovací motor znížený výkon. Systém využíva lítiovo-iónový akumulátor. Zatiaľ čo akumulátory elektromobilov sú orientované na energetickú hustotu, tento akumulátor je zameraný na výkonovú hustotu. To znamená, že poskytne vyšší výkon a zároveň sa rýchlejšie nabije. Nový akumulátor je o 14 % ľahší, má o 14 % vyšší výkon ako predošlá generácia. Veľký dôraz kládli konštruktéri na zlepšenie „spojenia“ medzi plynovým pedálom a prácou hybridného hnacieho systému. A je to aj cítiť. Navyše, ako som si overil aj vysávačový efekt je potlačený na minimum. Pohon AWD-i funguje proaktívne – zaberá nielen pri preklze predných kolies, ale aj pri prudkom rozjazde z miesta a pomáha aj pri prejazde zákruty, aby potlačil pretáčavosť alebo nedotáčavosť. Dodávam, že verzia FWD má normovanú spotrebu 5,9 l/100 km, verzia AWD-i 6,3.

Samé príjemné veci  

Vo veľmi dobrom svetle sa ukazoval podvozok. Je príjemne komfortný, pritom veľmi dobre vyvážený z hľadiska jazdných vlastností. A veľmi príjemný je aj interiér. Corolla Cross ako prvá v rámci Toyoty používa 12,3-palcový plne digitálny prístrojový štít, ktorý navyše poskytuje 4 témy zobrazenia. Nemôže chýbať ani dotykový displej. Ten má uhlopriečku 10,5 palca, má nové a prehľadnejšie menu, ale hlavne oveľa rýchlejšie reakcie. Zaujímavosťou je hlasové ovládanie v slovenskom jazyku, musíte sa však naučiť presné príkazy. Je ich zhruba 60. Pre slovenských zákazníkov je dôležitý aj objem kufra. Ten je 433 dm3 a využiteľnosť môžete zlepšiť zmenou sklonu operadiel zadných sedadiel – avšak samozrejme na úkor komfortu sedenia vzadu.

Toyota Corolla Cross sa bude predávať v troch stupňoch výbavy – Comfort, Style a Premiere Edition. Najlacnejšia, teda verzia Comfort s predným pohonom kolies stojí v základe 32 990 eur, top verzia Premiere Edition s pohonom AWD-i je v základe za 41 790 eur. Ja osobne sa už teším na riadny redakčný test, v Španielsku som sa totiž riadne navnadil.

Toyota Yaris Cross – Hybridná štvorkolka

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov