Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Predné brzdové svetlo na Slovensku alebo kolosálna blbosť?

Zamysleli ste sa niekedy nad niečím čo sa sprvoti javilo, že by to mohlo byť super, ale postupom času a prirodzeným myslením ste po čase vyhodnotili, že to asi nebude to pravé orechové? A presne tam podľa nás spadá predné brzdové svetlo.

Nie, nevysmievame sa z tohto nápadu. Len úprimne, ja neviem, či sa naozaj iba smiať, alebo rovno plakať. Každopádne, letmo tento projekt, ktorý dostal na Slovensku zelenú, predstavíme.  Chápeme, že cieľom je zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, ale prečo preboha takto? To je ešte horší nápad, ako znížiť lehoty na STK pre 10 a viac ročné autá, lebo len zlomok percenta príčin dopravných nehôd predstavuje zlý technický stav starších vozidiel….

Trošku štatistiky. Dopravné nehody v Európskej únii si každoročne vyžiadajú tisícky obetí a aj zranených. Hoci sa darí postupom rokov ich počet znižovať, množstvo obetí je stále vysoké. Pre obraz, len v roku 2019  prišlo počas dopravných nehôd o život takmer 23-tisíc ľudí! V rebríčku najbezpečnejších ciest vedie Švédsko, na poslednom mieste figuruje Rumunsko.  Aj keď je v Európskej Únii oproti celosvetovému priemeru omnoho menej nehôd, a tým pádom aj menší počet strát na životoch, európsky lídri sa neustále snažia zbytočnú stratu na životoch čo najviac obmedziť. Niečo o policajnej štatistike nehodovosti sa dočítate v práve vychádzajúcom čísle Auto magazínu.

Niektorí ľudia vidia spôsob, ako znížiť nehodovosť použitím zeleného predného brzdového svetla.. Predné brzdové svetlo je totiž priamo napojené na zadné červené brzdové svetlo, takže namontovanie tohto prvku nie je žiadnou veľkou vedou.

Ako to funguje?

V momente, keď vodič začne brzdiť, výstražné zadné červené svetlo upovedomí všetkých vodičov aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Keďže je predné brzdové svetlo priamo napojené na to zadné, oba svetelné signály sú vyslané zároveň.

Komu to pomôže?

V teoretickej rovine len chodcom, a aj to si myslím, že minimálne. Ale dobre, predstavte si, že prechádzate cez cestu, kde je hustá premávka. Aj keď stojíte na prechode pre chodcov, váš bezpečný prechod to nezaručí. No ak chodec, čakajúci na okraji cesty vidí, že blížiaci sa vodič začína brzdiť – a to vďaka zelenému signalizačnému brzdovému svetlu – môže bezpečne prejsť cez cestu.

Doslova sa mi „páči“ a smejem sa aj z tvrdenia, že vraj to pomôže aj v kolónach. Vraj cez spätné  zrkadlo šofér zistí, že automobil za ním si je vedomý aktuálnej situácie na vozovke. A čo akože mám vtedy spraviť? Zvyčajne je aj tak už neskoro a vyskočiť z auta často naozaj nemá zmysel a jediné čo vám ostáva je sa pripraviť na náraz, prípadne ak to situácia dovoľuje buď poriadne stúpiť na brzdu alebo presne opačne brzdu povoliť aby vás energia posunula ďalej. Navyše, moderné autá operujú už aj s touto informáciou a vedia sa na náraz pripraviť.

Prečo nie? Lebo to je principiálna blbosť!

Lebo ako isto viete, tlačia nás do elektrických áut, ktoré majú byť vo vysokom stupni autonómne a majú vedieť zastaviť samé v prípade hroziacej nehody.

Asi všetci vieme, že drvivé percento ľudí vie správne vyhodnotiť, či vozidlo spomaľuje, zrýchľuje, alebo ide konštantne. Pomáha nám v tom okrem iného aj sluchový vnem. Pripúšťam, že v dobe elektromobilov (aj tie generujú zvuk do určitej rýchlosti a potom hučia pneumatiky) to môže byť pre určitú skupinu ľudí problém. Princípom nehôd s chodcami nie je nesprávne vyhodnotenie rýchlosti či vzdialenosti, ale skôr nepozornosť, a to obyčajné malé zelené svetielko v nárazníku nevyrieši!

A pritom obyčajné bliknutie diaľkovými svetlami tento problém dekády vyriešilo úplne prirodzene postačujúco. Čo príde nabudúce? Bočné brzdové svetlo? Stropné brzdové svetlo? Brzdové svetlo pre svokru, alebo pre deti v detskej sedačke?!

Prakticky 100 rokov sme žili bez predného brzdového sveta, a osobne si neviem predstaviť si niečo také na svoje staré auto namontovať. A nenamontoval by som si to už len z princípu, nakoľko to nepovažujem za prvok, ktorý by rapídne zvýšil bezpečnosť na cestách.

Navyše, keď vám nebudú fungovať brzdy, lebo stratíte napr. kvapalinu, tak brzdové svetlá vzadu vám budú svietiť aj tak… Čo ak chodec bude uvedený do omylu a dôjde k stretu s (ne)brzdiacim autom?

Čo na to policajti?

Zaujímalo by ma, čo na to policajti, keďže ako všetci vieme, vyhláška zelené svetlo nepozná,  a pri jazde nie len u nás ale v zahraničí to môže byť pekný prúser. Ešte dodám, že v priloženej tlačovej správe bolo poďakované za spoluprácu aj policajnému zboru.

Kedy, koľko a kde?

Celkovo sa projektu zúčastní približne 3-tisíc automobilov. Do testu sú zapojené všetky druhy vozidiel pohybujúcich sa na pozemných komunikáciách – osobné, dodávkové aj nákladné autá, kamióny a autobusy (mestské, prímestské aj diaľkové), traktory a aj vybrané mechanizmy.

Vozidlá budú po mestách Partizánske, Trenčín, Prievidza a Žilina premávať od 22. septembra 2022 až do 22. júna 2023. Obyvatelia týchto miest, tak budú môcť sami posúdiť efektivitu zavedenia predného brzdového svetla a jeho dopad na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

Zdroj a foto: Projekt Predné brzdové svetlo

Diskusia 16
  1. Martin Používateľ hovorí

    Ako absolvent fakulty sa len divím, čo za výskum sa to chystá v dnešnej dobe moderných vozidiel plných inteligentných dopravných asistentov.
    Premrhaný čas a peniaze.

    1. Marek PAUCO Používateľ hovorí

      som veľmi rád, že niekto postrehol aj túto myšlienku v texte, ohľadom autonómnych áut…

  2. Ján Používateľ hovorí

    Riešilo sa to tu už pred 3-4 rokmi. Pravdepodobne to nenašlo využitie aj s ohľadom na vykonané výskumy. Prečo sa to rieši znova, keď je jasné, že to nechceme?

    1. Marek PAUCO Používateľ hovorí

      lebo niekomu nestačilo zamietave stanovisko, najmä keď v tom má kapitál? 🙂 alebo žeby už prachy nehýbali svetom?:)

  3. Peter Používateľ hovorí

    …u nas v kopcoch bezne stoja vodici na brzde, ale pritom (dole kopcom) zrychluju. Ak si chodec na prechode bude mysliet ze brzdi, tak je to prusvih.. Nie je to domyslene. V BA cele Dlhe diely, Koliba, Karlovka aj Dubravka (tie idu kontinualne dole kopcom az do mesta).. Aby sa pocty zrazenych nakoniec este nezvysili … 🤔

  4. Peter Používateľ hovorí

    … alebo na snehu. Brzdim, ale mi to nebrzdi.. Zatial co dialkacmi by som blikol az vtedy ked viem, ze mam auto pod kontrolou.

  5. Branislav Používateľ hovorí

    Ak to zachráni jeden život ,tak to ma zmysel. Zda sa, že autor článku pise o témach, ktorým nerozumie.

    1. Marek PAUCO Používateľ hovorí

      Dobrý deň. Zdá sa, že pán pracuje pre jednu nemenovanú skúšobnú organizáciu, žeby ste z toho mali ďalší biznis? 🙂 takže chápem, že tento nezmysel obhajujete PS. pracujem s dopravou každý deň, a aj s nehodami.

  6. Andrej Klčo Používateľ hovorí

    Jeeezis, tak emocionálny text pri téme, ktorá by mala byť čisto technická sa málokedy vidí. “Nenamontoval by som si to už z princípu. Čo bude nasledovať? Bočné brzdové svetlo?”… No nič. Toto nie je Rasťo Chvála. 🙂

    1. Marek PAUCO Používateľ hovorí

      preto je to v sekcii blogy, aby si ľudia prečítali názor, ktorý plynia z normálneho sedliackeho rozumu odbornej novinarskej motoristickej verejnosti a nie z “názorov odborníkov”… hmm na tému ostatných novinárov sa baviť nebudem a už vonkoncom nie na ich odbornosť, lebo ako vieme všetci, peniaze nesmrdia, a na PR niektoré produkty dávajú strašné prachy 🙂

  7. Štefan Používateľ hovorí

    Všetkým tým, ktorý tu riešia,že autá majú moderné asistencie,že je to blbosť, strata času, peňazí a podobné nezmysly!!!!!!! Ide hlavne o informáciu pre chodcov!!!!!! Za mňa super nápad .Povinne na všetky autá.

    1. Raiback Používateľ hovorí

      Ak by to bolo spojene paralelne s prevodovkou, motorom brzdou tak nech..ale ja osobne brzdu pouzivam nudzovo, alebo ked chcem zastavit. vacsinou pedvidam situaciu na ceste, a spomalujem motorom.Noha dole z plynu, a podradujem si.Takze az budes stat na prechode, tak si na moje zelene svetlo budes musiet pockat velmi dlho. A zatial Ti ujde autobus 🙂

  8. Jozef Používateľ hovorí

    Už tie autá budú niektoré ako vianočné stromčeky,
    hlavne že na niektorých nie je vidieť z bočného pohľadu spredu ani smerové svetlá, tie maličké umiestnené v spätných zrkadlách nie je vidieť,mám už svoj vek ale z pohľadu vodiča tvrdím že toto bezpečnosť chodcov neovplyvní,
    radšej prosím Vás riešte elektrokolobežky a elektroskútre bez homologizácie na cestách

  9. Raiback Používateľ hovorí

    Keby to namontovali mne, tak by som chcel aby ten co to vymeslel sa postavil na prechod prechodcov a garantujem mu ze ostatní chodci by davno presli cez cestu( lebo spozoruju ze som spomalil aj bez zeleneho svetla a on jediny tam bude stat ako..ved viete co. Jednoducho dam nohu dole z plynu a zacnem podradovat tak, ako to robim vzdy. A na brzdu slapnem az ked ked budem chciet zastavit pred prechodom

  10. Stefan Používateľ hovorí

    Aj podľa mňa je to blbosť a áno súhlasím s redaktorom prečo nevymyslia nejaky assistent ktorý by ozaj pomohol, nech robia výskum ohľadne senzorov a pod., No na to zrejme tá firma nemá peniaze ale na to aby dala patentovať dva káble napojené na zadné svetlo plus nejake zelené LED svetlo to áno. Takto sa už business dávno nerobí, a ak dobré viem už to testované bolo v Nemecku no úspech to nemalo, tak sa snažia pretlačiť blbosť cez SK… O chvíľu tu máme samojazdiace auta tak neviem či budem kukať zelené svetlo zo strany spolujazdca. :))) Proste slovenské podnikanie….

  11. Majo Používateľ hovorí

    Idiotskí idioti, samé debility. Keď ide nejakým debilom o zdravie a životy ľudí nech nerobia to, čo robia. ľudia budú kapať od zimy, hladu a trápenia a idioti idú robiť takéto debility, Ako aj denné svietenie. Každíý normálny, zdravý nie slepý vodič vidí za svetla skôr automobil, než svetielka, navyše to denné svietenie. To je pri tých miliónoch automobilov pekných pár megawatov, ktoré musia alternátory vyrobiť, čiže musia spáliť pekných pár litrov benzínu, či nafty. To je môj názor, názor obyčajného človeka.

Odpovedať na Peter
Zrušiť odpoveď

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov