Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Pagani Utopia: V12 s manuálnou prevodovkou

Pagani Utopia vznikne v limitovanej edícii 99 exemplárov.

Majitelia utopistických myšlienok snívajte s nami! Respektíve s talianskou automobilkou Pagani, ktorá pri príležitosti 30. výročia predstavila luxusný hyperšportiak Utopia Coupe.

Pagani Utopia vznikne v limitovanej edícii 99 exemplárov, ktoré už prirodzene majú svojich majetných majiteľov. Cena výnimočného vozidla bez dane sa pohybuje na čiastke 2,17 milióna eur. Ako to v prípade automobilky Pagani býva zvykom, časom sa zrejme dočkáme aj otvorenej a niekoľkých špeciálnych verzií modelu Utopia. Horacio Pagani síce založil luxusnú automobilku Pagani už v roku 1992, ale až teraz ukázal svetu tretí model v poradí.

Pred modelom Utopia (C10) spoločnosť Pagani prezentovala vozidlá Zonda (C8) a Huayra (C9). Huayra mala svetovú premiéru v roku 2011, takže novinka sa predrala na trh po viac ako desaťročnej pauze. Avšak v prípade malosériových výrobcov nejde vôbec o netradičný životný cyklus modelov. Názov Utopia hyperšportiaku sedí, pretože v dnešnej dobe je prevažne analógové auto s vidlicovým dvanásťvalcom bez elektrifikácie a manuálnou prevodovkou skutočné prepych a výnimka z pravidla.

V prípade nutnosti však má šofér k dispozícii v ponuke aj automatizovaný manuál. Suchú hmotnosť športového vozidla sa podarilo stlačiť na 1280 kg. Kované disky kolies majú turbínovo tvarovanú karbónovú časť, ktorej účelom je odvádzať horúci vzduch od bŕzd a obmedzovať turbulencie pod hyperšortiakom. Kolesá majú vpredu priemer 21“ a vzadu 22“ vzadu, pričom na výber sú pneumatiky Pirelli PZero Corsa alebo Pirelli SottoZero pre jazdu v nízkych teplotách.

Obe “gumy” navrhli a vyrobili odborníci špeciálne pre model Pagani Utopia. Agregát pochádza naďalej z dielne Mercedes-AMG. Motor V12 s objemom 5980 cm3 je preplňovaný dvoma turbodmýchadlami. Jednotka prešla ďalším vývojom a je ešte výkonnejšia ako v prípade okruhového špeciálu – Huayra R. Spomínaný dvanásťvalec produkuje 635 kW (864 k) pri 6.000 ot/min a 1100 Nm v rozmedzí od 2800 do 5900 ot/min.

Okrem vyššieho výkonu sa v prípade modelu Utopia skloňujú aj vyššie otáčky, väčšia pružnosť a schopnosť splniť tie najprísnejšie emisné limity a kvóty. Základom vozidla je karbónový monokok, ktorý poznáme už z predchádzajúcich modelov Pagani, avšak pre Utopiu ho ešte vylepšili. Úpravami prešiel napríklad spôsob splietania karbónových vláken a použité sú nové kompozitné materiály ako Carbo-Titanium a Carbo-Triax. Výsledkom je zvýšenie tuhosti o 38 percent.

„Viac ako štyri tisíce štylistických kresieb, desať makiet, jeden model do veterného tunelu, dve makety v meradle 1:1 a okrem toho sme ešte potrebovali množstvo nápadov, skúmaní a experimentov prevedených na ôsmich kompletných prototypoch. To všetok stálo za tímovým úsilím, ktoré trvalo viac než šesť let. Venovali sme svoju vášeň, snahu a obete do tvorby niečoho nadčasového a špičkového v zmysle techniky,“ uviedol pri príležitosti 30. výročia Horacio Pagani.

-jj-, zdroj, foto a video: Pagani

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov