Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Lexus ES 300h F Sport Top – Teória ticha

Lexus ES sa nesnaží konkurovať ostatným, má predsa svoju filozofiu, ktorú si všimne však málo motoristov. A to je veľká škoda.

Posúvam sa v dopravnej zápche a užívam si ticho. Veľký, modrý a vďaka paketu F-Sport aj športový sedan od Lexusu si mnohí okoloidúci pozrú, dvihnú obočie a s istou mierou skrývanej závisti pokračujú v ceste. Nemyslím si, že by mi nemecký sedan závideli menej, no Lexus má v sebe čaro neopozeraného a dráždivého sedanu. A to je jeho obrovská výhoda. A nenechajte sa zmiasť označením ES. Je to v podstate nástupca modelu GS a kým v Európe bol ES donedávna neznámym pojmom, v severnej Amerike a v Japonsku je to bestseller. Aktuálne sa predáva v siedmej generácii a dokopy sa ho od roku 1989 predalo viac ako 2,3 milióna kusov. A to je niečo, čo by chceli mať vo svojom modelovom životopise viacerí.

Pointou je ekonomika

Na rozdiel od modelu GS má ES pohon predných kolies, pričom jednoznačnou prioritou je ekonomika prevádzky. A to sa v podstate aj potvrdilo, po týždni prevádzky svietila na palubnom počítači hodnota 5,9 litra benzínu na 100 kilometrov. Je to v podstate odmena za tiché jazdenie, ktoré si vyslovene budete užívať. Lexus sprevádza svojich vodičov potichu. To je cieľ, ktorý sa konštruktéri snažili dosiahnuť a podarilo sa im to. Pritom však poskytuje vynikajúcu spätnú väzbu na vodiča, riadenie je nastavené ideálne a ak treba, motor dokáže potiahnuť. Vtedy síce budete motor počuť, no auto je vďaka podpore elektromotora dynamické. Prevodovka dokáže vďaka konštrukcii, ktorá využíva planétovú prevodovku, simulovať aj prevodové stupne, inak povedané, viete si podkvaltovať a dosiahnuť lepšiu akceleráciu. To, čo od auta žiadate, dostanete. A nielen v dynamike, ale aj v jazdných vlastnostiach. Podvozok je presný a vynikajúco sekunduje motoru, najmä diaľničné zjazdy s vynikajúcim asfaltom si môžete užiť a absolvovať v oveľa vyššom tempe, ako ste zvyknutý z iných áut. Na svedomí to majú adaptívne tlmiče a mierne prekalibrované pruženie verzie F-Sport. Je to však príjemné doplnenie charakteru auta, nie jeho pointa. Pointou je totiž a to sa už opakujem – mimoriadne príjemná spotreba paliva.

Renesancia dotykov

Po tom, čo som si sadol za volant, pocítil som nesmiernu úľavu. Po absolútnej dominancii dotykových displejov v testovacích automobiloch som každú funkciu ovládal gombíkmi. Kedysi by som to označil za prehnané, dnes na diaľku žehnám konštruktérom Lexusu. Všetko, čo potrebujete, si aktivujete stlačením tlačidla, haptický zážitok je maximálny, kvalita stláčania ovládačov je luxusná. A všetko je poruke vrátane touchpadu, ktorým sa pohybujete po veľkej 12,3-palcovej dotykovej obrazovke a prepínate medzi stanicami, alebo využijete funkcie Apple CarPlay, či Android Auto, prípadne digitálny tuner, aby ste si vypočuli svoje najobľúbenejšie rádio.

Prémiová audiosústava vás prenesie do kina, na koncert či do opery. ES300h je prémiový produkt nielen poestetickej či materiálovej stránke, ale aj po tej akustickej. Palec hore. Osobitnú kapitolu si zaslúžia mechanické detaily. Napríklad prstenec otáčkomera je posuvný a v prípade, že chcete na palubnom počítači zobraziť iné funkcie, tak sa odsunie. Mimoriadne sexi úkon, ktorý vnáša nádych klasiky do dnešného digitálneho sveta. Bude sa vám to páčiť? Na to vezmite jed. Prístrojový panel sa mení podľa zvoleného jazdného režimu. Sport prinesie biele podfarbenie otáčkomera. Apropo, jazdné režimy. Prepínate ich kruhovým ovládačom, klasicky, nie cez menu na dotykovom displeji. Palec hore. Ovládač sa nachádza na vrchu kaplnky prístrojového štítu. Na jednej strane prepínate jazdné režimy, na druhej strane stabilizačný systém. Opäť mechanicky a dokonca úplne. Ak sa chcete vyblázniť, máte príležitosť. Sedadlá? Jedna báseň, poloha je ideálna, bočná opora ešte lepšie. Farebný povrch  je atraktívny, pričom máte k dispozícii viacero farieb kože. A nezabúdajme na to, že vďaka novej koncepcii s pohonom predných kolies je vzadu viacej priestoru pre pasažierov, čo znamená vyšší rodinný potenciál. A to sa ráta…

Načo SUV?

Verdikt sa odvíja od základnej ceny tohto modelu, 52 100 eur. To je veľmi prijateľná cenovka najmä s ohľadom na vývoj cien v posledných mesiacoch. Za toľko kúpite české SUV v najvyššej verzii, ktoré sa však po kvalitatívnej stránke nedá porovnávať s Lexusom. Ak si zvolíte verziu F Sport, tak si priplatíte 9 500 eur. A dostanete za to športovejší predný a zadný nárazník, čiernu masku chladiča, súpravu čiernych diskov kolies a tmavší odtieň chrómovaných líšt na dverách. A to stačí, napokon Lexus ES je pekné auto aj bez spomínaného paketu, hoci ja by som ho chcel. Zvlášť v kombinácii s modrou farbou. Lexus ES 300h je určený tým, čo potrebujú predovšetkým komfort, pokoj a koncertné prostredie za volantom. Vlastne Lexus týmto modelom vypĺňa medzeru na trhu a ja by som bol rád, keby si tento model všimli viacerí!

Čo treba uznať

  • Kvalita spracovania je na maximálnej úrovni, nešetrilo sa na ničom.

Čo nám chýbalo

  • Hlasnejší zvuk výfuku v športovom režime.

Čo nás prekvapilo

  • Jazdné vlastnosti svedčia o tom, že Lexus by zvládol aj silnejší motor.

LEXUS NX 450h+ 4×4 e-Four Luxury Top – Telom aj dušou Lexus

Lexus ES 300h F Sport Top

Cena a záruka:

  • základ/test 52 900/67 400 eur
  • 3 + 2 roky/160 000 km

Motor:

  • atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 487 cm3, max. výkon motora 131 kW (178 k) pri 5 700 ot.min-1, max. krútiaci moment 221 Nm pri 3 600 – 5 200 ot.min-1, max výkon elektromotora 88 kW (120 k), max. krútiaci moment elektromotora 202 Nm, max. systémový výkon 160 kW (218 k).

Emisie CO2 128 – 120 g/km.

Jazdné výkony a spotreba:

  • 0-100 km/h za 8,9 s, vmax = 180 km/h, spotreba WLTP/test 5,6 – 5,3/5,9 l/100 km

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov