Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Yamaha XSR900 – Dráždi hada bosou nohou

Yamaha XSR900 naoko vyzerá ako vyslúžili džentlmen, nedajte sa však oklamať. Je to mladícky divoch.

Tvarom nádrže, sedadlom, intarziou medzi sedadlom a nádržou, ktorá po bokoch vytvára minimalistické bočné panely, štýlovým farebným prevedením Legend Blue z pretekárskych motocyklov 80. rokov minulého storočia, vystúpeným okrúhlym svetlometom, zadným svetlom schovaným pod sedadlom, ale najmä mohutným rámom Deltabox pripomína niekdajšie legendárne motocykle Yamaha. Pozor však, toto nie je vyslúžilý džentlmen, ktorý sa z času na čas ukáže na nejakom zraze, vychutná si potľapkanie po pleci od niekdajších kamarátov, prípadne obdiv mladých a potom si pokojne „odbafká“ domov. Táto motorka má v sebe obrovský esprit a na pokojný život dôchodcu bez rizika ani nepomyslí. Naopak, v jednom kuse „dráždi hada bosou nohou“.

Začína to posedom

Stačí, aby ste si na ňu vysadli, chopili sa riadidiel a už cítite to pnutie v sebe. Vďaka mierne dopredu naváženej pozícii tela a širokým riadidlám sa totiž cítite tak trochu ako nahnevaný páv. K tomu si pripočítajte, že máte nohy až pod sebou a je vám jasné, že si touto motorkou nebudete len tak prdkať a kochať prírodou. Mimochodom, na tejto motorke mi mierne dopredu navážená poloha tela ani nevadila, pretože väčšinu času som bol aj tak ešte viac naklonený dopredu. Sedadlo je pomerne pevné a tvarované tak, že máte pocit, že sedíte v ňom, nie na ňom. Za mňa veľké uznanie aj za široké riadidlá, vďaka ktorým som mal motorku neustále pod dokonalou kontrolou. Akurát v meste treba počítať  s tým, že sa v zápche nie vždy zmestíte medzi autami. O to viac, že pár centimetrov na šírku pridávajú ešte aj zrkadlá. Tie inak poskytujú výborný pohľad za vás. Keďže sú celkom vonku, tak v nich vidíte to, čo chcete vidieť, nie svoje ruky, ramená či paže.

Nová elektronika

Otočíte kľúčikom, stlačíte červené tlačidlo Start a priamo spod vás sa ozve dráždivý zvuk, motora a výfuku, ktorý vás až nástojčivo vyzýva, aby ste konečne vyrazili. Vravím, že zvuk ide priamo spod vás, pretože tlmič výfuku s koncovkou je uprostred pod motorkou. Dôvod je jasný, konštruktéri chceli, aby bolo ťažisko čo najnižšie. Samotný zvuk je veľmi pekný – v nízkych otáčkach dunivý, vo vyšších otáčkový rev. Veľmi pripomína radové štvorvalec, až tak veľmi, že by ste určite nepovedali, že motor má tri valce. Tri valce, 889 kubíkov, 119 koníkov a nesmiernu chuť po otáčkach. Červené pole začína teste pred 11 000 ot.min-1. Z môjho pohľadu je ale dôležité, že motor nemá na plyn také zbesilé reakcie, ktorými by až útočil na váš život, ale výkon rastie prakticky lineárne naprieč celým otáčkovým spektrom. Pritom je využiteľný už aj vo veľmi nízkych otáčkach – koniec-koncov, motor má o 6 % vyšší krútiaci moment a maximum navyše odovzdáva o 1 500 otáčok nižšie než doteraz. Samotný motor síce nesie pôvodné označenie CP3, ale je výrazne prepracovaný – počnúc vyšším zdvihom piestov o 3 mm, čo sa pretavilo do zväčšenia zdvihového objemu valcov o 43 cm3, cez prepracované a odľahčené vnútorné komponenty, až po kompletne novú elektroniku a motormanažment. Kým predošlý model XSR900 mal elektronické ovládanie plynu YCC-T, nový model používa polohový senzor APSG, ktorý replikuje pocit priameho ovládania škrtiacej klapky lankom, no v skutočnosti ide o drive-by-wire systém.

Motor ponúka 4 mapy, jednotka je najostrejšia, dvojka pre bežnú jazdu, trojka a štvorka do dažďa alebo pre jazdu po meste. Okrem toho má trakčnú kontrolu, ktorá poskytuje dva prednastavené režimy a jeden užívateľský, v ktorom si viete nastaviť zásah samotnej trakčnej kontroly TCS, protišmykového systému SCS (bočný sklz zadného kolesa) a kontroly dvíhania predného kolesa LIF. Všetky tieto parametre berie elektronika do ohľadu aj v dvoch prednastavených úrovniach. Systémy TCS, SCS, ale aj ABS pracujú so šesťosou inerciálnou jednotkou IMU, ktorá sa prvýkrát objavila na modeli R1 v roku 2015, no dnes je o 50 % menšia a o 40 % ľahšia. Mapy motora D-Mode aj úrovne trakčnej kontroly meníte veľmi jednoducho a rýchlo priamo z ľavej rukoväte a o aktuálnej úrovni oboch systémov vás informuje 3,5-palcový farebný displej. Pochváliť musím, že nová Yamaha XSR900 má tempomat v sérii, a to pretože má až dve pozitíva. Po prvé, že si vaša pravačka môže pri dlhších jazdách oddýchnuť a po druhé, že vám šetrí peniaze. Nie na palive, ale na pokutách. Mimochodom palivo: keď sa budete jašiť, určite počítajte s vyššou spotrebou, no v priemere – teda bežná jazda a občasné jašenie sa – budete niekde v okolí 5,3 – 5,5 l/100 km.

Držte ju v rukách!

Novej charakteristike motora sú prispôsobené upravené prvé dva stupne prevodovky. Súčasťou výbavy je aj obojsmerný quickshifter. Nepracuje tak delikátne ako napríklad na Hondách, ale na druhej strane vás viacej vtiahne do deja.

Pri využívaní quickshifteru sa musíte takpovediac držať motorky.  

Skrátka tu musíte byť pripravený na to, že pri radení smerom nahor vo vyšších otáčkach pod vami motorka sekne a musíte ju mať „v rukách“, aby vám neušla spod zadku. A zakaždým keď ju udržíte, máte blažený pocit, že ste dobrý a že by to bársaký tupec neudržal, a v konečnom dôsledku aj z toho, že ste to vy, kto ovláda motorku a nie elektronika. Samozrejmosťou je tiež antihoppingová spojka a pochváliť musím nízku ovládaciu silu na spojkovú páku a tiež vycibrený záber spojky.

Nielen hrubá sila

Yamaha XSR900 nie je iba o hrubej sile motora, ale k nej pridáva aj sofistikovaný a agilný podvozok. Vpredu je plne nastaviteľná USD vidlica KYB, vzadu je asymetrické výkyvné rameno odpružené cez kĺbový mechanizmus centrálnou jednotkou s tlmičom KYB. Základné naladenie je tvrdé, ale s progresívnym tlmením, takže tú tvrdosť nevnímate nijako otravne. Naopak, pri rýchlej jazde pochopíte, že to inak ani nemôže byť. Motorka veľmi agilne reaguje na všetky povely, či na prehadzovačku z jednej strany na druhú, na dlhú tiahlu zákrutu alebo na vracák… A keďže sa pri dobrzďovaní do zákruty predok neponára príliš, tak ju viete úplne intuitívne nasmerovať k apexu zákruty. Oproti predošlej generácii sa predĺžila výkyvná vidlica o 55 mm, čo znamená vyššiu stabilitu aj v priamom smere.

Mimochodom brzdy majú mimoriadne vysokú účinnosť, v prípade potreby rýchly nástup, ale pritom sa dobre dávkujú, pretože obe brzdové páky dávajú relatívne pevný odpor a vy si tým pádom akosi podvedome uvedomujete čo robíte. Pevný odpor však neznamená, že sa ťažko ťahajú a že po chvíľke ostrej jazdy vás bude bolieť pravá ruka a noha. To rozhodne nie. Jednu výčitku však predsalen mám. Pre moje krátke prsty je brzdová páka aj v najbližšej polohe ešte stále trochu ďalej, než by som ju chcel mať. K dobrým jazdným vlastnostiam prispieva aj nízka hmotnosť motorky ako takej – váži iba 193 kg – a kované kolesá SpinForged, ktoré sú pevné a pritom ušetrili 700 gramov. To prispieva k citlivejšiemu odpruženiu, ale aj zníženiu zotrvačnosti, čo dodáva motorke pohotovejšie reakcie najmä v zákrutách a pri brzdení. Keď som sa dotkol hmotnosti, rám v štýle Deltabox je vyrábaný technológiou Controlled Filling, ktorá zabezpečuje dokonalú kontrolu odlievania, vrátane teploty a rýchlosti vstrekovania hliníkovej zliatiny do formy. Výsledkom je nízka hmotnosť a vyššia pevnosť rámu. Navyše rám využíva rôzne profily s hrúbkou steny od 1,7 mm v najtenšom mieste až po 3,5 mm v najhrubšom, čím sa zároveň zabezpečuje tzv. vyladená tuhosť rámu. Inými slovami: rám je tuhší tam, kde je viac zaťažený, a na miestach kde je naopak menej zaťažený konštruktéri ušetrili na hmotnosti.

 

Do Rakúska nie!

Yamaha XSR900 ide presne v duchu toho, čo dnes letí – spája retro dizajn a modernú technológiu. A napočudovanie, hoci už mám pár krížikov na ramene, ani pre mňa nie je posed nijako únavný a pokojne som na nej vydržal aj dlhšiu cestu. Napríklad do Rakúska by som s ňou však nešiel ani keby čo bolo. Pravdepodobne by som totiž na pokutách prišiel aj o gate. Táto motorka si totiž doslova pýta, aby ste jazdili celkom inak ako to kedysi niekto zhrnul do dopravných predpisov. Tie sú pre túto motorku iba zdrap papiera pre „starých páprdov“. Neberte ma tak, že doma jazdím ako prasa, ale jazdiť na Yamahe XSR900 podľa predpisov je fakt nemožné.

Stručne

Čo treba uznať

  • Agilný motor aj podvozok, výborné brzdy.

Čo nám chýbalo

  • Viac času, krajšie počasie.

Čo nás prekvapilo

  • Motorka si pýta rýchlosť a razanciu na plyne aj brzde.

YAMAHA Tracer 9 – Supešport na zvýšenom podvozku

Yamaha XSR900

Cena (základ/test)                                                         10 450/10 450 €

Záruka                                                                                2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Kvapalinou chladený R3/12V, zdvihový objem valcov 889 cm3, max. výkon 87,5 kW (119 k) pri 10 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 93 Nm pri 7 000 ot.min-1. Emisie CO2 115 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 193 kg, vmax= ~215 km/h, spotreba výrobca/test 5,0/5,3 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov