Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-EQ EQS 580 4Matic – Prémiový búrač mýtov

Mercedes-EQ EQS 580 4Matic je elektrická vlajková loď značky, ktorá akoby prišla z budúcnosti. Nabitá špičkovými technológiami a pripravená dokázať, že elektromobilita môže mať zmysel pre všetkých.

Možno ste sa už niekde stretli s tvrdením, že EQS od divízie Mercedes-EQ je elektrický ekvivalent luxusnej limuzíny – triedy S. To však nie je celkom pravda, hoci aj EQS je prepychové auto. Nie je však až také priestranné a nie je primárne zamerané na posádku sediacu vzadu. S triedou S by som ho neporovnával. Čo však môžem povedať s čistým svedomím, je, že EQS nastavuje nový štandard medzi luxusnými elektromobilmi. Stojí na novej podlahovej platforme vyvinutej špeciálne pre batériové elektrické vozidlá a má najnižší súčiniteľ odporu vzduchu medzi sériovo vyrábanými autami, cx = 0,20. Je ukážkou toho najlepšieho, čo dizajnéri a konštruktéri Mercedesu v súčasnosti dokážu dostať na cesty.

Premyslené do detailov

Stačí rýchly pohľad na tvar karosérie nového modelu EQS a je jasné, aký obrovský dôraz kládol výrobca na eliminovanie odporu vzduchu pri jazde. Aerodynamické krivky sú doplnené o množstvo ďalších detailov. Tak napríklad špeciálne obvodové oblúky v rámci diskov kolies, zatemnená maska chladiča či zasúvacie kľučky dverí. Myslím, že sa nepomýlim, ak dizajn EQS nazvem účelovým. To však nie je kritika, auto je napriek (alebo vďaka?) tomu elegantné a srší z neho noblesa hodná značky Mercedes.

Nejde pritom o krpca, veď EQS meria na dĺžku viac ako 5 metrov a má rázvor osí náprav na úrovni 3,2 metra. Pri takýchto rozmeroch sa previsy v prednej aj zadnej časti auta zdajú byť krátke, ale aj vďaka nim je elektrická novinka taká pohľadná. Mne sa páči použitie bezrámových okien a aj príplatková predná maska za 330 eur s desiatkami malých trojcípych hviezdičiek. Nesmiem zabudnúť na geniálne predné svetlá s názvom Digital Light, ktoré sú opticky prepojené LED linkou. Využívajú až 2,6 milióna pixelov a patria medzi úplnú špičku medzi svetlami v osobných autách. Nielen svojím tvarom, ale najmä fungovaním, a teda tým, ako brilantne vykrývajú premávku a aký široký svetelný kužeľ vytvárajú.

Samozrejmosťou je bezkľúčový systém odomykania a zamykania dverí na všetkých štyroch kľučkách, ale tí pozornejší z vás si isto všimli aj neobvyklý detail. Hovorím o záhadných dvierkach medzi predným kolesom a šoférovými dverami. Ide o výsuvný lievik, cez ktorý sa nalieva zmes do ostrekovačov okien. Predná kapota sa totiž dá otvoriť iba v prípade nevyhnutnej potreby a iba v servise.

Z inej galaxie

Moment po tom, čo si človek prvý raz sadne za volant, je očarujúci. Mal som pocit, že sedím vo vesmírnej lodi z inej galaxie. Áno, na displeje som z nových áut zvyknutý, alebo toto je extra trieda. Hyperscreen, ako Mercedes trojicu obrazoviek pod spoločným krycím sklom nazýva, vám vyrazí dych. Veď ak by som spočítal veľkosti všetkých troch displejov, dostanem sa na hodnotu 55 palcov! Pred vodičom sa nachádza digitálny kokpit tvorený 12,3-palcovým LCD displejom, pričom 17,7-palcová stredová obrazovka aj tá pred spolujazdcom využívajú OLED technológiu.

Pripomínam však, že v nižších verziách je Hyperscreen za príplatok. A aby tých obrazoviek v EQS nebolo málo, tak na čelné sklo pred vodiča Mercedes premieta údaje aj prostredníctvom 77-palcového head-up displeja s rozšírenou realitou. Ja viem, mohol som začať masážnymi sedadlami s funkciou vyhrievania aj odvetrávania, mohol som pochváliť použité materiály a kvalitu ich spracovania, ale toto je Mercedes. Koho by som tým už len prekvapil? Radšej vám predstavím multimediálny systém MBUX, ktorý mnohí z vás už síce poznajú z iných modelov značky, no tu je infotainment doplnený o ďalšie špičkové technológie. Mňa mimoriadne zaujala inteligentná navigácia, ktorá doslova rozmýšľa za vás. Ak máte v akumulátore málo energie, jednoducho si viete vyhľadať všetky nabíjačky v okolí. S ich presnou polohou, dodávaným výkonom aj názvom spoločnosti, ktorej stojan patrí.

Systém vám vyráta, koľko kapacity bude mať batéria po príchode k nabíjačke a elektronika počas cesty pripraví akumulátor tak, aby sa mohol okamžite dobíjať čo najvyšším výkonom. Samozrejme, cestu si viete naplánovať ešte doma. Auto vám ukáže ideálnu trasu, odporučí, kde a ako dlho dobíjať, aby ste do cieľa dorazili pohodlne a v čo najkratšom čase. A to je len malá ochutnávka, systém dokáže omnoho viac vecí. Ja ešte spomeniem funkciu čistenia vzduchu prúdiaceho do interiéru cez filter s aktívnym uhlím. Nezáleží na tom, v akom špinavom prostredí sa s autom nachádzate, do kabíny vám prúdi čistý vzduch bez zápachu. Systém má svoje limity, ale v 99 percentách prípadov funguje výborne. Z ergonomického hľadiska mám výčitku azda iba k lište ovládačov umiestnenej v rámci stredového tunela. Nachádza sa totiž pred lakťovou opierkou a pri obsluhe multimediálneho systému som predlaktím nechtiac stláčal všetko možné vrátane výstražných smeroviek.

Nie je ako trieda S

Na zadných sedadlách bude mať dostatok miesta každý typ postavy, no nie je tu taký kráľovský priestor ako v triede S. Elektrické EQS vzadu neponúka relaxačnú polohu ani iné vymoženosti známe z ikonického „eska“. K dispozícii je 3-zónová klimatizácia, USB-C porty a, samozrejme, aj funkcia vyhrievania sedadiel.

Za nimi sa nachádza rozmerný batožinový priestor s objemom 670 dm3  a treba povedať, že je aj rozumne tvarovaný a s dobrým prístupom. Výrobca nezabudol ani na sťahovaciu roletku, vďaka ktorej po otvorení kufrových dverí nefúka chladný vzduch na hlavy zadných pasažierov.

Bez obmedzení

Vrátim sa k nadpisu. Prečo je EQS búrač mýtov? Pretože je to elektrické auto, ktoré sa nenabíja pomaly a ktoré nemá limitujúci dojazd. Na prach tak rozbíja dva najväčšie postrachy ľudí pri elektromobiloch. Verzia 580 4Matic má batériu s využiteľnou kapacitou 107,8 kWh, čo pri priemernej spotrebe energie do 25 kWh/100 km značí reálny dojazd vysoko nad 500 kilometrov.

Hoci pri nabíjaní pracuje s napätím „iba“ 400 V, dokáže sa dlhú dobu nabíjať maximálnym výkonom až 200 kW. Na nabíjačke tak nemusíte stráviť mladosť, stačí prestávka na kávu a pokračujete ďalšie stovky kilometrov. Iste, čas nabíjania závisí od výkonu nabíjacieho stojanu, no pri plnom výkone vám na ďalších 100 kilometrov dojazdu stačí aj 10 minút nabíjania. Doma si auto môžete dobíjať tak z klasickej 1-fázovej, ako aj zo silnejšej 3-fázovej zásuvky. EQS má 11-kilowattovú palubnú nabíjačku, no za príplatok môžete mať až 22-kilowattovú.

Klame telom

Elektrická novinka nie je žiadne pierko, váži statočných 2,7 tony, ale na ceste váhu auta vodič väčšinu času nepociťuje. Skvelú prácu odvádza vzduchový podvozok, ktorý posádku na palube hýčka totálnym jazdným komfortom a až neuveriteľným odhlučnením a tiež je tu natáčacia zadná náprava, ktorá diametrálne mení vlastnosti rozmerného auta v rôznych situáciách.

Za príplatok sa vedia zadné kolesá vytočiť až o 10 stupňov, štandardne zvládnu 4,5-stupňové vytočenie. Za všetko hovorí priemer otáčania len 10,9 metra, ale tiež ľahkosť, akou Mercedes vyberá zákruty aj vo vyšších rýchlostiach. Do 60-tky sa totiž zadné kolesá otáčajú v protismere natočenia predných a vo vyššej rýchlosti potom  v smere ich natočenia. Ak budete mať možnosť, skúste si s novým EQS prejsť ostrú zákrutu a uvidíte, ako sa v jej strede stane z 5-metrového auta (pocitovo) 2,5-metrové. EQS vo verzii 580 4Matic poháňa dvojica elektromotorov, jeden predný, jeden zadný. Obidva sú neustále v prevádzke, takže môžeme hovoriť o permanentnej štvorkolke.

Kombinovaný výkon 358 kW (525 koní) ani najvyšší krútiaci moment 855 Nm asi nepotrebujú ďalší komentár. Doslova raketa na štyroch kolesách, ktorá z 0 na 100 zrýchli za 4,3 sekundy. Maximálna rýchlosť 210 km/h sa síce môže niekomu zdať málo, ale je to aj na nemecké diaľnice naozaj dosť. Finálny verdikt? Ak by som chcel luxusnú limuzínu pre manažéra strategického podniku, išiel by som radšej do triedy S. Ak mám záujem o špičkový a priestranný elektromobil, nabitý  najlepšou možnou technológiou, potom je EQS správna voľba. Málokto sa mu na ceste vyrovná. Po každej stránke.

Čo treba uznať

  • Technológie na najvyššej úrovni.

Čo nám chýbalo

  • Väčší priestor na kolená vpredu.

Čo nás prekvapilo

  • Nízka spotreba energie na diaľnici.

Mercedes EQS a konkurencia:

Mercedes EQS

  • výborne odhlučnený podvozok
  • Digital Light svetlá
  • vysoký dojazd
  • kvalita materiálu, na niektorých miestach v interiéri
  • dotykové plôšky na volante

 

Audi e-tron GT 60 quattro

  • vynikajúci jazdný prejav
  • športový vzhľad
  • vysoký nabíjací výkon
  • občasné praskanie v interiéri
  • slabšia sila rekuperácie

 

 Porsche Taycan 4S Performance

  • jedinečný dizajn Porsche
  • nabíjanie pri napätí 800 V
  • športový posed za volantom
  • nízky podvozok náchylný na poškodenie
  • tvar predných svetiel

 

 

Základné technické parametre Mercedes-EQ EQS 580 4Matic Audi e-tron GT 60 quattro Porsche Taycan 4S Performance
Cena základ/verzia/test [€] 104 970/117 380/174 246  99 990/01 480/133 175 89 032/110 895 /–
Záruka  2 roky bez obmedzenia km

 

na akumulátor 10 rokov alebo 250 000 km

 

3 roky alebo 90 000km

 

na akumulátor  8 rokov alebo 160 000 km.

2 roky bez obmedzenia km

 

 

na akumulátor  8 rokov alebo 160 000 km.

 

Motor vpredu synchrónny s permanentnými magnetmi synchrónny s permanentnými magnetmi synchrónny s permanentnými magnetmi
Max. výkon  [kW (k)] 249 (333) 175 (238)
Max. krútiaci moment [Nm] 568 n. ú.
Motor vzadu synchrónny s permanentnými magnetmi synchrónny s permanentnými magnetmi synchrónny s permanentnými magnetmi
Max. výkon  [kW (k)] 142 (190) 320 (435)
Max. krútiaci moment [Nm] 287 n. ú.
Max. kombinovaný výkon  [kW (k)] 385 (525) 350 (476) 390 (530)
Max. kombinovaný krútiaci moment [Nm] 855 630 640
Kapacita akumulátora nominálna/ využiteľná [kWh] 120/107,8 93,4/85 79/71
Dojazd WLTP/test [km] 610/520 420/370 408/–
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 4,3 4,1 4,0
Max. rýchlosť [km/h] 210 245 250
Spotreba WLTP kombinovaná [kWh/100 km] 21,5/24,0 19,9 – 21,6/21,8 21 – 25,6 /–
Dĺžka/šírka/výška [mm] 5 216/1 926/1 512 4 989/1 694/1 413 4 963/1 966/1 379
Rázvor osí náprav [mm] 3 210 2 898 2 900
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 2 585/475 2 425/415 2 140/740
Ikony 230 V – nie

AUX – nie

USB-C – 6×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 17,7

Batožinový priestor: 670 dm3

 

230 V – nie

AUX – nie

USB-C – 4×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 10,1

Batožinový priestor: 405 dm3

 

230 V – nie

AUX – nie

USB-C – 4×

Wi-fi – áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: –

Batožinový priestor: 407 dm3

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov