Mini Recharged by Paul Smith: Elektro-retro
Na tento exemplár by bol pyšný aj legendárny Mr. Bean! Charizmatický britský módny návrhár a príležitostný designér Sir Paul Smith navrhol prestavbu klasického Mini z roku 1998 na výrazne štýlový elektromobil – Mini Recharged.
Svet módy a dizajnu sa v prípade niektorých módnych návrhárov prekrýva. Je to prípad aj odborníka na pánsku módu Paula Smitha, ktorý navrhol s ročným odstupom úpravu druhého modelu klasického Mini. Vlani mala na autosalóne IAA v Mníchove premiéru špeciálna edícia Mini Strip. Klasické Mini takmer spred štvrťstoročia dostalo fialový lak, tmavo fialové sedadlá a predovšetkým nový čisto elektrický pohon. Zrodilo sa tak štýlové Mini Recharged by Paul Smith.
/Mini Strip/
Upravené vozidlo je súčasťou projektu Mini Recharged, ktorý oslavuje spojenie tradície s priekopníckou technológiou, konkrétne inštaláciou elektromotoru do pôvodného modelu. Tento jedinečný automobil od ikonického dizajnéra absolvoval svetovú premiéru začiatkom júna na milánskom veľtrhu nábytku a designu Salone del Mobile 2022. Paul Smith je známy už viac ako polstoročie svojou kreativitou, ktorá sa tentoraz odrazila pri premene automobilovej klasiky na novo pojatý a moderný bezemisný elektromobil.
Na spomínanom milánskom veľtrhu nábytku a designu Salone Del Mobile spoločne debatovali Sir Paul Smith a šéfdesignér značky Mini Oliver Heilmer, pričom témou boli udržateľné prístupy k automobilovému designu. Už minuloročný model Mini Strip bol oproti originálu radikálne zredukovaný a udržateľný koncepčný automobil. Nový model Mini Recharged sa k tejto myšlienke vrátil a skúma možnosti udržateľného designu. „Toto vozidlo dokonale vystihujú tri pojmy, konkrétne kvalita, udržateľnosť a funkčnosť,“ vysvetlil slávny módny návrhár.
„Tento automobil súčasne rešpektuje minulosť,“ dodal Paul Smith. Týmto jedinečným vozidlom sa Paul Smith vracia k ešte staršiemu projektu, ktorý ho s Mini spája už viac než dve dekády. V roku 1998 vytvoril limitovanú edíciu modelu Mini Paul Smith Editio, z ktorého sa vyrobilo len 1800 exemplárov. Prototyp tejto jedinečnej edície bol podľa jednej z obľúbených košieľ od Paula Smitha lakovaný žiarivou modrou farbou. Nový unikátny model si tento nezameniteľný a nezabudnuteľný farebný odtieň zachoval, avšak limetkově zelený kryt batérie odkazuje na farebnú paletu z 90. rokov.
Navzdory novému designu však pôvodný étos vozidla zostáva rovnaký. Tento projekt je tiež o úcte k minulosti a nadčasovému designu, najmä k ikonickému dielu Sira Aleca Issigonisa, autora prvého Mini. „Keď sa nasťahujete do bytu svojej starej tety, z úcty k nej ho tiež celý neprerobíte, len ho trochu zmodernizujete,“ tvrdí Smith. Sir Alec Issigonis skonštruoval klasické Mini v reakcii na ropnú krízu v roku 1959. Minimálna spotreba paliva, maximálne využitie priestoru, to bola hlavná myšlienka, ktorá v priebehu mnohých desaťročí presvedčila milióny ľudí, aby si obstarali Mini.
Radikálne zredukovaná a udržateľná koncepcia Mini Strip pokračuje tiež v interiéri novo navrhnutého vozidla. Vďaka zámernej absencii ozdobných dielov dominuje interiéru skelet karosérie s obnaženou, holou podlahou, na ktorej sú položené rustikálne rohože z recyklovanej gumy. Okrem použitia inovatívnych materiálov šetriacich zdroje vynechal Paul Smith aj celé prístroje. Tak napríklad magnet vedľa volantu slúži ako držiak pre smartfón, ktorý okrem rýchlomeru nahradzuje takmer všetky staré tlačidlá a funkcie na palubnej doske.
Volant jeho exkluzívneho modelu je možné úplne vybrať, aby sa uľahčilo nastupovanie a vystupovanie, čo je inovatívne riešenie a zároveň vtip symbolizujúci osobitou vynaliezavosť Paula Smitha. „Z vozidla z 90. rokov sme urobili úplne moderný automobil. Nápady nikdy nepredstavujú problém, tie nájdete všade. Výzvou je ich realizácia. Tu sa to podarilo . Splnil sa nám sen,“ vysvetli Sir Paul Smith. O uskutočnení tohto sna sa zaslúžili tiež inžinieri zo spoločnosti „Recharged Heritage Limited“.
Nový partner Mini prestaval klasické Mini na bezemisné vozidlo inštaláciou elektromotora s výkonom 72 kW. Mini už ponúka sériové vyrábané, lokálne bezemisné potešenie z jazdy vďaka plne elektrickému Mini Cooper SE (pozn. kombinovaná spotreba elektriny: 17,6–15,2 kWh/100 km podľa WLTP; kombinované emisie CO2: 0 g/km) a plug-in hybridnému Mini Cooper SE Countryman (pozn. kombinovaná spotreba paliva: 2,1–1,7 l/100 km; kombinovaná spotreba elektriny: 15,5–14,8 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 47–39 g/km podľa WLTP) a je na ceste k čisto elektrickej budúcnosti.
-jj-, zdroj a foto: BMW Group a Mini
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov