Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Nové elektrobusy v Ostrave nabíja Siemens

Najväčšiu flotilu elektrobusov v ČR bude dobíjať výkonná technológia Sicharge UC.

Dopravný podnik v treťom najväčšom českom meste – Ostrave odštartoval prevádzku nových elektrických autobusov. Dobíjaciu infraštruktúru má na starosti Siemens Smart Infrastructure.

Najväčšiu flotilu elektrických autobusov u našich českých susedov bude dobíjať výkonná technológia Sicharge UC, ktorá využíva najmodernejší európsky štandard priebežného dobíjania OppCharge pre elektrobusy. V terminále Hranečník zahájila prevádzku prvá dobíjacia stanice v Českej republike, ktorá komunikuje s elektrobusom prostredníctvom nového štandardu OppCharge založenom na Wi-Fi prepojení s vozidlom.

Siemens v areály MHD terminálu Hranečník sprevádzkovala ultra výkonnú dobíjaciu stanicu Sicharge UC. „Naša dobíjacia stanica dosahuje špičkový výkon 400 kW a v ráde jednotiek minút dokáže dodať do trakčných akumulátorov elektrobusu Solaris Urbino 12 electric dostatočné množstvo elektrickej energie pre spoľahlivú autobusovú obsluhu Ostravy,“ uviedol Tomáš Hüner, riaditeľ Siemens Smart Infrastructure.

Vďaka použitej technológii stačí na dobitie elektrobusu na celú trasu niekoľkominútová pracovná prestávka. Dopravný podnik Ostrava plánuje vybudovať ďalšie dobíjacie stanice v Valcharskej ulici v centre mesta, kde budú nainštalované tri dobíjacie stanice Sicahrge UC. Najmodernejšie dobíjacie stanice SICHARGE UC disponujú maximálnym jednosmerným výstupným prúdom až 500 A a napätím až 1000 V.

„Nová nabíjacia infraštruktúra na terminále Hranečník je ďalšou fázou našej stratégie a doplňuje už existujúcu nabíjačku pre elektrobusy v Ostrave-Svinove. Nasledujúcou súčasťou plánu je vybudovanie nabíjacej stanice aj na ul. Valchařská v centre mesta. Ostrava tak bude mať tri strategické body, kde sa budú elektrobusy nabíjať,“ vysvetlil Daniel Morys, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravného podniku Ostrava.

Jadrom celého systému je dobíjacie centrum, zariadenie ďalej zahŕňa riadiaci systém dobíjania a riadené usmerňovače. Z dobíjacieho centra je tiež vyvedené káblové napájanie dobíjacieho ramena. Technológia dobíjacej infraštruktúry je samoobslužná, jej prevádzka tak nevyžaduje ľudský zásah. Vedľa dobíjacej stanice SICHARGE UC dodal Siemens na terminál Hranečník dobíjacie rameno s „výdajníkom“ a reverzným pantografom.

Okrem spomínaného pantografu, ktorý slúži na mechanické pripojenie s vozidlom počas nabíjania, dodala spoločnosť aj vysokonapäťový suchý transformátor 800 kVA, kioskovú trafostanicu, rozvádzač vysokého napätia, rozvádzač nízkeho napätia, systém pre vzdialené riadenie dobíjania, kamerový systém a 24 mobilných jednosmerných dobíjacích staníc s výstupným výkonom 22 kW pre nočné balančné nabíjanie.

Všetky parametre stavu technológie dobíjacej infraštruktúry vrátane dobíjacej stanice zaznamenáva lokálny riadiaci systém. Ten je prenáša do energo dispečingu DPO, kde je možné informácie o prevádzkových stavoch sledovať v reálnom čase. Flotilu 24 elektrobusov do Dopravného podniku Ostrava dodá spoločnosť Solaris Bus & Coach. Vybrané modely Solaris Urbino 12 electric budú vybavené batériami Solaris High Power s celkovou kapacitou 91,4 kWh.

Uvedená kapacita je optimálna voľbou pre časté krátke dobíjanie, ktoré je typické pre trasy, na ktorých budú tieto vozidlá nasadené. Elektrobusy dodajú do Ostravy v bežnej dĺžke 12 m, pričom každý pojme až 85 cestujúcich. Modulárny systém dobíjacích staníc SICHARGE UC je určený pre všetky typy elektrických úžitkových vozidiel. Ponúka dobíjací výkon až do 800 kW a je navrhnutý tak, aby vyhovoval aj budúcim požiadavkám na dobíjanie a infraštruktúru. Dodaný systém optimalizuje spotrebu elektrickej energie.

Okrem toho ponúka rôzne možnosti konektivity a v budúcnosti ho je možné rozšíriť o nové štandardy komunikačných protokolov. Preukázaná spoľahlivosť a robustný design technológie umožňuje vnútorné aj exteriérové využitie. Vďaka variabilnej štruktúre zariadenia je možné z jedného dobíjacieho centra sekvenčne napájať až päť dobíjacích „výdajníkov“. Kombinácia dobíjania napríklad prostredníctvom káblového pripojenia a reverzného pantografu optimalizuje náklady a priestor potrebný pre inštaláciu.

-jj-, zdroj a foto: Siemens a Solaris

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov