Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Chceš ma zabiť zozadu?

Môže vážiť 60 kilogramová osoba 1662 kilogramov? Môže. Práve preto by ste sa mali pripútať aj vzadu, kde to stále nie je zvykom.

Niekedy je to frajerina, niekedy je to nevedomosť a niekedy je to pohodlnosť. V podstate je to jedno, lebo pointa ostáva rovnaká. Nepripútaný cestujúci sediaci vzadu vás v prípade nehody môže veľmi ľahko zabiť. A to by bola škoda, ak sa totiž veziete v jednom aute, väčšinou je to rodinný príslušník, kamarát, alebo kolega z práce.

Poznáte to, buď sa pripútavate, alebo nie. A presvedčiť niekoho normálnymi argumentami sa takmer nedá. Lebo, každý pozná niekoho, kto prežil vďaka tomu, že nebol pripútaný. A proti tomu neexistuje argument. Aj napriek tomu, že milióny ľudí dnes žijú práve vďaka bezpečnostným pásom. Problém nepripútavania sa je však oveľa častejší, ak si niekto sadne dozadu. Tam sa mnohí nepripútajú, lebo netreba. Lebo je to zbytočné a predsa vzadu je bezpečnejšie ako vpredu. Okrem toho mladosť prežili na zadných sedadlách Škody 120 a to je dôkaz nesmrteľnosti.

Existuje niekoľko základných spôsobov, ako sa môžeme zraniť pri nehode. Prvým je, že karoséria sa počas nárazu deformuje natoľko, že vás to zraní. Zvyčajne je to vtedy ak už deformačné zóny vyčerpali svoj potenciál. Neraz sa stáva, že sa koleso vtlačí do interiéru, pri starších automobiloch sa nezriedka do inetriéru dostane aj blok motora.

To sa však vďaka moderným a tuhým karosériam nestáva. Druhý spôsob ako sa zraníte je pomerne jednoduchý. Proste vyletíte z auta, lebo nie ste pripútaný. Tretím spôsobom je ak po náraze vaše telo narazí na pevnú prekážku, napríklad palubnú dosku alebo volant podľa toho, či ste vodič, alebo spolujazdec. Opäť pomáhajú bezpečnostné systémy a náraz zvyčajne stlmia airbagy a samozrejme aj zapnuté bezpečnostné pásy. O tom, že v prípade nehody zastaví auto z rýchlosti 60 km/h na nule v priebehu zlomku sekundy. To je čas potrebný na to, aby sa z vášho nového auta stal vrak.

A opäť asi tušíte, že v prípade nehody auto síce zastaví, no vaše telo pokračuje rovnakou rýchlosťou ďalej. Ak ste pripútaný, vaše telo spomalí a nenarazí na prekážku, prípadne narazí výrazne nižšou rýchlosťou. Ak nie ste, vaše telo letí ďalej ako projektil až kým ho niečo nezastaví. Sediaci vzadu sa spoliehajú na operadlá predných sedadiel, tie však znesú len určitú záťaž. Tá sa meria v stovkách kilogramov, nie v tonách. A ak vás zaujíma koľko váži osoba s hmotnosťou 60 kilogramov, ktorá absolvuje čelný náraz v rýchlosti 60 km/h váži pri spomalení, teda pri náraze 1 662 kilogramov. Pri takomto náraze totiž absolvujete spomalenie na úrovni 27,7g, teda vaše telo v tomto momente váži 27,7 krát viac ako za normálnych okolností, teda pri preťažení 1g.

A to je presne dôvod prečo by ste sa mali vzadu pripútať. Pozrite si priložené video, kde nepripútaný pasažier letí dopredu a vodiča auta doslova napechuje na volant. Jeho priestor na prežitie na dramaticky zmenší a ak „o neho“ zastavíte, tak ho môžete prinajmenšom vážne zraniť, v horšom prípade ho priamo zabijete. Nie, nesrandujem, vážne je to tak.

Väčšina ľudí vníma sedadlo ako pevnú konštrukciu, no ak sa pozriete do interiéru zhoretého auta, vidíte že základná konštrukcia je v podstate chudobná. Je to v podstate iba rám, zopár pružín, zvyšok je plast, a molitanové výplne rôznej hrúbky a samozrejme čalúnenie. Niektoré luxusné autá pridajú aj motorčeky pre rôzne masážne funkcie, tie však tuhosť sedadla nezvyšujú. Sedadlá plnia funkciu zádržných systémov iba v kombinácii s bezpečnostnými pásmi. Inak ich pevnosť nie je nekonečná.

Teda, aj keď sme vpredu pripútný, nepripútaný zadný pasažier nás ľahko zabije. Pozrite si zábery z filmu, ktoré vznikli pri náraze v rýchlosti 56 km/h. Predstavte si, čo sa deje pri 70 alebo na 100 km/h – to sú nehody, ktoré sa dajú prežiť v modernom aute iba ak necháte bezpečnostné vybavenie robiť to, na čo bolo vyrobené, a priamo nezničíte tisíce hodín vývojových prác a testovania inžinierov. Ak ich nepoužijete, ich práca bola zbytočná. Ale chápem. Vy ich nepoužívate, lebo……… Bohužiaľ tí, čo ich nepoužili a už nie sú medzi nami nevedie prispieť do diskusie, a tým pádom je ich hlas menej výrazný.

Dôležité rady, čo robiť počas silnej búrky

Ale spomeňte si na predsedu parlamentu Boris Kollára a influencerku Mirku Fabušovú. Oni absolvovali haváriu a sedeli na zadných sedadlách. Pripútaný vodič opustil nehodu po svojich a mohol hovoriť o šťastí, že ho ani jeden zo sediacich vzadu neprizabil. Osobne som presvedčený, že dnes sa už Boris aj Mirka pripútavajú, lebo však zlomenina krčného stavca alebo viacnásobná zlomenina rebier nie je nič príjemné. Prečo mali dvaja nepripútaní tak odlišné zranenia už nechám na vašej predstavivosti…. Hlavné jedno: Bez ohľadu na ktorom sedadle sedíte pripútajte sa! Káže vám to totiž aj zákon.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov