Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Rolls-Royce Spectre: Polárne testy

Spectre zavŕšil zimné skúšky v špecializovanom centre pri polárnom kruhu.

Automobilka Rolls-Royce oznámila, že plne elektrický model Spectre, absolvoval zimné testovanie len 55 kilometrov od polárneho kruhu v Arjeplogu. Superkupé do zásuvky úspešne zvládla náročné procedúry pri teplotách -40 °C.

Rolls-Royce Spectre zavŕšil zimné skúšky v špecializovanom testovacom centre pri polárnom kruhu. Elektromobil najazdil viac ako 500.000 km, čo predstavuje takmer 25 % celosvetového testovacieho programu, ktorý odpovedá viac než 400 rokov používania. Novo vyvíjaný automobil značky Rolls-Royce začína svoju životnú dráhu vždy v zime. Existuje preto hneď niekoľko dôvodov, prečo prototypy vystavujú takým extrémom. Keď vzniknú prvé exempláre, konštruktéri realizujú základné testy v najnáročnejších podmienkach.

Robia to preto, aby sa uistili, že všetky systémy sú spoľahlivé a fungujú i v prostredí s chladným počasím. Táto skúška je spojená s procesom postupného zdokonaľovania – prvými ‚lekciami‘, ktoré vytvoria základy pre vozidlo odpovedajúce renomé značky. Začína sa preverením dôslednej izolácie hlučnosti, vibrácií a rázov. Jazdný komfort ovplyvňuje viacero faktorov, od materiálov použitých na hlavné konštrukčné celky až po kvalitu gumeného tesnenia dverí, zmesi puzdier, spojovacieho materiálu, a dokonca aj vlastnosti spojív.

Správanie týchto prvkov sa môže značne zmeniť, pokiaľ sú vystavené extrémnym teplotám – a to isté platí pre účinnosť systému vykurovania, ventilácie, klimatizácie či chladiacej sústavy. Pre Rolls-Royce ako vrcholne luxusnú značku je však dôležitá aj ďalšia súčasť zimných testov. Konštruktéri tomu hovoria „predĺžený čas“, ktorý umožňuje s mimoriadnou presnosťou odladiť elektronické systémy podvozku, riadiacu jednotku pohonného ústrojenstva a ovládanie elektroniky modelu Spectre tak, aby vozidlo posádke ponúklo jazdné vlastnosti typické pre Rolls-Royce.

Pri jazde na povrchu s nízkou priliehavosťou, ako je sneh alebo ľad, je možné automobil zámerne priviesť v nižších rýchlostiach do takej nestabilnej jazdnej situácii, ktorá by bežne nastala až v omnoho vyššom tempe. Vývojoví pracovníci všetky manévre presne kontrolujú priamo na mieste v spomalenom režime a zistené parametre použijú k presnému doladeniu jazdných vlastností v oblastiach, ako je ovládateľnosť, stabilita, predvídateľnosť a plavnosť jazdy, ktorá umocňuje zážitok spojený s riadením luxusného vozidla Rolls-Royce.

Predĺžený čas umožňuje konštruktérom venovať starostlivosť aj tým najjemnejším detailom v správaní automobilu, čím učí model Spectre myslieť, správať sa a komunikovať ako skutočný Rolls-Royce. Rolls-Royce 3.0 znamená úplne novú etapu vo vývoji značky, ktorá je spojená s odvážnymi plánmi s elektrickým pohonom. Týmto označením sa odkazuje na dôležité míľniky v novodobej histórii firmy: model Phantom, prvý moderný Rolls-Royce z Goodwoodu, predstavoval Rolls-Royce 1.0. Ďalším zlomovým krokom bolo navrhnutie vysoko flexibilnej a kompletne hliníkovej platformy s priestorovým rámom.

Táto platfroma je základom súčasných modelov Phantom, Cullinan, Ghost a na objednávku stavaných vozidiel z programu Coachbuild – to je Rolls-Royce 2.0. Rolls-Royce 3.0 teraz do konštrukcie vozidiel prináša plne elektrické pohonné ústrojenstvo a systém Decentralizovanej inteligencie. Model Spectre je najdôkladnejšie digitálne prepojený Rolls-Royce všetkých čias a každá súčasť v ňom je inteligentnejšia než v prípade ktoréhokoľvek predchádzajúceho vozidla britskej značky. Zaisťuje 141.200 interakcií medzi odosielateľom a príjemcom a obsahuje viac než 1000 funkcií s viac než 25.000 čiastkovými úlohami.

Len na porovnanie: Phantom zvládne 51.000 interakcií medzi odosielateľom a príjemcom a disponuje 456 funkciami s 647 čiastkovými úlohami. Zásadne zvýšená inteligencia elektronickej a elektrickej časti pohonného ústrojenstva modelu Spectre umožňuje neobmedzenú a priamu výmenu podrobných informácií medzi týmito viac než 1000 funkciami bez závislosti na centralizovanom spracovaní. Aj keď to od konštruktérov vyžadovalo predĺženie kabeláže zo zhruba 2 km u súčasných vozidiel Rolls-Royce na 7 km v prípade modelu Spectre. Potrebné bolo súčasne vytvoriť viac než 25-násobný počet algoritmov, takže pre značku sa jedná o významný krok vpred.

Pre každú sadu funkcií je možné vytvoriť vyhradené ovládanie, ktoré umožňuje bezprecedentnú úroveň detailov a prepracovanosti. Výsledkom je stav, ktorému špecialisti na podvozky Rolls-Royce hovoria „Rolls-Royce vo vysokom rozlíšení“. Pri návrhu modelu Spectre vsadili tvorcovia na veľkorysý a vysoko emocionálny štýl. Dizajnéri značky považujú Spectre za duchovného nástupcu vozidla Phantom Coupé. Preto vzali do úvahy nielen rozmery a pôsobivé línie tohto dvojdverového automobilu, ale tiež ďalších veľkých kupé Rolls-Royce z minulosti.

Nielen že sa im podarilo na fastbacku Spectre vtlačiť podobne atraktívne línie, ale chystaný model dostal aj nápadný designový prvok z modelu Phantom Coupé. Konkrétne ide o nezameniteľné delené svetlomety, ktoré charakterizujú Rolls-Royce po mnoho dekád. Všestrannosť vlastnej platformy Rolls-Royce, ktorá je vyhradená len vozidlám tejto značky, dáva designu automobilu osobité meradlo dôležité pre vytvorenie pôsobivých proporcií. To je na prvý pohľad zrejmé z velikosti kolies modelu Spectre – pôjde o prvé kupé od roku 1926 vybavené ráfikmi s priemerom 23 palcov.

Umiestnením podlahy do poloviny výšky prahov – namiesto nad ne alebo úplne dole – vznikol aerodynamicky optimalizovaný priestor pre akumulátor s úplne hladkým povrchom podlahovej plošiny. Ďalším prínosom tohto riešenia je nízka pozícia sedenia, a interiér preto posádku dokonale obklopuje. Posunutím motorovej prepážky mohli konštruktéri a dizajnéri tiež upraviť hĺbku prístrojovej dosky, čo spolu s výrazne nízkym čelným sklom umocňuje športové pocity cestujúcich a výrazne napomáha účinnému prúdeniu vzduchu.

Spolu s ďalšími premyslenými konštrukčnými prvkami, ako je aerodynamicky optimalizovaná soška Spirit of Ecstasy, sa už pri prvých prototypoch podarilo dosiahnuť súčinitele odporu vzduchu (cx) len 0,26. Umiestenie trakčného akumulátora priamo do firemnej platformy predstavuje ešte jednu výhodu spojenú s dlhou tradíciou vozidiel Rolls-Royce. Medzi hornou časťou článkov a podlahou vznikol priestor pre káblové zväzky a ďalšie vedenie. Vďaka tomu konštruktéri mohli z akumulátora a jeho príslušenstva vytvoriť sekundárny tlmiaci prvok s celkovou hmotnosťou 700 kg. Plne elektrické superkupé dodajú prvým zákazníkom v poslednom kvartáli roku 2023.

„Prežívame azda najdôležitejšie obdobie v histórii značky Rolls-Royce od 4. mája 1904. V ten deň sa naši otcovia a zakladatelia, Charles Rolls a Sir Henry Royce, prvýkrát stretli, aby vytvorili najlepšie motorové vozidlo na svete´. Dnes, o 117 rokov neskôr, s hrdosťou oznamujem, že spoločnosť Rolls-Royce začala testovať mimoriadny produkt, ktorý pozdvihne globálnu revolúciu čisto elektrických automobilov a vytvorí prvý a najlepší super-luxusný produkt svojho druhu,“ povedal nedávno Torsten Müller-Ötvös, CEO  Rolls-Royce Motor Cars.

-jj-, zdroj, foto a video: Rolls-Royce

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov