Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota Yaris Cross – Idol dnešnej doby

Toyota Yaris Cross v sebe kombinuje všetko, čo moderní Európania chcú. Aké sú jej najväčšie prednosti a kde má slabiny?

Krátko po tom, ako som si Toyotu Yaris Cross prevzal na redakčný test, uvedomil som si jednu zaujímavú skutočnosť. Keď sa totiž pozriete na súčasné štatistiky predaja osobných áut v Európe a zameriate sa na to, o aké autá je dnes najväčší záujem, na konci rovnice bude práve tento japonský crossover. Prečo? Malé SUV sú dnes v kurze. Yaris Cross môže byť hybrid, a teda dokáže jazdiť ekologicky a s nízkou spotrebou paliva. Ako jediný hybridný crossover na našom trhu môže mať aj pohon všetkých štyroch kolies a nestratí sa preto ani mimo kvalitného asfaltu. Prirátať môžete dobre trafený nekonfliktný dizajn, ktorý osloví viaceré generácie. Toyotu musím zvlášť pochváliť za to, že Yaris Cross nie je nudný crossover a páči sa aj mladým ľuďom. To je dôležité, pretože japonská automobilka si dlhodobo drží kredit, čo sa spoľahlivosti týka, no pre mladých dlho nebola dostatočne sexy.

Ako malý off-road

Schvaľujem aj čierno-bielu farebnú kombináciu laku karosérie, vyzerá naozaj dobre. Keď sa na novú Toyotu Yaris Cross pozriete spredu, pripomína skôr vodíkový model Mirai než malý Yaris, z ktorého prakticky vychádza. Zaujímavá je tiež použitá kombinácia lakovaných plastov v rámci predného a zadného nárazníka s jednoduchými, ktoré sa nachádzajú v okolí kolies. Trochu sa obávam, že lakované plasty sa pri častejšej jazde mimo cesty rýchlo poškriabu. Keď som už pri plastoch, asi práve vďaka nim, ale aj vďaka pomerne kolmému tvaru karosérie a vyššej svetlej výške (165 mm) pôsobí Toyota Yaris Cross ako taký malý roztomilý off-road, nie ako mestský crosover.

Osobne sa mi celkom páčia aj hmlové svetlá umiestnené na spodku predného nárazníka, najmä v kombinácii so zvislo položenými diódami na denné svietenie a hlavnými reflektormi tiahnucimi sa až k vrchnej časti bočných blatníkov. Predné svetlá sú, mimochodom, Bi-LED, ale nemajú funkciu vyrezávania objektov, čo je škoda. A tiež ma trochu mrzí, že vpredu nie sú použité dynamické smerovky, obzvlášť preto, že vzadu sú. Naopak, potešil ma výber rozmeru diskov a pneumatík zo strany importéra. 18-palcové disky sú veľkostne tak akurát, opticky sú dokonca trochu utopené v karosérii a na prvý pohľad by som povedal, že majú rozmer nanajvýš 16 palcov. Zimné pneumatiky s rozmerom 215/50 poskytujú vďaka vyššiemu profilu dobrý komfort na nerovných cestách, sú vhodné do mierneho terénu a človek sa s nimi nemusí báť parkovať pri obrubníku. Zadná časť auta má podľa môjho názoru o niečo agresívnejší výraz, no z dizajnového hľadiska je Toyota Yaris Cross podarená z každého uhla pohľadu.

Evolúcia v každom detaile

Skôr, než sa dostanem k svojmu hodnoteniu interiéru novej Toyoty, musím priznať, že v rámci redakcie sme naň mali rozdielne názory. Kolega bol voči japonskej automobilke kritickejší, no môj pohľad je optimistický. Na predných sedadlách sa sedí príjemne, síce boli potiahnuté iba imitáciou kože, no poskytovali dostatočný komfort. Problém by mohli mať vyššie postavy, pretože aj v najnižšej polohe sa v Yarise Cross sedí dosť vysoko. Milovníci mäkčených plastov asi v tomto aute nebudú úplne spokojní, keďže na palubnej doske prevládajú skôr tvrdé plasty, no kvalitne vypracované a bez prítomnosti nežiaducich zvukov. Sympatická je snaha výrobcu o spojenie rôznych tvarov v rámci palubnej dosky, ale celá je odetá do čiernej farby s minimom kontrastných prvkov, takže vo finále pôsobí palubná doska trochu fádne. Jej dominantným prvkom je centrálna 9-palcová dotyková obrazovka s úplne novým, prehľadným a graficky príjemne spracovaným multimediálnym systémom, ktorý už Toyota potrebovala ako soľ. Treba uznať, že v rámci technologickej evolúcie ide o krok dopredu, hoci konkurencia je ešte stále málinko popredu.

Plusový bod si Japonci zaslúžia za bezdrôtové zrkadlenie mobilného telefónu prostredníctvom Android Auto a Apple CarPlay. Ja kvitujem aj mechanické ovládanie automatickej klimatizácie, pretože to považujem stále za najintuitívnejší spôsob ovládania ventilácie. USB porty umiestnené v dostupných miestach sú fajn, veľké tlačidlá na vyhrievanie sedadiel pôsobia mierne zastarane. Mínusový bod musím výrobcovi udeliť za tvrdú lakťovú opierku vo dverách, pretože na dlhých cestách z nej bolí lakeť. Výbornou správou je, že Toyota Yaris Cross využíva head-up displej, ktorý obraz premieta priamo na čelné sklo, čo sa v tejto triede až tak často nevidí. Polodigitálny kokpit pred vodičom je fanúšikom Toyoty známy, je prehľadný a nemám k nemu výhrady. Po presune na zadné sedadlá mám voči crossoveru pár výčitiek. V prvom rade pre obmedzený priestor. Dozadu sa zmestia maximálne dvaja dospelí a aj tí sa musia priestorovo uskromniť.

Ešte väčší problém predstavuje malý uhol otvorenia zadných dverí, čo komplikuje nielen nastupovanie dospelému človeku, ale aj manipuláciu s deťmi a detskými sedačkami. Zadné sedadlá sú však v ideálnej výške na nastupovanie a čiastočne tak zachraňujú situáciu. Výborné je elektrické otváranie kufra, na tento segment tiež pomerne luxusný prvok. Samotný kufor má v prípade verzie s pohonom iba prednej nápravy objem 397 litrov a dvojitú podlahu s možnosťou variácie.

Pán úsporný

Pod kapotou nami testovaného auta pracoval 1,5-litrový trojvalec s nepriamym vstrekovaním paliva a reťazovým rozvodom. Výkon spaľovacieho motora je 68 kW (92 k) a jeho najvyšší krútiaci moment dosahuje 120 Nm. Elektromotor má výkon 59 kW (80 k) a najvyšší krútiaci moment 141 Nm. Systémový výkon hybridnej sústavy je napokon 85 kW (115 k). Už samozrejmosťou v prípade hybridnej Toyoty je planétová e-CVT prevodovka s režimom B, po zvolení ktorého vodič zintenzívni mieru rekuperácie a rýchlejšie tak dobije neveľký akumulátor. Motor je najmä pri razantnom zrýchľovaní akusticky výrazný, má typický trojvalcový zvuk, ktorý však ustane hneď, ako vodič zníži tlak na plynový pedál.

Pri pokojnej jazde už posádka nevníma prácu motora. Kabína je celkovo dobre odhlučnená. Eliminovaný je aerodynamický šum, hluk od kolies i od podvozka, akurát pri vyšších rýchlostiach na diaľnici preniká do interiéru výrazný hluk od oblasti okien, škoda. Na diaľnici motoru s neveľkým výkonom už  dochádza dych, no v mestskej premávke (kde je aj primárne určený) sa cíti ako ryba vo vode. Z nuly na stovku zrýchli za 11,5 sekundy,  čo síce nie je ohromujúci údaj, no vďaka elektromotoru je nástup výkonu svižný. Veľkou výhodou hybridu je nízka spotreba paliva, ja som sa zastavil na hodnote 4,3 litra. Na diaľnici spotreba logicky vyskočí na asi sedem litrov, ale v čisto mestských podmienkach spotreba dokáže klesnúť aj pod 4 litre. Úplne bez problémov môžete rátať s kombinovanou spotrebou 4,5 litra benzínu.

Najlepší vo svojej triede

Nová Toyota Yaris Cross na mňa azda najviac zapôsobila svojím podvozkom. Hoci som mal k dispozícii model s pohonom len prednej nápravy, a teda tuhou zadnou nápravou s torznou priečkou a vlečnými ramenami (4×4 s viacprvkovou zadnou nápravou a prídavným elektromotorom nad ňou je za príplatok 2 200 eur), jazda aj na horšom povrchu bola nadštandardne komfortná. Auto má výbornú stabilitu a dobré držanie stopy aj pri rýchlych prejazdoch zákrut.

Spoza volantu sa zdá byť obratné a ľahké, aj keď v mojom prípade som cítil, že väčší podiel z celkovej váhy je na prednej náprave. Tak či onak, myslím si, že Toyota Yaris Cross je na tom podvozkovo najlepšie vo svojej triede mestských crossoverov. Je však aj cenovo najlepšia? Nuž, v základe a bez hybridu stojí 17-tisíc eur. S automatom minimálne 19 590 eur a nami testovaná verzia Premier Edition s hybridným pohon štartuje na sume 25 490 eur. To je už takmer plná výbava, ktorá sa ešte dá obohatiť, ale už len o zopár prvkov. Tak ako, veľa či málo?

Čo treba uznať

  • Jediný hybridný crossover s pohonom 4×4 na trhu.

 Čo nám chýbalo

  • Väčšia hravosť farieb v interiéri.

Čo nás prekvapilo

  • Absencia funkcie vykrývania premávky v Bi-LED svetlách.

 

Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid Dynamic Force FWD 116 k e-CVT Premier Edition

Cena (základ/verzia/test)                                           16 990 /25 490 /25 940 €

Záruka                                                           3 roky alebo 100 000 km

Motor

atmosférický zážihový R3/12V + HEV, zdvihový objem valcov 1 490 cm3, max. výkon 68 kW (88 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 120 Nm pri 3 600 – 4 800 ot.min-1. Hybridná sústava: max. výkon 85 kW (116 k) pri n. u. ot.min-1. Emisie CO2 100 – 114 g/km.

Jazdné výkony

0 – 100 km/h za 11,2 s, vmax = 170 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 4,4 /5,0 l/100 km.

Ikonky

Bluetooth – áno

Wi-fi – nie

AUX/USB – nie/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 9,0

Batožinový priestor: 397 dm3

 

Toyota Yaris Cross a konkurencia:

Toyota Yaris Cross

  • nekonfliktný dizajn
  • osvedčená hybridná technológia
  • elektricky ovládané dvere batožinového priestoru
  • tvrdá lakťová opierka vo dverách
  • malý uhol otvorenia zadných dverí

Honda Jazz Crosstar

  • magické zadné sedadlá
  • veľký vnútorný priestor
  • štvorvalcový motor
  • absencia pohonu všetkých kolies
  • grafika infotainmentu

Suzuki Ignis

  • nová CVT prevodovka
  • dobré zrýchlenie
  • pádla pod volantom
  • hybrid v názve je len mild-hybrid
  • poloha voliča prevodovky na manuálne radenie

Honda Jazz Crosstar 1,5 i-MMD Executive

Cena (základ/test)                                          19 590/24 540  €

Záruka                   3 roky alebo 100 000 km, 5 rokov alebo 100 000 km na komponenty systému i-MMD

Motor

  • Atmosférický zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 72 kW (98 k) pri 5 500 – 6 400 ot.min-1, max. krútiaci moment 131 Nm pri 4 500 – 5 000 ot.min-1. Synchrónny elektromotor, max. výkon 80 kW (109 k) pri n. u. ot.min-1, max. krútiaci moment 253 Nm pri n. u. ot.min-1. Emisie CO2 89 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 9,9 s, vmax = 173 km/h, spotreba WLTP/test 3,9/4,4 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 9,0
  • Batožinový priestor: 298 dm3

Suzuki Ignis 1,2 Dualjet Hybrid CVT GLX

Cena (základ/test)                                          11 555/15 730  €

Záruka                   3 roky alebo 100 000 km

Motor

  • Atmosférický zážihový R4/16V + MEHV, zdvihový objem valcov 1 197 cm3, max. výkon 61 kW (83 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 107 Nm pri 2 800 ot.min-1. Emisie CO2 124 – 126 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 12,4 s, vmax = 155 km/h, spotreba WLTP/test 5,4 – 5,6/5,7 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – nie
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 7,0
  • Batožinový priestor: 260 dm3

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov