Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Brink a Trailer: Porsche 914 z roku 1975

Porsche 914 je jednoduchý dvojmiestny športový automobil s motorom uprostred.

Online aukčná platforma Bring a Trailer má vo svojej februárovej ponuke Porsche 914 z roku 1975 za vyvolávaciu cenu 33.000 USD (28.930 eur) . Excentrický príbuzný ikonického modelu Porsche 911 v červenej farbe „Scarlet Red“, z ktorého ešte stále vyžaruje štýl, však nie je určený pre všetkých.

Porsche 914 je jednoduchý dvojmiestny športový automobil s motorom uprostred. Vyrábali ho rokoch 1969–1975 ako spoločný projekt automobiliek Porsche a Volkswagen. Typ 914 nepovažujú preto mnohí „skalní“ a odborníci za „pravé Porsche“. Takže ani neprekvapuje, že dostal hneď niekoľko nelichotivých prezývok vrátane „Volks-Porsche“. Vyrábali sa verzie s agregátmi 1700, 1800 a 2000 (4-valec a 6-valec) s výkonom 76–110 koní.

Z výrobnej linky zišlo na 119.000 kusov tohto typu, motor Porsche bol však osadený len 3 % vyrobených vozidiel (cca 3300 ks). Niekoľko exemplárov uzrelo svetlo sveta dokonca s motorom z modelu 911 s výkonom 190 koní. Pri príležitosti osláv 60. narodenín Dr. Ferdinanda Porscheho vznikla tiež verzia s 8-valcovým motorom s výkonom 260 koní (označenie 914/8). Svetovú premiéru absolvovalo športový automobil Porsche 914 v roku 1969 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.

Dvojmiestny športový automobil s odnímateľným strešným dielom sa mohol pochváliť na svoju dobu modernou koncepciou s motorom pred zadnou nápravou, ktorou v tej dobe disponovali z konkurenčných značiek napríklad Lotus Europa, Matra M530, Dino 206/246 GT alebo Lamborghini Miura. Obe verzie Porsche 914 sa vďaka koncepcii s motorom uloženým pred zadnou nápravou mohli síce pochváliť skvelými jazdnými vlastnosťami a na svoju dobu aj slušnou dynamikou, ale na očakávané predajné čísla to nestačilo.

Za hlavné dôvody sa považuje fakt, že po rošádach vo vední Porsche došlo k výraznému zvýšeniu ceny skeletu modelu 914, čo sa samozrejme negatívne premietlo do konečnej ceny vozidla. Druhým dôležitým faktorom obchodného neúspechu sa stal design VW Porsche 914. Už v roku 1972 ukončili výrobu modelu 914/6, z ktorého vyrobili len 3.351 kusov a v súčasnosti patrí medzi vyhľadávané zberateľské rarity. Na miesto šesťvalca nastúpil v rovnakom roku model 914-2,0 so štvorvalcovým motorom od Volkswagenu s výkonom 74 kW (100 k).

Lacnejší model 914/4 bol po 68.983 vyrobených vozidlách v roku 1974 nahradený modernizovanou verziou 914-1,8 s výkonom 62 kW (84 k). Koniec výroby VW Porsche 914 nastal v lete roku 1976, ke´d výrobnú linku opustil posledný zo 118.978 vyrobených exemplárov. V súčasnosti sú už problémy s cenou tohto vozidla pri jeho predaji z prvej polovici sedemdesiatych rokoch takmer zabudnuté a jeho povesť neúspešného športového vozidla je spájaná predovšetkým s jeho designovým jazykom. Ten k nemu pritom dnes paradoxne priťahuje stále väčší počet obdivovateľov.

Mimochodom, veľký športový úspech dosiahol model Porsche 914/6 na vytrvalostných pretekoch 24 h Le Mans v roku 1970. Malý automobil tímu Sonauto vyhral nielen triedu GT (GR4 Gran Turismo), ale obsadil celkovo senzačné šieste miesto. Triumfom trojice továrenských vozidiel Porsche 914/6 skončil v rovnakom roku aj Marathon de la Route 1970, čo sú trojdňové preteky na 86 hodín na slávnom okruhu v nemeckom Nürburgringu.

-jj-, zdroj a foto: Porsche, Volkswagen, Brink a Trailer

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov