Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


BMW M4 Competition – Elitné monštrum z Bavorska

BMW M4 Competition je konštruktérske veľdielo, na ktoré by som udeľoval zbrojný pas.

 Azda sa mi nebudete čudovať, keď hneď na úvod prezradím, že som mal tentoraz pred testovaným autom rešpekt od prvého momentu. Druhá generácia športového kupé radu 4 je totižto nenásytný dravec už v základnej verzii. Ak prejde ešte aj rukami M divízie bavorskej značky, môžete čakať konštruktérske veľdielo na hranici možného. Tvar prednej časti s masívnymi ľadvinkami už nebudem komentovať.

Poviem len, že v kombinácii so žltou metalízou Sao Paulo Yellow, čiernymi kovanými diskami a karbónovými doplnkami vyzerá BMW skvelo a nepoznám človeka, ktorý by sa za ním neotočil. Rýchlo som si uvedomil, že toto auto bude skutočná extra trieda. Stačil mi pohľad na 19-palcové disky vpredu (275/35 R 19), 20-palcové vzadu (285/30 R 20), špičkové pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S, dve dvojice koncoviek výfuku či dych vyrážajúce karbónovo-keramické brzdové kotúče. V rámci exteriéru sa nešetrilo ani uhlíkovým vláknom, ktoré nachádzam na streche, spätných zrkadlách, zadnom difúzore, spojleri aj na odvetrávacích otvoroch po bokoch predného nárazníka. Už rozumiete, prečo ten rešpekt? A to sme ešte len na začiatku.

Vodič na prvom mieste

Hneď, ako som otvoril dvere s bezrámovou konštrukciou a zazrel ultrašportové škrupinové sedadlá s vysokými bočnicami a karbónovým spevňovačom v oblasti rozkroku, definitívne som pochopil, že tu sa už končí všetka zábava. Alebo sa práve začína? Dobre, modro-žlto-čierna farebná kombinácia sedadiel (a vlastne aj zvyšku interiéru) je už trochu príliš aj na mňa. Sedadlá sú navyše také úzke, že už na moju neveľkú postavu boli len tak-tak, neviem si predstaviť, ako v nich sedí 90-kilový chlap. Telo držia fantasticky, sú dokonca prispôsobené na použitie viacbodových bezpečnostných pásov, vodič v nich sedí v ideálnej polohe k volantu i pedálom, no denne by som si do nich rozhodne nechcel sadať.

Interiér ako taký je typické moderné BMW s dvojicou rozmerných displejov, stále príjemným počtom mechanických tlačidiel, otočným ovládačom iDrive, hrubým trojramenným volantom, ale hlavne s citeľnou orientáciou všetkých častí viac na vodiča. Iste, toto je M4, takže nesmú chýbať červené tlačidlá M1 a M2 na volante, karbónová lišta v strede palubnej dosky, karbónové pádla pod volantom, špeciálne tlačidlo na zmenu jazdného režimu M Mode, ale aj nenápadný menič rýchlosti radenia prevodovky integrovaný do jej športového voliča. Stláčam červené štartovacie tlačidlo, zobúdzam motor i výfukovú sústavu. Prvotný zvuk v komfortnom režime je utlmený. Len čo zvolím športový režim, otvoria sa elektronicky ovládané klapky a sýty zvuk konečne zodpovedá výkonu, ktorý (zatiaľ) drieme pod prednou kapotou.

Toto je ešte legálne? 

Práve tam sa totiž nachádza benzínový, dvakrát preplňovaný radový šesťvalec s objemom tri litre a priamym vstrekovaním paliva pod tlakom 350 barov. Jeho výkon je závratných 375 kW (510 k) a najvyšší krútiaci moment dosahuje hodnotu až 650 Nm. Na stovku BMW M4 Competition vystrelí za 3,9 sekundy, za 12,5 sekundy už rýchlomer ukazuje 200 km/h. Priznám sa, po celý čas trvania testu som nemal odvahu úplne deaktivovať stabilizačný systém DSC pri športovej jazde.

Samozrejme, že som si vyskúšal, ako v režime Sport+ pracujú motor, prevodovka, tlmiče i posilňovač riadenia, ale stabilizačný systém som nanajvýš obmedzil. Kto už niekedy skúsil šoférovať BMW z divízie M a s výkonom vyše 500 konských síl, vie prečo. A tým nechcem povedať, že by auto bolo neovládateľné, práve naopak. Len čo zohrejete špičkové pneumatiky a brzdy, M4 drží na ceste ako prilepené. Brzdy majú taký účinok, až sa vám pri ich plnom použití tlačí krv do očí. 8-stupňový meničový automat M Steptronic radí omnoho lepšie ako dvojspojka, no pre maximálny zážitok odporúčam manuálne radenie pádlami pod volantom. Ja som mal k dispozícii verziu s pohonom všetkých kolies xDrive, kde sa dá autu prikázať, aby všetok hnacej sily posielalo na zadné kolesá. Je až neuveriteľné, v akom širokom spektre otáčok dokáže motor pracovať. Veď najvyšší krútiaci moment je k dispozícii už od 2 750 ot.min-1. a trvá až do 5 500 ot.min-1.

Plný výkon 375 kW motor dosahuje až pri 6 250 otáčkach, pričom červené pole sa začína až pri 7 200 ot.min-1. Bez obáv sa môžete spoľahnúť na zadný aktívny diferenciál, ktorý si poctivo robí svoju robotu a bez neho by sa BMW zaiste stalo prakticky neovládateľným. Nečudujem sa, že výrobca použil dodatočné chladenie oleja a tiež oddelený chladič oleja prevodovky. V tomto aute cítiť aj fakt, že konštruktéri sa môžu opierať o skúsenosti z motoršportu. Tak napríklad olejová vaňa má dve samostatné komory a integrovaný nasávací kanál. Elektronicky ovládané čerpadlo nasáva olej aj z menšej časti, ktorá sa pripája v prípade potreby väčšej kapacity mazania. Táto technológia zaručuje spoľahlivú dodávku oleja za akýchkoľvek okolností a to aj pri extrémnom pozdĺžnom či priečnom zrýchlení. 

Okruhové náčinie

Šoférovať nové BMW M4 Competition xDrive je zábavné, ale aj náročné a miestami nebezpečné. Auto od vodiča vyžaduje cit a aspoň základnú dávku skúseností. Vďaka balíku M Drive Professional vám dokonca systém dokáže merať a hviezdičkami zhodnotiť vykonaný drift. Ja som si týždeň užil, no po siedmich dňoch som bol nakoniec rád, že sme ja i auto obišli bez poškodenia. Preto apelujem na všetkých, ktorí rozmýšľajú nad jeho kúpou, aby schopnosti tejto beštie neskúšali v bežnej premávke, ale na pretekárskom okruhu.

Čo treba uznať

  •  Fantastické spojenie motora, prevodovky a podvozka. 

Čo nám chýbalo

  •  Šoférske zručnosti dosahujúce hranice samotného auta. 

Čo nás prekvapilo

  •  Beštiálna úroveň auta, ktoré si môže kúpiť „ktokoľvek“.

BMW X6 M Competition – Od sna, cez túžbu až po realitu

BMW M4 Competition Coupe xDrive

Cena (základ//test)                                         90 950 / 125 506 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia počtu km

Motor

  • 2x preplňovaný zážihový R6/24V, zdvihový objem valcov 2 993 cm3, max. výkon 375 kW (510 k) pri 6 250  ot.min-1, max. krútiaci moment 650 Nm pri 2 750 – 5 500 ot.min-1. Emisie CO2 227 – 233 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 3,9 s, vmax=250 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 9,9 – 10,2 /12,3 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno 
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,3”
  • Batožinový priestor: 440 dm3

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov